Infums1 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hei! Jeg mistet lappen i går, 88km/t i 60 sonen...Venter spent på boten:p Lurer på en ting: politet som stoppet meg sa at jeg måtte regne med 4-6mnd uten lappen(jeg har/hadde prøvetid på førerkortet) Han sa også at jeg kunne sende inn en dokumentasjon på at jeg har et stort behov for å pendle med bil, pga yrke og fritidsaktivitet(har ansvaret for 15-20 unger som skal til fjells og stå på ski) Hvordan skal jeg gå frem? Via Mail, Post eller Fax? Hva vil bli behandlet kjappes? Hva er "best"? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Du mister lappen i 4-6 mndr uansett, at du har et stort behov for ditten og datten skulle du tenkt på før du kjørte for fort. Det argumentet kommer du ingen vei med. 3 Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Ja det er lett å si i ettertid at jeg har jobb og alt det der. Siden du brøt 60 sona, er det strengt! En ting er å kjøre margimalt over grensa, og bli tatt. Men man merker forskjell på 60 km/t og 90 km/t. For din del, er det beste å møte opp, hvis ikke. Ringe. Lykke til. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hvor mye viste speedometeret forresten? 100? Var det i en radarkontroll du ble stoppet? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du mister lappen i 4-6 mndr uansett, at du har et stort behov for ditten og datten skulle du tenkt på før du kjørte for fort. Det argumentet kommer du ingen vei med. Vel, det er ikke helt riktig. Straffen kan reduseres dersom man kan dokumentere uhensiktsmessig store ulemper. Listen for dette ligger naturlig nok høyt. Avhengighet av førerrett i jobb kan være et relevant argument, spesielt dersom arbeidsgiver påføres tap. At et argument er relevant betyr for øvrig ikke at det nødvendigvis fører fram. 2 Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Men som jeg skrev tidligere, så tror jeg trådstarter hadde stilt sterkere om han hadde kjørt tilsvarende i en 80 sone, framfor det han gjorde, i en 60 sone. Har hørt om de som mistet lappen, og har hørt om de som ikke mistet lappen i tilsvarende saker. Så vil si det kommer an på rettsystemet, og forholdet der og. Ikke bare om vedkommende har en jobb som trenger førerkort. Det er forsåvidt ditt problem, ikke arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Infums1 Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Hvor mye viste speedometeret forresten? 100? Var det i en radarkontroll du ble stoppet? Laserkontroll, hva mitt speedometer viste er uvisst. Til dere andre, takk for svar! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg tenkte at om du visste hva speedometeret viste, og den viste bare litt over 90km/t, så kunne det vært en målerfeil fra politiets side. De gjør nok ikke så ofte feil, men ingen er feilfrie. Du har uansett ingenting å tape på å sende inn en søknad til politimesteren. Men spørsmålet er hvor lenge man bør vente. Sjansen er mindre for å få lappen tilbake om man søker nå, enn om 1 eller 2 mnd. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Selv om du søker får du ikke lappen tilbake, du vil kansje få tilbake retten til å få lappen, etter det kan du søke opp til ny oppkjøring, som jo igjen har grei ventetid. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg tenkte at om du visste hva speedometeret viste, og den viste bare litt over 90km/t, så kunne det vært en målerfeil fra politiets side. De gjør nok ikke så ofte feil, men ingen er feilfrie. de fleste har omkring 10 % feil på speedometeret, å i tillegg trekker politiet fra 10 % i feilmargin nettopp for å være sikkre på at de ikke bøtelegger folk feil. Så om man har 90 på speedometeret, vil man anntakligvis kjøre og bli målt i 81 på lasern, å bli bøtlagt for å ha kjørt i 73 km/t. Blir man bøtlagt for 88 km /t, har man blitt målt til 98, og hatt nærmere 110 km/t på speedometeret. er forvørig INGEN regel som sier at speedometeret viser 10 % for mye (eller 10 km/t som mange tror). Noen ganger er det nøyaktig, mens andre ganger viser det for lite Lenke til kommentar
inflames662 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg tenkte at om du visste hva speedometeret viste, og den viste bare litt over 90km/t, så kunne det vært en målerfeil fra politiets side. De gjør nok ikke så ofte feil, men ingen er feilfrie. de fleste har omkring 10 % feil på speedometeret, å i tillegg trekker politiet fra 10 % i feilmargin nettopp for å være sikkre på at de ikke bøtelegger folk feil. Så om man har 90 på speedometeret, vil man anntakligvis kjøre og bli målt i 81 på lasern, å bli bøtlagt for å ha kjørt i 73 km/t. Blir man bøtlagt for 88 km /t, har man blitt målt til 98, og hatt nærmere 110 km/t på speedometeret. er forvørig INGEN regel som sier at speedometeret viser 10 % for mye (eller 10 km/t som mange tror). Noen ganger er det nøyaktig, mens andre ganger viser det for lite 10% feilmargin hos politet er litt vel mye. Ble målt til 123, og da hadde de trukket av 2-3 km. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Lasermålere har en feilmargin på 3 km/t Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 10% feilmargin på speedometere er også ekstremt sjelden på nyere biler. Vanligvis ligger det mellom 5 og 7 prosent. Merkevariasjonen er stor. Ofte har sportslige bilmerker mindre avvik enn de mer sedate. BMW sine speedometere pleier eksempelvis å være rimelig nøyaktige. Har sjekket dette på fryktelig mange biler, og med veldig nøyaktig GPS-utstyr. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Tror min bmw har ca 5% avvik. Er GPS mer nøyaktig enn de "skiltene" som viser hastigheten din? Ville sendt inn i posten evt møte opp selv. Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (har ansvaret for 15-20 unger som skal til fjells og stå på ski) Og det er med transport? Tror jeg ikke forsterker saken din akkuratt Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) - Endret 4. februar 2012 av Henrik C Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er GPS mer nøyaktig enn de "skiltene" som viser hastigheten din? GPS er spot on. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er GPS mer nøyaktig enn de "skiltene" som viser hastigheten din? GPS er spot on. Forutsatt at den har god signalstyrke. Selv GPS er ikke feilfritt, og kan ha en feilmargin på et par meter. Nyere sportslige biler har ofte mer nøyaktig speedometer fordi dekkdimensjonene er nermere maksdimensjonen som er tillatt for den aktuelle bilen. Dette kan sies veldig generelt om mange nye biler, da produsenter gjør dem mer atraktive med store felger, lav profil osv. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er GPS mer nøyaktig enn de "skiltene" som viser hastigheten din? GPS er spot on. Forutsatt at den har god signalstyrke. Selv GPS er ikke feilfritt, og kan ha en feilmargin på et par meter. Nyere sportslige biler har ofte mer nøyaktig speedometer fordi dekkdimensjonene er nermere maksdimensjonen som er tillatt for den aktuelle bilen. Dette kan sies veldig generelt om mange nye biler, da produsenter gjør dem mer atraktive med store felger, lav profil osv. Selvsagt, men GPS-dekningen er såpass godt utbygget per dags dato at man kan stole på farten den viser (så sant man ikke befinner seg i en tunnell). Store felger gir ikke nødvendigvis større rulleomkrets på dekket, som igjen avgjør misvisning på speedometer. Større felger betyr mindre gummi, stort sett. En 17-tommers felg på lavprofildekk kan lett bli et mindre hjul enn en 15-tommers felg på et "vanlig" dekk. Grensen for avvik fra orginal rulleomkrets er 5 %, men det betyr ikke at hjulet må være 5 % større, det kan også være 5 % mindre. Sistnevnte er heller ikke helt uvanlig, spesielt for vinterdekk. Mindre hjul gir tross alt lavere investeringskostnadder. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Mindre hjul gir lavere investeringskostnader? På hvilken måte? Jo større omkretsen på felgen er, og da også jo lavere profil dekket har, jo dyrere er det som regel. Uavhengig av om rulleomkretsen er større eller mindre enn originaldimensjonen. Et dekk med dimensjon 225/30-18 vil garantert være dyrere enn et med 225/45-17. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå