linnka Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Hei! Jeg skal ha fagprøven i januar på fagprøve stasjon, disiplin: Elektro Jeg lurer på om noen har mulighet å sette opp en slags sjekkliste for hva jeg må huske på fra start til slutt av planleggingen av: En Motor med motorstyring (ex. stjerne trekantvender) En liten enkel husinstallasjon (ex. lys med vekselvender og varme til hus med sikringsskap) Andre ting som jeg ikke kan tenke meg selv. Kunne tenkt meg å sett en slags sjekkliste for alle faktorene jeg bør huske å få med og i hvilken rekkefølge det er lurt å gjøre det. Har hatt dårlig opplæring gjennom læretiden, og har i grunn all min kunnskap fra skolen for 2,5år siden. Hadde satt utrolig pris på god hjelp! Eksempel på sjekkliste kan være for motorstyring: (OPPGITT FAKTA: spenning, effekt, Anlegg(IT etc.), CosPhi, N(?), og Ikmax) Finne Belastningsstrøm (Kort forklart hvor og hvordan) Valg av sikring (Kort forklart hvor og hvordan) Finne tverrsnitt (Kort forklart hvor og hvordan) Kortslutningsbeskyttelse (Kort forklart hvor og hvordan) Spenningsfall (Kort forklart hvor og hvordan) Finne kontaktor og motorvern (Kort forklart hvor og hvordan) Evt. andre ting! På forhånd takk for hjelpen. :-) Endret 3. januar 2011 av linnka Lenke til kommentar
SpiroAgnew Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg vet at sensorene setter pris på at du har tenkt en del rundt HMS. Da jeg tok fagprøven i elektro hadde jeg hengt opp førstehjelpskrin og en liten plakat med nødnummer ved inngangsdøra til der jeg hold på. I den skriftlige delen av fagprøven drøftet jeg om hjelmbruk og værnesko med spikertramp. Kom fram til at værnesko var fint, men hjelm var unødvendig pga jeg var den eneste som jobba der, og det var ikke noe arbeid over hode på meg. Dette likte sensor veldig godt, og det var sikkert med på å dra opp vurderinga mi. Jeg fikk bestått meget godt. PS: Dem har Y-veien i på Høgskolen i Narvik. Der kan du begynne rett på elektroingeniør uten å ta forkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå