Gå til innhold

"Tyngdekraften er motkraften til gravitasjon"


Anbefalte innlegg

Det finnes en rekke morsomme "vitenskaplige teorier" ute på nettet, dette er tråden for noen av de. :!:

 

På forumet for NRK-programmet er det nå lagt ut en hypotese om at tyngdekraften er motkraften til gravitasjon: http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=92280

Jeg synes det må være lov å undre seg over om det er mulig at tiltrekningskraften fra Månen virkelig er så kraftig at den kan løfte mange tonn med vann kanskje 1 meter fra overflaten på Jorden?

 

Tyngdekraften på Månen er vel bare en seksdel av Jordens tyngdekraft, og så vidt jeg vet så minker kraften proporsjonalt med kvadratet av avstanden, og da forstår jeg ikke at gravitasjonskraften alene fra Månen kan være så sterk på Jordens overflate at den overvinner Jordens tyngdekraft?

 

Hvis det er det minste tvil om at denne godt etablerte forklaring på ebbe og flo er korrekt, så kan det ikke bare være månens tyngdekraft som forårsaker dette fenomenet, men andre faktorer kan også være innvolvert, og da går tanken til noe jeg har vært inne på før, nemlig at tyngdekraft er motkraften til gravitasjon, og at det som kalles «mørk energi» er det samme som frastøtende gravitasjon, og motkraften er akkurat så sterk at jordskorpen og atmosfæren holdes på plass!

 

Vitenskapens tror at gravitasjonen var frastøtende til å begynne med, og spørsmålet er om ikke gravitasjon fremdeles er frastøtene og at tyngdekraften er som sagt motkraften til gravitasjonen og det kan bety at det jeg kaller kosmisk energi er det samme som gravitasjon og at det som er månens tyngdekraft avgir en gravitasjonsstråle som går i gjennom hele jorden, og hvis denne strålen sammen med gravitasjonen er frastøtende, forklarer det at den også hever havet på den andre siden av jorden!

 

Det høres litt rart ut, men for oss som er på jorden er månens tiltrekningskraft en frastøtende kraft, og det må den være, for gravitasjonsretningen er bort fra jorden.

 

Konklusjonen må da være at gravitasjon er frastøtende og gir næring til materien når den treffer en planet eller materien, og da dannes det en motkraft som virker i motsatt retning som vi som er på denne planeten føler som tiltrekkende eller som tyngde!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Månens tyngdekraft overvinner vel ikke jordens, men bedre sagt påvirker vannmassene på jorda.

Hvis månens gravitasjonskrefter hadde overvunnet jordas ville vel vannet bevegd seg ut av jordas gravitasjonsfelt. :hmm:

Men jeg er helt enig med deg i at det er fantastisk rart å tenke over at månen påvirker jorda så mye. Har hørt at sentrifugalkraften også har noe å si for tidevannet, men kan ikke utdype meg noe mer der.

Endret av mathiasxx9494
Lenke til kommentar

Det er veldig mange raringer som har "teorier" om fysikk, vanligvis gravitasjon og de påstår selvsagt at Einstein tok feil etc. Felles for alle disse er at de lider av Dunning–Kruger effekten og overvurderer sin egen kunnskap og intelligens. Vi har en del av disse på forumet her også.

Vi har jo vår egen bjarne. http://www.science27.com/

For ikke å snakke om "tau-hypotesen" som det var en tråd om for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...