Gå til innhold

Ny Gaming/redigering, AMD/ATI, maks 7000 kr.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kikket litt rundt på nettet etter passende forum for å spørre, og så langt virker det som at dere har mest peil.

Spørsmål: Har jeg alt jeg trenger?

Jeg har ikke bygd maskiner på mange år, og lurte på om dere oppdaterte kunne se over oppsettet mitt og komme med tilbakemeldinger. Er det noe jeg har glemt? Er det noe som er underspeccet i forhold til resten? Er det noen steder jeg kan spare noen kroner?

Bruksområde:

Maskinen skal primært brukes til å spille på og produsere musikk (opptak og redigering). Annen bruk er bl.a. avspilling av video i full HD og musikk.

Hvorfor dette oppsettet?

Jeg leste at Intel kommer med Sandy Bridge-prosessorer om få dager, men regner de som utenfor budsjettet mitt når de skal erstatte i5-kjernen.

Jeg har gått for AMD Phenom Black Ed. på grunn av overklokking, og ATI Radeon med tanke på "kraft per krone"-faktoren.

Skjerm, høytalere og OS har jeg fra før.

Maskinen

Handleliste hos Komplett.no

Kabinettet er valgt fordi det følger med to vifter for utblåsing, samt støvfilter på innsug til en billig penge.

Hovedkortet har jeg plukket ut fordi det har 2 PCIe x16 porter for senere oppgradering til Crossfire, SATA-600 til SSD disk når prisene er overkommelige og onboard RAID-kontroller.

4 GB RAM, Kingston Value som er matched burde gi meg maks utnyttelse av brikkene ut i fra hva jeg har lest. Disse kjører på 1333 MHz (PC3-10600), som er høyeste hastighet på HK. Trenger jeg mer RAM?

To stk. 1 TB-disker, 7200 rpm, SATA-300 og 32 MB cache, som jeg hadde tenkt å kjøre i RAID 0 frem til jeg oppgraderer til SSD som systemdisk. Disse skal da brukes til lagring.

Skjermkortet er et Sapphire Radeon HD 6850 med 1 GB DDR5. Jeg har lest en del tester, og lurer på om dette kan være det kortet med mest kraft per krone. Det slår GTX 460 som ligger i samme prisklasse.

Jeg har valgt en standard 550W strømforsyning som ikke er modulerbar. Jeg er usikker på om det er nok til å drive alt, inklusive et fremtidig Crossfire-oppsett.

Det jeg er mest usikker på er prosessoren, en AMD Phenom II X4 955 Black Ed.. Vil jeg få utnyttet fire kjerner? Vil det være fornuftig å kjøpe en Athlon (da uten L3 cache) eller en to-kjerners Phenom frem til programmer og spill blir bedre på å utnytte flerkjerner, for å så gå for en seks-kjerners prosessor som hovedkortet støtter?

Oppsummering

1. Er det noen ting på handlelisten som stikker seg ut?

2. Holder det med 4 GB RAM i første omgang?

3. Vil RAID 0 med 2 x 7200 rpm SATA disker være en brukbar løsning frem til SSD blir billigere?

4. Er PSUen sterk nok?

5. Finnes det bedre skjermkort til samme eller lavere pris?

6. Er prosessoren overdimensjonert i forhold til bruksområde og dagens software?

Jeg setter umåtelig pris på alle tilbakemeldinger, da dagens pc-marked er ganske anderledes enn når man kun fikk velge mellom Celeron, Pentium 2 eller AMD K-6.

Mvh. en som føler seg gammel og utdatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vent en ukes tid, Sandy Bridge (Intels nye CPU'er) kommer ut på markedet veldig snart. Review's har begynt å tikke inn å det ser meget lovende ut!

Forøvrig så ser oppsettet ditt greit ut :) dog jeg lurer på at din psu er i svakeste laget (skyt meg om jeg tar feil) til cf

du kan gå for GX 650 koster bare noen få kroner ekstra. 4 Gb er nokk til gaming, men veit ikke med musikk produksjon. 6850 er ett godt kort og skal vist skallere meget godt i cf, er usikker på om det dog er bedre enn gtx 460

Men som sagt ville jeg ha ventet litt med kjøpet :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...