AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 En jeg kjenner har klart det helt store og fyllakjørt uten lappen. Ble stoppet og blåste til 0.8 ca. Det spesielle er at h*n forklarte seg til politiet at h*n hadde rottet vekk lappen som han "hadde tatt i polen" noe som ikke stemmer. Denne falske forklaringen var av ren panikk for pga den allerede alvorlige overtredelsen med å kjøre med promille. Politiet mente h*n virket edru men blåste altså til 0.8 og en time senere måtte h*n ta blodprøve. Spørsmålet mitt er om politiet kan finne ut om lappen som ble "tatt i polen" noen gang eksisterte eller burde h*n legge seg flat under avhøret og legge alle kort på bordet? Vedkommende sliter stort med depresjoner og er arbeidsledig og ville virkelig slitt med å måtte sitte i fengsel. H*n sliter stort allerede og angrer bittert på den dårlige avgjørlsene med å ta den korte turen med bilen. Håper på fornuftige svar og ikke moralske flame posts. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Man kommer ingen vei med å lyve eller finne på ting. Si sannheten, og ta ansvar for overtredelsen. Politiet finner ut om det som blir sagt er svada, så det absolutt beste er å legge seg flat. Alle går på et par smeller en gang iblandt, og det er greit - sålenge man tar ansvar for det, og prøver å unngå det i fremtiden. Promillekjøring er en alvorlig sak i utgangspunktet, og usanne forklaringer kan gjøre det langt værre. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 'en jeg kjenner som' Yeah right 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ja det er klart at politiet kan finne ut om vedkommende har tatt førerkort i Polen eller ikkje. Spørsmålet er om det blir lagt ned arbeid i å ta kontakt med polske myndigheiter eller ikkje, men eg vil nesten tru at dette spørsmålet vil være sopass aktuellt ved straffeutmålinga at du blir sjekka opp i mot polske myndigheiter. Det vil uansett være mistenkelig at vedkommande har mista førerkortet sitt og ikkje enten funnet det igjen seinare (slik at det kan leggast fram for politiet som bevis på bestått kjøyreopplæring) eller har meldt førerkortet som tapt til polske myndigheiter (noke som ville ha ført til at vedkommande får tilsent eit nytt førerkort). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Er h*n norsk statsborger vil normalt ikke et evt. polsk sertifikat være gyldig i Norge. Uansett, kjøre uten å ha med seg sertifikat (selv om han er gyldig) er straffbart og gir bøter. Promillekjøring (uavhengig av lengde) er livsfarlig og gir normalt bøter samt fengsel. Falsk froklaring er også straffbart. Vedkommende bør erkjenne faktiske forhold og på den måten forsøke å få en mildere reaksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå