Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HDD'er forsvinner i perioder uten noe forklaring


Anbefalte innlegg

Problemet er ganske basic, har fysiske 5 Hdd'er på maskinen, der 1 er SSD, 1 går via USB og de resterende 3 er ordinære på 200 gb, 200gb og 1tb.

Det mitt problem er at alt har kjørt stødig i lang tid frammover, men 1 av hdd'ene har alltid manglet både i BIOS og min datamaskin. Den er på 200 gb og jeg har slått meg til ro med at den sikkert er gåen, dermet ikke gjort noen reelle forsøk på rep.

 

Men nå etter å ha kjørt stabilt i 4-5 måneder forsvinner plutslig den andre hdd'en på 200 gb og dagen etter, den på 1tb. Jeg restarter maskinen og den på 1tb kommer tilbake, jeg restarter og her kommer den på 200 gb tilbake. Men idag gjentar problemet seg men denne gangen kun den på 200 gb forsvinner (denne er eldst, ca 3-4 år) Det kommer og går helt random og problemet er som regel kun med den på 200 gb.

Problemer lar seg løse NOEN ganger ved en enkel restart eller maskin avskrudd i 24 timer.

Jeg tenkte jeg skulle ta en kikk ned i kabinettet men regner ikke med å finne noe løse ledinger, ettersom det står stødig på gulvet uten å ha vært fikler med inni på 1-2 måneder.

 

Sitter noen av dere der ute på erfaring som kan løse problemet? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en gang en disk som kom og gikk. Det viste seg å være dårlig kontakt i strømkontakten.

Dårlig kontakt kan oppstå uten at man fikler med kabler. Da hjelper det ofte å fikle. Så prøv det først, dra kontaktene ut og sett de inn igjen. Og sjekk om diskene har strøm (de vibrerer når motor går).

Lenke til kommentar

Heiv meg ned og tok en rot rundt, hadde en misstanke om at den såkalte "quick swap'en" som er å finne på en av HDD'ene kunne være synderen.. anywho etter litt rikling og fikling så startet jeg opp å nå fungerer de alle sammen :new_woot: Takker for et kjapt svar! :-)

 

Men sånn på tampen, opplever innimellom en halt på ca 3-5 sek i musikkavspillingsprogrammet, kan dette skyldes faulty HHD? Er kun dette programmet og det ligger inst. på en annen location enn C: stasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...