Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Escort CLX 1.6 1998 - skade


Anbefalte innlegg

Har som sagt en Ford Escort CLX 1.6 1998. Hadde et lite sammenstøt med en isblokk/isklump, og høyre del av fronten er blitt presset litt inn.

En plate under bilen ble bøyd og støtfanger er skadet.

 

Var på verksted og fikk skrudd av plata, og han anbefalte meg om å komme tilbake for å kontrollere at ingenting er blitt presset sammen i fronten av motorrommet (radiatoren?).

 

Ved ca 1900 omdreininger kommer det en rar lyd fra motorrom. Kan høres ut som en vifte som skraper borti noe(?).

 

Ingen problemer med å kjøre bilen, går som smurt.

 

Spørsmålet mitt er derfor; Er det noen som vet hva det lille problemet kan være, og om det er nødvendig for meg å bruke 1-2k på å kontrollere dette? Er veldig blakk nå :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du klarer ikke se selv, da? Start motoren og ta en kikk nedi for å se om noen hjul eller strammere tar borti skaden.

 

Edit: Evnt. om ringen rundt radiatorviften har fått seg en smell, så den slår borti på hver omdreining.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Eneste vifte som går rundt der fremme er elektrisk, så den følger med andre ord ikke turtall på motor men vil starte når kjølevanntemperatur går over et visst nivå, feks ved kø, samt også når du skrur på aircondition. (hvis du har dette).

 

Hvis denne er skadet vil bilen kunne koke, og er du riktig uheldig gnager den også hull i radiatoren, slik at du får lekkasje.

 

Men du har en rem, og diverse remhjul på høyre side. Dette følger turtall, og driver dynamo, servostyring-pumpen, og AC kompressor. Nedre del av dette og remhjul ut fra veivaksel har plas-deksel rundt seg, og dette kan lett ha fått seg en smell og gnisse innpå rem/remhjul. Dette kan du sjekke ved å enten ta av forhjul, eller vri det helt slik at du ser inn bak der. Så prøv å se fra undersiden, og inn mot motor i forkant av høyre forhjul.

 

Kan hende du kan se noe fra oversiden også, om du lyser med lommelykt på høyre ende av motor, så kan du se deler av remmen. Ellers er det ikke så lett å mene noe fornuftig om hvorvidt dette går greit å kjøre med eller ikke, over Internett, uten å ha sett det... :whistle:

 

Eneste som går rundt med turtall der fremme er denne remmen, med utstyr, men det er jo mye annet som kan lage skranglelyder, som feks sprukket ødelagt plast, eller deksel på eksosmanifold som går i baksiden av radiatorviften, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...