Boralis Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Når vinden passerer en gjenstand vil den trekke ut varmen av gjenstanden,faktisk kan vinden gi en form for kjøleskap-effekt og gjøre gjenstanden kaldere på baksiden enn gjennomsnittlig utvendig temperatur. Link please. Dere kan jo søke litt på "wind chill" Det første jeg traff sier nemlig følgende: For inanimate objects, the effect of wind chill is to reduce any warmer objects to the ambient temperature more quickly. It cannot, however, reduce the temperature of these objects below the ambient temperature, no matter how great the wind velocity. Jeg vil lete litt mer. Det er ingen som er uenig med deg, men det er under like forhold, temp blir ikke lavere men fuktigheten i luften gjør at du får problemene ved feks 15 minus ved kysten og må opp i 25-30 minus i tørt klima . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det er ingen som er uenig med deg, men det er under like forhold, temp blir ikke lavere men fuktigheten i luften gjør at du får problemene ved feks 15 minus ved kysten og må opp i 25-30 minus i tørt klima . Jeg kan se den med luft-fuktigheten. Interessant tema, forøvrig. Men akkurat batteriene blir vel lite påvirket av vind og fuktighet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det første jeg traff sier nemlig følgende: For inanimate objects, the effect of wind chill is to reduce any warmer objects to the ambient temperature more quickly. It cannot, however, reduce the temperature of these objects below the ambient temperature, no matter how great the wind velocity. Jeg vil lete litt mer. Jeg fant nå en fin "forklaring" på dette fenomenet,og det viser at jeg tar feil. Det er når gjenstanden kan puste og kondenserer at den blir kaldere på baksiden,det er altså ikke alle inanimate gjenstander som får denne effekten. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Det er ingen som er uenig med deg, men det er under like forhold, temp blir ikke lavere men fuktigheten i luften gjør at du får problemene ved feks 15 minus ved kysten og må opp i 25-30 minus i tørt klima . Jeg kan se den med luft-fuktigheten. Interessant tema, forøvrig. Men akkurat batteriene blir vel lite påvirket av vind og fuktighet? Tror ikke det betyr noe for batteriene nei, men jeg vil tro det kan innvirke på feks speil, mitt svar var vel til en link dær pentax klarte seg bra menst nikon og canon etter sigende skulle få feil, da regner jeg med at det var mekaniske feil ikke batteriproblem. Utifra det stilte jeg spørsmålet "Hvor kaldt miljø oppererer man i" er man ikke ute i extremtempraturer så blir slike linker urelevante for brukern Men nå drar jeg ut for å se om det blir nordlys, stjerneklar himmel og kunn 14 minus i kveld Endret 4. januar 2011 av Snekker`n Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Termiske vekselvirkninger. Hvorfor er vannet i feltflaska kald, naar den ligger vaat ute i steikende sommersol? Kondenseringen/fordampingen trekker ut varmen. Hvorfor blir det isdannelse på en propanflaske i varme omgivelser ved bruk ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg fant nå en fin "forklaring" på dette fenomenet,og det viser at jeg tar feil. Det er når gjenstanden kan puste og kondenserer at den blir kaldere på baksiden,det er altså ikke alle inanimate gjenstander som får denne effekten. Der ser du. Vi lærer alle noe nytt her i kveld Men nå drar jeg ut for å se om det blir nordlys, stjerneklar himmel og kunn 14 minus i kveld Lykke til - håper du har mer hell med deg i kveld. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Vinden chill faktoren påvirker primært menneskekjøtt, ikke mest metall eller maskiner. Selve lufttemperatur vil føre til bilens girkasse væske til å fryse, for eksempel, ikke vinden chill faktor. Nja feil og feil, va vel ikke det æ sa,de hadde tatt kveld og måtte TINES opp igjen! Kunne jo sikkert utdypa det med at dem funka igjen når de var tint opp! Mens det ikke skjedde med K7..... Lenke til kommentar
to88he Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Herregud for en tråd. Om det er -15 eller -25 grader eller om det er 40% eller 100% luftfuktighet spiller vel ingen rolle. Det hjelper ikke å bytte til pentax i slike dere situasjoner dere diskuterer uansett. Skal du være bombesikker må du over på 1D tilsvarende serier(ikke sikkert det hjelper heller) Det billigste er: gummistrikk + plastpose + eventuelt UV/glassfilter Lag hull i posen til solblender/objektiv, bruk strikk for å holde posen på plass. Bruk UV/glassfilter om nødvendig. Billigere værtetting finnes ikke. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Kondenseringen/fordampingen trekker ut varmen.Kondensering varmer tingen som det blir kondensert på, fordamping kjøler tingen det fordamper fra. Vinden chill faktoren påvirker primært menneskekjøtt, ikke mest metall eller maskiner. Selve lufttemperatur vil føre til bilens girkasse væske til å fryse, for eksempel, ikke vinden chill faktor.Hvis vi ser bort fra fordampning så påvirkes ting likt. Når luften er i bevegelse så overføres mer energi pr tidsenhet, så en motor som blir utsatt for vind kjøles mer ned enn en som står i stille luft (hint, kjølevifte). Et kamera som for eksempel Nikon D200 bruker mye strøm og avgir en god del varme (så er en god motoranalogi). Hvis det blåser så vil det avgi mer energi pr tidsenhet til omgivelsene (ved en gitt temperatur) og det vil bli kaldere internt enn hvis det er vindstille. Hvis man lar kameraet ligge lenge uten bruk så vil det bli like kaldt uansett hvor mye det blåser men under bruk så kan det være en god del variasjon. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Å bytte til Pentax kamera og objektiv kan altså bli ein dyr operasjon, berre for å få værtetting. Det blei litt mindre attraktivt av den grunn. Litt leit, då eg gjerne vil ha med kameraet i alpinbakken sjølv om det er både snø og kaldt. Er ikkje så gira på å ødelegge kameraet mitt, så tar ikkje for store sjangsar.Har brukt det i dusk-regn, men lignande Pentax k-5 under dusjen held eg meg vekke frå. Men trur eg legg frå meg ideen om utbytting, i vertfall inntil vidare. Kanskje eit plasttrekk til kamera er ein lur ting? Lurt å legge fra seg ideen om utbytting, 50D er godt nok værtettet for de aller aller fleste. Fallfaren ved å ha det med i alpinbakken er nok større enn været vil jeg tippe. Tor Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Får vel leve med at 50D har god værtetting, og håpe det er tilfellet! Blei ein livleg diskusjon dette. Men eg skyt inn eit spørsmål til om værtetting, det gjeld Canon EF 70-200 L USM, er ikkje dette værtetta? Er det i nokon grad/mindre grad like værtetta som Canon 50D? Tok det for gitt at alle L-objektiv var værtetta. http://www.magnusson.as/canon-ef-70-200mm-f4-0-l-usm-en-perle/ Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Får vel leve med at 50D har god værtetting, og håpe det er tilfellet! Blei ein livleg diskusjon dette. Men eg skyt inn eit spørsmål til om værtetting, det gjeld Canon EF 70-200 L USM, er ikkje dette værtetta? Er det i nokon grad/mindre grad like værtetta som Canon 50D? Tok det for gitt at alle L-objektiv var værtetta. http://www.magnusson...l-usm-en-perle/ f4 utgaven uten IS er ikke værtettet,men jeg tror ikke du skal være så veldig bekymret her heller,kamera og optikk tåler en god del mere enn vi tror . Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 OK, takk for raskt svar Snekker'n. Då blir det filtrering av bruktmarkedet etter nemnte objektiv. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Får vel leve med at 50D har god værtetting, og håpe det er tilfellet! Blei ein livleg diskusjon dette. Men eg skyt inn eit spørsmål til om værtetting, det gjeld Canon EF 70-200 L USM, er ikkje dette værtetta? Er det i nokon grad/mindre grad like værtetta som Canon 50D? Tok det for gitt at alle L-objektiv var værtetta. http://www.magnusson.as/canon-ef-70-200mm-f4-0-l-usm-en-perle/ Ingen av dem har vel det som regnes som proff-værtetning, men de er ikke akkurat puslete konstruksjoner heller. Hvis du har planer om å fotografere i Amazonas midt i regntiden, så bør du kanskje vurdere noe mer tett, hvis ikke så går det antageligvis helt greit. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Får vel leve med at 50D har god værtetting, og håpe det er tilfellet! Blei ein livleg diskusjon dette. Men eg skyt inn eit spørsmål til om værtetting, det gjeld Canon EF 70-200 L USM, er ikkje dette værtetta? Er det i nokon grad/mindre grad like værtetta som Canon 50D? Tok det for gitt at alle L-objektiv var værtetta. http://www.magnusson...l-usm-en-perle/ f4 utgaven uten IS er ikke værtettet,men jeg tror ikke du skal være så veldig bekymret her heller,kamera og optikk tåler en god del mere enn vi tror . Ikke værtetting: - 70-200 F/4 L USM - 70-200 F/2,8 L USM Resten har værtetting. Med andre ord, alle IS utgavene har værtetting. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Lurt å legge fra seg ideen om utbytting, [...] Tor Eg kan vera einig med deg i det. Utbytting er sånt som despotar og andre sadistar driv med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå