Gå til innhold

Selge Canon 50D for eit værtetta kamera?

Anbefalte innlegg

Det var vell ikke prisforskjellen generelt som ble diskutert. Men hvis man ville ha et "vaer sikkert" system.

Naa kjenner jeg ikke Canon saa godt, men 18-55mm IS fra Canon, er vell ikke veldig godt beskyttet mot hardt vaer?

Maa vell 17-55 IS, til ca 10 000 da, tror jeg. ;~)

Det var som ein kommentar til sutekh sitt innlegg. Med 17-55 IS til rundt 10000,- skulle jo prisforskjelen verta endå større, i Canon sin disfavør.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vell ikke prisforskjellen generelt som ble diskutert. Men hvis man ville ha et "vaer sikkert" system.

Naa kjenner jeg ikke Canon saa godt, men 18-55mm IS fra Canon, er vell ikke veldig godt beskyttet mot hardt vaer?

Det var som ein kommentar til sutekh sitt innlegg. Med 17-55 IS til rundt 10000,- skulle jo prisforskjelen verta endå større, i Canon sin disfavør.

CANON + Objektiv EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Filter 7572,–

Finnes også som pent brukt til rundt 6000.-

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

7500-8000, men jeg er ikke sikker på om den er værtettet.

Pentax sitt tilsvarende er smc DA* 16-50mm f2.8 til et par hundringser mer.

Man kan godt finne forskjeller hvis man velger seg ut en selektiv liste med utstyr. Men skal du ha en noenlunde normal entusiast-objektivpark, så ender du på samme prisnivå. Pentax skiller seg litt ut på tele-zoomer (med 60-250 f/4 som sin high-end telezoom i motsetning til de andre som gjerne har en 70-200 f/2,8), så det er vanskelig å komme opp med en direkte sammenlignbar liste.

Hvis du vil ha et værtettet hus med en robust, high-end normalzoom, så har Pentax K-5 med 16-50 f/2,8 til til sammen 17700. Tilsvarende fra Nikon (D7000 med AF-S 17-55 f/2,8) havner på 1100 kroner mer. Ja, det er en forskjell, men ikke så mye at jeg vil si det bør være bestemmende for kjøpsbeslutningen. Skal du ha tele, så bør du vurdere merke utfra hva du har behov for. Nikon har definitivt bedre utvalg av high-end telezoomer enn Pentax, men de koster.

Lenke til kommentar

....

CANON + Objektiv EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Filter 7572,–

Finnes også som pent brukt til rundt 6000.-

Ok, daarlig research fra min side.

7500-8000, men jeg er ikke sikker på om den er værtettet.

Pentax sitt tilsvarende er smc DA* 16-50mm f2.8 til et par hundringser mer.

Man kan godt finne forskjeller hvis man velger seg ut en selektiv liste med utstyr. Men skal du ha en noenlunde normal entusiast-objektivpark, så ender du på samme prisnivå. Pentax skiller seg litt ut på tele-zoomer (med 60-250 f/4 som sin high-end telezoom i motsetning til de andre som gjerne har en 70-200 f/2,8), så det er vanskelig å komme opp med en direkte sammenlignbar liste.

Hvis du vil ha et værtettet hus med en robust, high-end normalzoom, så har Pentax K-5 med 16-50 f/2,8 til til sammen 17700. Tilsvarende fra Nikon (D7000 med AF-S 17-55 f/2,8) havner på 1100 kroner mer. Ja, det er en forskjell, men ikke så mye at jeg vil si det bør være bestemmende for kjøpsbeslutningen. Skal du ha tele, så bør du vurdere merke utfra hva du har behov for. Nikon har definitivt bedre utvalg av high-end telezoomer enn Pentax, men de koster.

Som nevnt, var litt kjapp med avtrekkeren. Er heller ikke sikker om den er vaertett, eller ikke. Men men.

Ellers tror jeg du har summert det opp ganske bra i dine innlegg her i denne traaden.

Hadde gjerne noe alle 18-55WR for nikon.

Lenke til kommentar

Her er ett eksempel på hva K7 tåler i allefall, og det er blitt meg fortalt at der var det mange med proffe og semi proffe Canikon som hadde tatt kvelden og måtte tines opp igjen! :ph34r:http://www.alunfoto....os=-226#nav_pic

Tja hvor ekstremt var det egentlig og hvor ekstremt kalt skal du opperere.

Kan jo nevne at i natt hadde vi rundt 15 minus og det er ved kysten,ja faktisk så langt ut i havgapet en kan komme, det tilsvarer vel 25 minus i innlandet (minst).

Mitt kamera stod ute fra kl 2100 i går kveld til kl 0400 i morges, det sammenhengende.

Det skulle bli 7 timer og jeg tok ca 800 bilder på den tiden ( i forbindelse med meteorstormen) hadde enda ca 75% av strømstyrken igjen og ingen anntydninger til non som helst problemer .

PS: jeg har batterigrep med 2 batterier.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

15 minus grader er vel 15 minusgrader uansett hvor det er.... :ph34r:

Det er korrekt, luftfuktighet og vind får det til å føles kaldere for et menneske, men for et kamera spiller det ingen rolle. Det vil avkjøles litt raskere med høyere luftfuktighet og/eller vind, men aldri komme under lufttempereaturen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vil tro det, når det gjelder ikke-levende ting.

Tja, du får fort en helsikes isdannelse langs kysten som du stort sett slipper lenger inn i landet hvor luften er tørrere. Å skrape bilen i Trondheim når temperaturen havner rundt -10 eller lavere er en helvetes jobb.
Lenke til kommentar

Det er korrekt, luftfuktighet og vind får det til å føles kaldere for et menneske, men for et kamera spiller det ingen rolle.

Tja,direkte vind på kamera vil eskalere den kjølende effekten,noe en termografi-test vil avdekke.

Lenke til kommentar

Det var Antarktisk extremt..... :whistle:

Nei fordi fuktigheten kombinert med vind, gjør den effektive temp lavere.

Altså blir alt på, virket av dette, ikke bare mennesker .

På innlandet er luften svært tørr,menst i kystrøk er den svært fuktig, derfor begynner ting å slite ved høyere temp ved kysten enn på innlandet .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

På innlandet er luften svært tørr,menst i kystrøk er den svært fuktig, derfor begynner ting å slite ved høyere temp ved kysten enn på innlandet .

Tror du tar feil der.

Det som skjer er at vinden og fuktigheten gjør er å trekke ut varmen raskere. Dvs. du blir fortere kald i -25C enn i -15C hvis det er vindstille. Men når varmeforskjellen er utlignet, så blir du ikke kaldere enn luft-temperaturen.

edit: Så om det blåser og er -15C i lufta så blir ikke kamera kaldere enn -15C da det ikke er noen temperaturforskjell i forhold til omgivelsene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tror du tar feil der.

Det som skjer er at vinden og fuktigheten gjør er å trekke ut varmen raskere. Dvs. du blir fortere kald i -25C enn i -15C hvis det er vindstille. Men når varmeforskjellen er utlignet, så blir du ikke kaldere enn luft-temperaturen.

edit: Så om det blåser og er -15C i lufta så blir ikke kamera kaldere enn -15C da det ikke er noen temperaturforskjell i forhold til omgivelsene.

Pga vind og fuktigheten i luften blir alle mekaniske deler betydelig tregere, altså kan en mekanisk ting bevege seg uten å få problemer i -15 på innlandet, menst den samme delen henger seg opp i -15 ved kysten, det er dær forskjellen ligger .

Lenke til kommentar

Pga vind og fuktigheten i luften blir alle mekaniske deler betydelig tregere, altså kan en mekanisk ting bevege seg uten å få problemer i -15 på innlandet, menst den samme delen henger seg opp i -15 ved kysten, det er dær forskjellen ligger .

Det er vel fordi fuktigheten kondenser seg og dermed fryser til is og legger seg inn i alt av sprekker og åpninger ... Ising er et kjent problem i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar

Når vinden passerer en gjenstand vil den trekke ut varmen av gjenstanden,faktisk kan vinden gi en form for kjøleskap-effekt og gjøre gjenstanden kaldere på baksiden enn gjennomsnittlig utvendig temperatur.

Link please.

Dere kan jo søke litt på "wind chill"

Det første jeg traff sier nemlig følgende:

Jeg vil lete litt mer.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi fuktigheten kondenser seg og dermed fryser til is og legger seg inn i alt av sprekker og åpninger ... Ising er et kjent problem i mange sammenhenger.

Nettop og jo større fuktighet jo mindre minusgrader trengst for at dette kan skje, derfor kan et kamera godt fungere i innlandet ved minus 25-30 grader og stoppe opp ved kysten i minus 15-20 grader .

Lenke til kommentar

Tomsi: Litt flere stikk ord aa söke etter

Hydroskopi. Avhengig av temperatur men ogsaa luftfukte, kan smøremiddel endre egenskaper som viskositet og volum.

Treffer mindre pä metaller og plast. Men printkorta inni kamera kan i ekstremfall ogsaa la seg paavirke av dette.

Termiske vekselvirkninger. Hvorfor er vannet i feltflaska kald, naar den ligger vaat ute i steikende sommersol?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...