Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av topp på BMW 5.23

Anbefalte innlegg

Hoy!

Jeg har gått på en virkelig smell og må til med bytte av topp. Har allerede måttet bytte radiator, men da fant de også ut at toppen var gåen. Bare lurer på hva prisen på noe nånt generelt ligger på hos verksted og hvor mange timer det ca tar?

Jeg er nå blitt fortalt at dette vil koste rett i underkant av 20000. De har fått tak i brukt topp til 8000. Dette inkluderer også skift av olje og filter + noen plugger.

Høres dette greit ut? Radiatorbyttet kom på 3500 totalt. Hva med denne prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags bmw er det snakk om? E34?

Må fort regne med at det blir dyrt på verksted, for det er en del mer jobb enn man tror. Først må de skaffe ny topp, plane evt kontrollmåle denne. Skaffer de komplett topp sparer de tid på montering av kammer og ventiler etc, i motsetning til en "rå" topp. Deretter regner jeg med de også benytter anledningen til å bytte toppakninga siden de allerede er så langt nede i motoren. Deretter moteres alt tilbake. Så 20k hørtes ikke urimelig ut. Blir omtrent like mye jobb som å bytte toppakning da du må ut med samme delene.

Men har du skrudd litt før så er det ikke så voldsomt komplisert å bytte topp. Viktigste er bare å time motoren riktig igjen. Hvor holder du til foresten?

Lenke til kommentar

Ok. Faktisk litt usikker på hva skalgs e det er. Tror kanskje det er e39 (98-modell).

Var bare det at han skulle klare å skifte toppakning for 7500 (han trodde det var det først), men når det er toppen blir det plutselig 20000. Tror han har fått tak i kun en "rå" topp uten tilbehør, ja...

Holder til i Molde :)

Lenke til kommentar

Hva slags bmw er det snakk om? E34?

Må fort regne med at det blir dyrt på verksted, for det er en del mer jobb enn man tror. Først må de skaffe ny topp, plane evt kontrollmåle denne. Skaffer de komplett topp sparer de tid på montering av kammer og ventiler etc, i motsetning til en "rå" topp. Deretter regner jeg med de også benytter anledningen til å bytte toppakninga siden de allerede er så langt nede i motoren. Deretter moteres alt tilbake. Så 20k hørtes ikke urimelig ut. Blir omtrent like mye jobb som å bytte toppakning da du må ut med samme delene.

Men har du skrudd litt før så er det ikke så voldsomt komplisert å bytte topp. Viktigste er bare å time motoren riktig igjen. Hvor holder du til foresten?

Er ikke nok bare å ha skrudd litt før dersom man skal skifte topp på en M52B25 man må jo ha verktøy for å låse kammene og Vanos må times riktig etterpå, jeg har selv byttet O-Ringer i Vanos enheten min og det er ikke noe å anbefale om man ikke har erfaring med å jobbe med topper, er forøvrig selv utdannet bilmekaniker, så for meg var det bare en rett frem jobb.

Lenke til kommentar

Tenkte da hvis det var e34 med m50, m52 og nyere m50 med vanos blir det litt mer jobb med timing kontra ikke vanos. Men fortsatt er det ikke helt ekstremt mye ekstra. Man trenger ikke låseverktøy, er man nøye nok går det uten.

Joda det meste går, men det man bør ha, er verktøyet (Nøkkelen) for å time Vanos.

133.jpg

Lenke til kommentar

Hoy!

Jeg har gått på en virkelig smell og må til med bytte av topp. Har allerede måttet bytte radiator, men da fant de også ut at toppen var gåen. Bare lurer på hva prisen på noe nånt generelt ligger på hos verksted og hvor mange timer det ca tar?

Jeg er nå blitt fortalt at dette vil koste rett i underkant av 20000. De har fått tak i brukt topp til 8000. Dette inkluderer også skift av olje og filter + noen plugger.

Høres dette greit ut? Radiatorbyttet kom på 3500 totalt. Hva med denne prisen?

Hei!

Hvor i Molde får du reparert dette? 7500 for å skifte toppakning hørtes ikke ille ut.. Tror min toppakning også er litt sliten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...