Gå til innhold

Hente SID for bruker på annet Windows domene

Anbefalte innlegg

Jeg har et innfløkt problem som jeg trenger hjelp til. Vi lager programvare der brukere logger på med brukernavn og passord. Vi har også støtte for at domenebrukere kan logge automatisk inn hvis innlogget bruker finnes i vår brukerdatabase. Vi bruker da SID for sammenlikning da det er beste metoden. Dette fungerer akkurat som det skal.

Så til utfordringen. Brukere fra et eksternt domene kan starte en klientversjon av vår programvare som snakker med en tjeneste på det interne domenet og kan bruke programmet eksternt. Problemet er at vi vil at disse brukerne også skal kunne logges automatisk inn hvis innlogget bruker på det eksterne domenet finnes i vår brukerdatabase som ligger på det interne. Vi finner ikke ut hvordan vi får hentet SID for brukeren på det eksterne domenet. Finnes det noen enkelt måte å spørre det eksterne domenet som brukernavnet som kommer inn via klienten faktisk er logget på domenet, eller det aller beste, å hente SID for et brukernavn? Sette stor på tilbakemelding med kodeeksempler og hva som må åpnes i brannmurene på domenene. Domenene er tilkoblet samme gateway.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn umiddelbart ser jeg ingen bedre løsning enn et trust, med mindre kunden heller vil åpne for lesing av objekter og attributer for "everyone", evt om man manuelt vil sende ut sid->brukernavn-lister.

om spørringer mot ad (type dsquery/dsget) vil fungere for deg, så vil følgende spørring fungere (tar her høyde for at alle brukere ligger under samme OU);

dsquery user "OU=Brukere,DC=company,dc=local" -samid "<brukernavn>" | dsget user -sid

Dette vil outpute sid, men usikker på om det holder til ditt formål, og om du kan vaske dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...