Gå til innhold

Kjøp av munnspill

Heimdalen

Anbefalte innlegg

Heihei, tenkt meg å prøve meg på munnspill, da jeg legger merke til at du kan kjøpe munnspill i forsjellige toner hvis jeg har skjønt det riktig.

så spørsmålet er : Hva slags tone passer det til meg som skal prøve meg ut, hvor er det billig, og er det noen som har noen tips til hvordan munnspill jeg skal kjøpe?

Ser i prisklassen 0-500 da jeg skal prøve meg ut :)

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes to forskjellige typer munnspill å begynne med for deg. Det er diatonsk og kromatisk. Dette er helt avhengig av hva slags type musikksjsanger du er ute etter å spille.

De diatonske munnspillene er det man forbinder med blues-munnspillene, de små med bare 10 hull. Disse er gode å spille country, jazz og blues med.

Kromatisk munnspill er munnspillet som brukes i mest i klassisk musikk og jazz. Kromatisk munnspill er større enn det diatonske og koster langt mer enn de diatonske.

Jeg begynte med en hohner 280 16 hulls kromatisk munnspill. Det fant jeg ut i senere tid at jeg ikke skulle gjort da jeg kjøpte meg et lite "Bluesspill" og fant det mye lettere og morsommere å spille på.

For deg og alle andre som gjerne vil begynne med munnspill er diatonsk "blues"munnspill det beste valget.

De passer alle kriteriene dine og er relativt lette å lære seg å spill på.

Et diatonsk munnspill ksoter rundt 200-500 kroner avhengig av hvor du kjøper og kvalitet.

Hohner er verdens største produsent av munnspill og har de beste munnspillene etter min mening.

Myhrbraaten har stort utvalg av munnspill på nett og fysisk butikk i Oslo sentrum. Så i tillegg at de hadde tilbud på en Munnspillpakke med diatonske munnspill til kr 450 av merket Hohner.

C skala er vanligst blant munnspill og jeg anbefaler deg å begynne med denne fremfor de andre.

Lykke til :thumbup:

Endret av gingerviking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Billigpakken til Hohner burde du holde deg langt unna! Det har blitt rapportert om bittesmå metallpartikler som ligger inne i munnspillene, og disse kan man risikere å få i munn og hals om man er uheldig, for ikke å snakke om at de spillmessig er håpløse for en nybegynner (disse munnspillene blir masseprodusert i Kina og har etter hva jeg har hørt fint lite å gjøre med Hohner sin produksjonsteknikk).

De beste butikkmunnspillene på det norske markedet er Lee Oskar, Hohner Blues Harp og Hohner Golden Melody. Lee Oskar sine munnspill er populære blant nybegynnere på grunn av munnspillets lufttetthet og små hull. Hohner sine munnspill derimot kan oppleves vanskeligere å få god tone ut av frem til man lærer seg å gjøre det skikkelig.

SP20 er et veldig billig og spillbart munnspill fra Hohner, men jeg har ikke sett det i Norge enda. Det koster omtrent 20 dollar så da slipper man moms, noe som er greit. Forøvrig burde du sjekke ut Suzuki om du får interessen for dette, de lager angivelig de beste fabrikkmunnspillene på markedet i dag (selv har jeg aldri spilt på et bedre diatonisk munnspill enn Suzuki sitt Firebreath).

Send meg gjerne en personlig melding om du har noen spørsmål! Lykke til :)

Endret av Basusjernet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...