EysteinHS Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hei. Jeg har ett kamera som filmer i AVCHD format, jeg har sett litt rundt at dette ikke skal være ett format som det anbafales å jobbe med, da det er "tungt". Hva sier ekspertisen her, lønner det seg å konvertere til noe annet, før en begynner å editere? EysteinHS Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Nei, hvis du konverterer til noe annet vil du få kvalitetstap. Unntaket er hvis du recoder til lossless, men dette igjen krever enormt med diskplass. Du bør satse på et av de bedre redigeringsprogrammene som støtter GPU-akselerering. Da vil redigeringen din gå glatt selv med en gjennomsnittlig rask maskin. Adobe Premiere Pro CS5 støtter dette. Utover det så er jeg usikker. Det er nok andre her på forumet som har erfaring med de andre programmene, som for eksempel Sony Vegas og Pinnacle, som kan svare på dette. Jeg bruker Premiere og har kun en Intel Core 2 Quad CPU på 3,5 GHz og et Radeon HD 5770 PCI-X grafikkort. Intel i5 eller i7 er derfor ikke nødvendig så lenge du har GPU-akselerering i videoredigeringsprogrammet. Altså, ikke konverter til noe annet. Rediger AVCHD-materialet slik de er rett fra kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå