Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hinsides prisjustering, Abbo, Elprice mm.

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få litt klarhet i de merkverdige praksisene til noen av de norske nettbutikkene...

De siste dagene har jeg tilbrakt endel tid hos Abbo.no siden jeg planlegger å bygge en ny HTPC. Jeg oppdaget fort at de kunne tilby Norges laveste priser, men jeg har vært litt skeptisk til å bestille derfra etter å ha lest mange dårlige erfaringer i prisguiden. Det var derfor jeg ble ekstatisk da jeg oppdaget at Elprice.no hadde akkurat samme priser som Abbo.no! Ikke bare for prisene sin del, men dét at en hos Elprice.no kan bestille med henting i butikk. Jeg bestilte derfor en CM Vortex Plus cpu-kjøler til 170kr, og en Nexus 80mm vifte til 25kr (jeg tenkte at jeg skulle prøve ut dette først før jeg evt. skulle bestille noe mer).

I dag derimot, da jeg gikk inn på sidene til Elprice, oppdaget jeg at den samme kjøleren som jeg hadde bestilt for 170kr dagen før, nå kostet 450kr! Jeg sjekket da videre andre produkt. Kabinettet Silverstone GD05B kostet 610kr i går, og 1050kr i dag. Jeg gikk over alle produktene jeg hadde sett på i går og fant ut at ja, alt hadde blitt betydelig dyrere. Dette gjaldt ikke bare hos Elprice, men også hos Abbo.no. Eksempelvis kostet disse Nexus silikonfestene 8kr i går, og 39kr i dag, altså 5 ganger så mye.

Jeg har forstått det slik at mange av disse sidene opererer utifra prislistene til en eller flere grossister. De "speiler" da bare disse prislistene på sine sider, og ganger sannsynligvis prisene med en eller annen kalkyle. Det jeg ikke helt fatter, er hvordan prisene kan variere slik fra en dag til en annen... Jeg tenker å sende en epost til firmaene, men tviler sterkt på at jeg får noen redelig avklaring fra dem.

On another note:

Tenk hvor fantastisk det kunne vært om Elprice faktisk kunne tilby priser ala Abbo og Amentio, og så kunne man bare hente varene fraktfritt hos din nærmeste Elprice! Ville ikke dette kunne utgjøre et stort marked for Elprice? Jeg bor i Ålesund, og er fra Molde, og ingen av disse byene har steder hvor man kan kjøpe (billig) hardware. Det finnes kun Lefdal og Elkjøp og liknende "system-salgs-butikker" (de har altså ikke grunnkomponenter). Den lokale ARdata er en vits hva priser angår (ca. dobbelt av alt på nett).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og at Elprice er i ferd med å legge ned butikkene og har hatt en kampanje for å redusere varelager med opptil 50% rabatt på varer. Jeg har fått opplyst av betjening at butikkene skulle opphøre 1/1. Dette kan forklare normalisering av priser.

Lenke til kommentar

Og at Elprice er i ferd med å legge ned butikkene og har hatt en kampanje for å redusere varelager med opptil 50% rabatt på varer. Jeg har fått opplyst av betjening at butikkene skulle opphøre 1/1. Dette kan forklare normalisering av priser.

Skal alle elprice butikker legges ned..?

Synes fortsatt dette med prisene var litt merkverdig, selv om de har samme eiere. I går matchet alle Elprice sine priser med Abbo, men i dag er de helt annerledes (skjønt om prisene har gått opp begge steder).

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at Elprice-butikken skal fortsette i Ålesund, og AR Data-butikken blir slått sammen med Elprice.

Prisene skal være de samme i butikk, som på web. Har du bestilt varene til 170 fremfor 450, så skal du naturligvis få handlet for den prisen også.

Kontakt meg på kenneth <at> ardata.no, så skal jeg sørge for at du får kabinett og CPU-kjøler for nevnt pris.

EDIT: Kan også meddele at vi i ny drakt, og med større markedsandel kommer til å ha mer konkurransedyktige priser enn vi har hatt tidligere. :)

Endret av plaank
Lenke til kommentar

Det skjedde nok ett eller annet også på nettbutikkene deres i løpet av romjula/nyttår, ja.

Jeg la inn en bestilling på Elprice.no i romjula, på et produkt utgått fra Samsung, men det sto de hadde det inne på flere av butikkene... Husket ikke passordet, så jeg fikk det tilsendt. Endret til nytt passord. Deretter endret jeg til min nye adresse, og sendte inn bestillingen.

Mener jeg valgte å betale med faktura, jeg valgte i alle fall bort å betale med VISA, siden mitt gamle gikk ut ved årsskiftet. Derfor mottok jeg også kredittvurdering fra Experian.

Logget på før nyttår for å se om bestillingen var blitt behandlet. Den sto i ordrehistorikken, men var ikke behandlet ennå.

Så, når jeg logger på i dag, er ordren borte fra ordrehistorikken. Søk på ordrenummer returnerer ingenting, og endringene til min nye adresse, og nytt passord er også borte. (Den nye adressen vises i bestillingsbekreftelsen, den gamle på "Din side".)

Det virker som de har gjort noen endringer på databasen som gjør at bestillinger og endringer fra romjula har blitt borte. Produktene er tilsynelatende også gått ut av sortimentet, så jeg kan heller ikke bestille dem på nytt. Utgangsprisen var så god at jeg heller ikke kommer til å få tilsvarende tilbud noe annet sted. Tror faktisk at de hadde enda bedre pris på deal.no men jeg valgte å handle på elprice.no siden jeg tidligere har handlet der. Kunne jo vært det samme. Biter meg nå også merke i de andre frontene, Abbo og Mamoz.

Alt i alt er jeg ganske sur. I beste fall får jeg kanskje et svar på mailen jeg skreiv i kveld med to linjer om at de oppgraderte serveren og at produktet desverre er gått ut av sortimentet. Man får vel ikke alltid de varene man bestiller når man bestiller utgående varer - selv om de står på lager. Men et minimum bør jo være at man i alle fall får beskjed om at ordren er kansellert, uten at man skal være nødt til å kontakte dem for å høre hvordan ståa er.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det virker som de har gjort noen endringer på databasen som gjør at bestillinger og endringer fra romjula har blitt borte. Produktene er tilsynelatende også gått ut av sortimentet, så jeg kan heller ikke bestille dem på nytt. Utgangsprisen var så god at jeg heller ikke kommer til å få tilsvarende tilbud noe annet sted. Tror faktisk at de hadde enda bedre pris på deal.no men jeg valgte å handle på elprice.no siden jeg tidligere har handlet der. Kunne jo vært det samme. Biter meg nå også merke i de andre frontene, Abbo og Mamoz.

Alt i alt er jeg ganske sur. I beste fall får jeg kanskje et svar på mailen jeg skreiv i kveld med to linjer om at de oppgraderte serveren og at produktet desverre er gått ut av sortimentet. Man får vel ikke alltid de varene man bestiller når man bestiller utgående varer - selv om de står på lager. Men et minimum bør jo være at man i alle fall får beskjed om at ordren er kansellert, uten at man skal være nødt til å kontakte dem for å høre hvordan ståa er.

Det er ikke noe nytt at Elprice plutselig bestemmer seg for å kansellere ordre. Hos meg kansellerte de ordre som hadde blitt gjort i butikk, og jeg fikk ikke noe beskjed. Setter aldri mine ben der igjen.

Lenke til kommentar

Vel, vel. Jeg fikk et helt annet svar enn jeg forventet.

Hei Tommy, ordren din eksisterer i beste behold så vi har tydeligvis en feil i systemet som oppdaterer Din side. Så fort vi mottar varene vil vi sende dem ut.

Det ser fortsatt ut til å være noe feil med Din side, men ordren min har altså ikke forsvunnet helt.

Gjetter fortsatt på at eventuelle manglende data kan ha noe med serverarbeide i forbindelse med organisatoriske endringer å gjøre. Men det er jo rå spekulasjon. Det kan være hva som helst. Timinga matchet likevel godt, rundt nyttår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...