OfficerTreland Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hei. Jeg vil utdanne meg som politi i USA. Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Bli amerikansk statsborger? Men hvorfor politi i USA? Sett for mye film eller? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Flytte til USA, bor der i x antall år for å bli statsborger, så søke på et eller annet police academy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Første steg er å skaffe seg amerikansk statsborgerskap. Få deg en vanlig jobb en stund, oppføre deg fint, utmerke deg positivt. Så kan du vel søke på en politiskole. http://www.nypdrecru...om/default.aspx http://www.joinlapd.com/ http://www.politiportalen.no/forum/topic/97-internasjonal-politi-kompetanse/ Endret 3. januar 2011 av Slettet+432 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Reint praktisk så er det eigentleg berre å flytte til USA og deretter søke inntak på politiskolen. Kravet til statsborgerskap vil etter det som eg har forstått variere frå distrikt til distrikt. Du må uansett som eit minimum skaffe deg arbeidstilatelse i USA. Dei reint formelle krava er vel at du er 21 år har bestått vidaregåande utdanning. Men eg er litt nysgjerrig på kva motivasjonen for dette er, er det berre for å jobbe som politi i USA eller har du fleire planar? Eg tviler sterkt på at amerikansk politiutdanning vil være fordelaktig i forhold til å f.eks bli politi i norge. Her berre gjetter eg, men eg stiller meg tvilande til at det er spesielt lett å bli politi i dei amerikanske storbyane. Med lønna utdanning, spennande jobb og høg prestisje så er det nok attraktiv for mange å prøve seg på opptak til politiskulen. Som utlening så vil du nok måtte imponere ekstra mykje for å bli tatt opp. Det kan også være verdt og merke seg at politiet i USA har ein del tette band til militæret, mange av politirekruttane vil f.eks normalt sett ha militær bakgrunn. Opplæringa vil også i stor grad foregå i militær liknande stil. 2 Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Er vel ikke urealistisk å si at det er en større sjanse for å bli drept på jobb som politi der, versus i Norge. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Var jo en serie på TV om en nordmann som var politi i USA..så det er helt sikkert mulig hvis du får deg statsborgerskap. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg tok med meg noen rekrutteringsbrosjyrer da jeg var innom et politikontor i Los Angeles. Jeg husker ikke så mye av hva som stod, men ble overasket over hvor god startlønnen var; hvilke fordeler man fikk og hvor kort utdanningstiden var. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du på død og liv skal ta det i USA, har du sett for mye "Politiskolen" og "Cops"? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Er vel ikke urealistisk å si at det er en større sjanse for å bli drept på jobb som politi der, versus i Norge. Tja, krimminaliteten i USA er ein god del høgare og det er fleire krimminelle som er bevæpna i forhold til i norge. Dersom ein ser på dei siste 20 åra så har vi hatt 9 polititjennestemenn som har omkommet i tjeneste. 3 omkom i trafikken, 1 i rideulykke og de gjennstående 5 døde som følge av vold (skytevåpen og eksplosiver). Meir detaljer står i spoiler. I USA var det 116 politibetjenestemenn som omkom i USA. Snittet er 162 i året basert på dei siste 10 åra mot 0,45 i norge basert på siste 20 år). Av den amerikanske statistikken ser vi at i 2009 døde 38 i trafikken og 49 ble skutt, resten er i all hovedsak fordelt på jobbrelatert sjukdom og påkjørsler. I USA er det 941 139 polititjennestemenn medan i norge har vi 11 134. USA har (per 2008) 303 824 640 innbyggere medan norge har 4 644 457 Norge har ca 2,4 polititjennestemenn per 1000 innbyggere. USA har ca 3 polititjennestemenn per 1000 innbyggere. Vist vi då ser på fordelinga mellom antall tjenestemenn og gjennomsnittlig antall dødsfall så får ein noke slikt som 4 gongar så høg sannsynligheit for å dø i tjeneste i USA en det er her i Norge. Ein del av forskjellen her kan nok forklarast med amerikansk sikkerheitskultur der muligheita til rask handlingsfriheit ofte er viktigare en eiga sikkerheit. I Norge er det ofte nesten omvendt der fokuset på personsikkerheit kan gå utover politiets muligheit til å aksjonere raskt. Dette fører til utslag i statistikken som f.eks at mange amerikanske polititjennestemenn som omkommer i trafikkulykker ikkje har brukt setebelte. 2010: Polititjenestemann omkom etter å ha blitt påkjørt på E18 utenfor Grimstad da han skulle sette opp en veisperring. 2008: MC-fører i Utrykningspolitiet omkom i Lindås ved Bergen da bil kom over i feil kjørefelt. 2004: Operativ uteleder fra Stavanger politistasjon skutt og drept under NOKAS-ranet. 1998: To polititjenestemenn skutt og drept på Austbø i Nordland da de skulle ta hånd om en psykiatrisk pasient. 1996: En polititjenestemann omkom i en trafikkulykke i forbindelse med en utrykning i Oslo. 1991: Politikvinne døde i Oslo etter rideulykke under kong Olavs begravelse. 1991: En polititjenestemann omkom i Lier da bilen han satt i ble sprengt med dynamitt. 1990: En polititjenestemann skutt og drept med hagle i Stavanger da han deltok i utrykning til noe man trodde var vanlig husbråk. Kilde: NTB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå