Bleenda Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hei, startet og jobbe i februar 2010, derfor fikk jeg ikke feriepenger / skatteoppgjør i løpet av sommeren 2010. Om jeg er helt med, så betyr dette at jeg skatter til sommeren 2011 og får oppgjøret mitt da? Jeg bestilte skattekort i februar og skatter 20%, men dette går vel ut nå? Og jeg må ha et nytt, er det noe poeng i å skaffe frikort nå? Og så videre gå over til normalt skattekort når jeg er over grensa? Tjener jeg noe på dette? Eller vil dette føre til at jeg får mindre igjen ved oppgjøret i sommer? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hvor mye du får igjen/må betale ved oppgjøret i sommer påvirkes ikke av hvilket skattekort eller hvordan din økonomi/inntekt er i 2011. Alle tall som har betydning for skatteoppgjøret som kommer til sommeren ble "produsert" i 2010. Eneste måten du kan påvirke noe i 2011 er om du finner ut at skatteetaten har beregnet tallene dine for 2010 feil og du retter dette på selvangivelsen. Skal du tjene penger i år må du skaffe deg nytt skattekort, ellers vil du skatet 50% av alle inntekter (om jeg husker riktig). Dette er penger du i tilfelle ikke vil se igjen før sommeren 2012. Det lureste er å skaffe seg et skattekort som reflekterer hvor mye du kommer til å tjene i år. Hvis du ikke vet, gjør et godt gjett, det er alt man kan forlange av deg. Ser du at du kommer til å tjene mer bør du være obs på dette og evt få deg et nytt kort dersom du går mye over. Stort sett vil du ikke tjene eller tape noe på å velge feil kort, du vil uansett ende opp med å betale like mye i skatt til slutt. Forksjellen er bare når du får pengene dine og at du må betale dersom du ikke har skattet nok. 1 Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Så oppgjøret sommeren 2011 er pengene jeg tjente mellom 1 Januar 2010 og 31 Desember 2010? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Stemmer. Pengene du tjente og skatten du betalte (og evt andre kompliserende faktorer). Betqalte du mer enn du skulle i 2010 vil du få disse pengene igjen til sommeren (mest sannsynlig da ihvertfall). Betalte du for lite vil du få et krav. 1 Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Trenger litt hjelp her folkens med noe jeg lurer på! Jeg jobber på Kiwi og har klart meg innenfor frikortsgrensen i 2010. Jeg er student og dermed jobber jeg bare enkelte dager når jeg er hjemme. Jeg lå på grensen til å overstige frikortsgrensen i oktober, men jeg jobba i desember med tanke på at den lønna jeg tjente i desember som etter forrige lønnsutbetaling ville gå på mitt nye frikort i 2011. Stemmer dette at den lønna jeg tjener etter lønnsutbetalingen 10. desember, som jeg vil få utbetalt 10. januar 2011, at dette vil gå på mitt nye frikort for 2011? Ser ut til at dette ikke har skjedd, og jeg hat blitt trukket 50% i skatt for lønna jeg tjente opp etter 10. des 2010. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå