Gå til innhold

Enkel skatteberegning

snakzz23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da kan jeg egentlig ta 360000 - 97000 + ca 15000kr (som jeg får ekstra fra feriepengene og halv skatt i desemeber?)

NEI.

Du er mindre begavet, du beviser enda engang at dettte skjønner du INGENTING av. :thumbup:

"http://www.dinside.no/104651/er-feriepengene-skattefrie"

Her står det at feriepenger ikke er skattefrie, den skatten som vi betaler på feriepenger og halv skatt i desember, er det i de ~97000kr?

Nå snakker vi her, dette du sier her er HELT RIKTIG. :new_woot::D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da kan jeg egentlig ta 360000 - 97000 + ca 15000kr (som jeg får ekstra fra feriepengene og halv skatt i desemeber?)

NEI.

Du er mindre begavet, du beviser enda engang at dettte skjønner du INGENTING av. :thumbup:

"http://www.dinside.no/104651/er-feriepengene-skattefrie"

Her står det at feriepenger ikke er skattefrie, den skatten som vi betaler på feriepenger og halv skatt i desember, er det i de ~97000kr?

Nå snakker vi her, dette du sier her er HELT RIKTIG. :new_woot::D

Jamen! Når jeg får utbetalt feriepengene dvs. 30,000kr, så vil jeg ta tjene ca 8000kr, siden jeg ikke betaler skatt og på halv skatt i desember er det halv skatt, og da vil jeg sitte igjen med ca 4000kr ekstra, siden det bare er halv skatt...

hvorfor blir det da galt at jeg tar 360000kr - 97000 + 12000kr? Jeg som sagt så får jeg jo de 12000kr pga halv skatt og utbetalt feriepenger

Lenke til kommentar

nå skal jeg gjøre alle glade ved å finne meg et tau :D

Hvorfor, har du trukket for lite skatt i 2010 og kommer til å ende opp med en STOR restskatt? :D

Det som er vikig å skjønne er at du TREKKER skatt i løpet av året, denne settes inn på din egne sperrede konto. Skatteetaten er så "snille" at de hjelper deg å spare til ferie og jul, derfor TREKKER du mindre skatt de månedene.

I juni 2011 kommer skatteoppgjøret for 2010, hvis du har trukket for lite skatt da i løpet av 2010, må du betale restskatt og har du trukket for mye får du noen penger igjen.

Skjønner du? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jamen! Når jeg får utbetalt feriepengene dvs. 30,000kr, så vil jeg ta tjene ca 8000kr, siden jeg ikke betaler skatt og på halv skatt i desember er det halv skatt, og da vil jeg sitte igjen med ca 4000kr ekstra, siden det bare er halv skatt...

hvorfor blir det da galt at jeg tar 360000kr - 97000 + 12000kr? Jeg som sagt så får jeg jo de 12000kr pga halv skatt og utbetalt feriepenger

Har du lønnslippen din fra desember 2010 eller lønns og trekk oppgaven din slik at du kan fortelle oss hva som står på den?

Det er summene på disse som du skal beregne skatt ut fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du bestiller skattekort fra skatteetaten, får du både et skattekort til hovedarbeidsgiver (tabelltrekk), og et skattekort til biarbeidsgiver (prosenttrekk).

På side to på dette arket så står det hva du forventes å tjene og hvor mye som er forventet og trekkes i skatt. Du kan velge å gi det ene eller det andre til din arbeidsgiver, men tabelltrekk er det smarteste. Dersom du har 30 000,- brutto i måneden til vanlig og tjener ekstra en måned. Si for eksempel 38 000,- så justerer de som betaler lønnen din trekket i forhold til dette.

Likevel kan det være smart å sjekke når halve året er gått hvordan du ligger ann skattemessig. Ligger du du dårlig ann kan du fint spørre de som styrer med lønnen din om du kan trekke deg et par prosent ekstra noen måneder. Da slipper du noen ubehagelige overraskelser på nyåret i form av restskatt.

Endret av Teac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Hvordan i all verden kom du fram til dette? Du tjener 360 000, skal betale 97 000 i skatt. Hvorfor skal du få en gave på 15 000 kroner?

Du skal betale skatt av feriepengene og desemberlønna, men for at folk skal ha mer å rutte med nettopp i sommerferien og før jul, så blir det ikke trukket skatt på forskudd i juni, og bare halvparten i desember. Noe som fører til høyere skattetrekk enn normalt resten av året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Hvordan i all verden kom du fram til dette? Du tjener 360 000, skal betale 97 000 i skatt. Hvorfor skal du få en gave på 15 000 kroner?

Du skal betale skatt av feriepengene og desemberlønna, men for at folk skal ha mer å rutte med nettopp i sommerferien og før jul, så blir det ikke trukket skatt på forskudd i juni, og bare halvparten i desember. Noe som fører til høyere skattetrekk enn normalt resten av året.

Ah, okei :)

Så totalt sett så skal jeg ikke betale noe mer enn ~97,000kr i skatt med den årslønna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...