Gå til innhold

Enkel skatteberegning


snakzz23

Anbefalte innlegg

Fordi læreren din ikke skjønner skattesystemet..

 

Edit: Med litt velvilje kan man tolke det til at hun snakker om marginalskatten. Marginalskatten, som er skatten man betaler av den siste kronen man tjener, vil for mange være 36%, men på grunn av fradrag vil gjennomsnittsskatten være lavere.

Vil du signere på at det de over her sier er riktig, med at jeg skal betale ~96000kr i skatt med en brutto årslønn på 360000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi læreren din ikke skjønner skattesystemet..

 

Edit: Med litt velvilje kan man tolke det til at hun snakker om marginalskatten. Marginalskatten, som er skatten man betaler av den siste kronen man tjener, vil for mange være 36%, men på grunn av fradrag vil gjennomsnittsskatten være lavere.

Vil du signere på at det de over her sier er riktig, med at jeg skal betale ~96000kr i skatt med en brutto årslønn på 360000kr?

 

"Marginalskatten, som er skatten man betaler av den siste kronen man tjener" Hva menes med det? Jeg har timesbetalt, vil jeg da kunne bruke tabelltrekk? Kan du forklare litt? :w00t:

Lenke til kommentar

Okei :)

er det gunstig for meg å bruke tabelltrekk som har timesbealt?

jeg er 100% ansatt

 

Hmm, troller eller er du mindre begavet? :roll:

 

Skjønner du ikke at hvilken uansett hvilken tabell eller prosent du eventuelt bruker for å trekke skatt, så blir summen som du skal betale i skatt den samme?

 

Du bestemmer heller ikke dette, skatteetaten gir deg et skattekort som passer ut fra de opplysningene du gir dem, dette funker helt fint, du trenger ikke forstå noe av hva som skjer. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei :)

er det gunstig for meg å bruke tabelltrekk som har timesbealt?

jeg er 100% ansatt

 

Hmm, troller eller er du mindre begavet? :roll:

 

Skjønner du ikke at hvilken uansett hvilken tabell eller prosent du eventuelt bruker for å trekke skatt, så blir summen som du skal betale i skatt den samme?

 

Du bestemmer heller ikke dette, skatteetaten gir deg et skattekort som passer ut fra de opplysningene du gir dem, dette funker helt fint, du trenger ikke forstå noe av hva som skjer. :thumbup:

Haha, okei. takk for svar!

om jeg er dum eller ikke er urelevant her, men... Grunnen til at jeg spør så nøye er at jeg vil være 100% sikker, for noen sier det og noen det andre. Til og med MATTElæreren min sier at hun betaler 36% i skatt :ohmy:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør så nøye er at jeg vil være 100% sikker, for noen sier det og noen det andre. Til og med MATTElæreren min sier at hun betaler 36% i skatt :ohmy:

 

Mattelæreren din TREKKER 36% skatt av den lønnen hun får. :no:

 

Regnestykket for hvordan skatten du skal betale regnes ut ser du på side 4. Skatteberegning i kalkulatoren til skattetaten. Der ser du at skatten går til kommunen, noe er trygdeavgift, noe er toppskatt osv. alle har forskjellige prosentsatser og de har forskjellig grunnlag. Du kan klikke på de forskjellige elementene for å se hvilket grunnlag og hvilken prosentsats som bruker til de forekjellige.

 

Kan du forsøke å gjøre dette, se om det går opp noen lys da? :)

Lenke til kommentar

Kan du forsøke å gjøre dette, se om det går opp noen lys da? :)

Eventuelt lese dei ørten innlegga eg har skrive til han i ein anna tråd og detaljforklart heile greia. Ufattelig at dette skal være så vanskeleg å forstå.

 

La skattetaten gjere jobben, dei velger tabell ut frå inntekta di.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

om jeg er dum eller ikke er urelevant her ...

Nå har svært mange gitt deg svar som du gir blanke f. i. Da er det ikke rart de som svarer deg og gjentagne ganger ber deg lese svarene på nytt. Allikevel gir du blaffen i det. I denne tråden er det mange som mistenker at du er dum elelr ikke kan lese. Og i denne tråden er det faktisk vesentlig. Hvorfor skal vi mpåtte gjenta oss uten at du bryr deg om det?

 

Skattekalkulateren på Skattedirektoratets hjemmeside er den beste du kan finne. Den er så korrekt som det går an få denne type kalkulatore på grunnlag av de skattereglene som er vedtatt. Legger du inn feilaktige opplysninger får du selvsagt feil svar.

 

Og for å gjenta mange her:

 

1) Kalkulatoren er korrekt.

2) Trekkprosent og trekktabell sier bare hva du trekkes i forskuddsskatt ved lønnsutbetaling. Ikke hva du skal betale ved skatteoppgjøret.

3) Marginalskattprosenten er den du skal betale av den siste kronen du tjener. Denne er høyere enn gjennomsnittet for totallønnene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du jobber 100% stilling og tjener 360 000 brutto, men har mattelærer?

 

Det du får utbetalt, det får du, med mindre du har blitt trukket for lite resten av året. Så lenge du betaler ~97 000/10,5 hver mnd, så er det ikke fare for skattesmell.

 

Og hvis du så får en skattesmell, så får du et brev der dette står, og også beløpet du da evt må betale tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...