murrik Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 tenkte å oppgradere makro-riggen min til følgende: hus: canon eos 550d objektiv: canon mpe-65 blits: Canon Blits Macrolite MR-14EX Syntes blitsen blir litt vel dyr, har noen erfaring med slike, evt. kan anbefale noe annet? Det jeg har i dag er en Nikon D40 med en Sigma 150mm 2.5 macro, ingen blits. håper på en god og fyldig diskusjon! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 MP-E 65 er en rimelig sær sak. Hva er det du tar bilder av som trenger såpass stor forstørrelse? Har du makroskinne til stativet idag? Hva med mellomringer? Lenke til kommentar
murrik Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 om man til dømes skal ta bilde av det komplekse kjønnsorganet til en mygg er det greit med noe annet enn 1:1. Jeg ser for meg innendørsfoto, under kontrollerte forhold. Jeg er gått litt lei tradisjonelle insektbilder. Disse som henger ved en blomst og suger nektar. angående skinne tenkte jeg på en fra manfrotto. og mellomringer, trenger jeg det når objektivet kan kjøre 5:1 ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 om man til dømes skal ta bilde av det komplekse kjønnsorganet til en mygg er det greit med noe annet enn 1:1. Jeg ser for meg innendørsfoto, under kontrollerte forhold. Jeg er gått litt lei tradisjonelle insektbilder. Disse som henger ved en blomst og suger nektar. Når du er der, så er du nok klar for en MP-E5. Du er ikke alene om å være lei tradisjonelle insektbilder. angående skinne tenkte jeg på en fra manfrotto. og mellomringer, trenger jeg det når objektivet kan kjøre 5:1 ? Manfrotto bør være greit nok. Jeg tenkte mer på å beholde dagens objektiv og bruke mellomringer istedet. Men det blir fort knotete. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg har ingen erfaring med marko med slik forstørrelse, men personlig liker jeg godt vridbar skjerm for makro og da kan jo 60D være et bra alternativ. Ellers har vel ikke 60D noen andre fordeler for ditt bruk. Jeg leste også noen innlegg på dpreview forumet for en stund siden angående makro med veldig stor forstørrele, og mikroskopbruk. Der ble Canon anbefalt fordi du kan få elektronisk første "gardin" som reduserer sjansen for at vibrasjoner ødelgger bildene. Fant dessverre ikke innlegget jeg tenkte på, men det var av samme person som har skrevet dette (og somm sier noe av det samme): http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=36496142 Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Siden du oppfordrer til diskusjon slenger jeg inn en spørsmål jeg. Vil det ikke være bedre med et kamera(i.e. fullformat) som har mindre pixeltetthet på sensoren grunnet Diffraction Limited Aperture (norsk ord kor?), så man beholder skarphet lengre/bedre mindre blenderåpning som man så gjerne vil ha når man driver med skikkelig makro? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Med høyere pixeltetthet får du til gjengjeld mer smådetaljer og dermed høyere forstørrelse.. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Vil det ikke være bedre med et kamera(i.e. fullformat) som har mindre pixeltetthet på sensoren grunnet Diffraction Limited Aperture (norsk ord kor?), så man beholder skarphet lengre/bedre mindre blenderåpning som man så gjerne vil ha når man driver med skikkelig makro? Nei, fullframe gir mindre dybdeskarphet for samme bildevinkel, utsnitt og blender, så det du vinner på mindre diffraksjonsproblmer taper du igjen fordi du må bruke mindre blender for å få samme dybdeskarphet. Endret 4. januar 2011 av se# Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Vil vel heller anbefale en 2 blitsløsning ala Canon MT-24 EX, da dette er mye mer fleksibelt enn en ringlibts. Lenke til kommentar
murrik Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 ja, du har et poeng thorEH, men etter det jeg har skjønt, når man bruker denne linsen på 5:1, ser man ikke en pøkk uten konstant lys. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Nikon sin versjon av toblitssystemet har hjelpelys, har ikke Canon sin det ? Om ikke, så bør det være easy-peasy å montere ett par LED-dioder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå