Gå til innhold

Er lavkarbo bare tull?

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste lest på forskjellige forum der folk promoterer lavkarbo som diett for idiotsikker slanking. Det er forsåvidt greit nok, men det jeg reagerer på er noe som går igjen i mange av disse innlegg og guider, nemlig at man skal spise "mest mulig" fett. Mettet og umettet.

Hvor har folk dette ifra?

Det er et kjent konsept at sålenge man får i seg mindre energi enn kroppen trenger vil man gå ned i vekt, av åpenbare grunner. Det vil si at hele regnestykket handler om energien og ikke så mye om hva energien kommer fra.

Hva slankingen angår er det mer eller mindre irrelevant om man drikker cola, spiser grandis eller drikker shakes fra xtravaganza. Så lenge man spiser mindre enn man forbrenner.

Det jeg ser flere steder er et fokus på at hvis man feks skal spise en kotelett, skal man ikke skjære av fettet. Uten at det står noen grunn for dette. Det synes jeg er veldig betenkelig ettersom fett har et energiinnhold på 38 kJ/g eller 9 kcal/gram, noe som er dobbelt så høyt som energiinnholdet i karbohydrater og proteiner.

Man gjør derfor seg selv en bjørnetjeneste når man spiser unødvendig fett. Det finnes mange grunner til å spise umettet fett, men jeg har bare hørt vage teorier som absolutt ikke falsifiserer konklusjonene av forskning på området.

Jeg fant dette sist i en guide fra lhfcnorge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke forskningen bak dette, men:

1. Fett metter mye mer enn karbohydrater

2. Flermettet fett inneholder vitaminer som er livsviktige

3. Man kutter fortere ut drittmat som chips, loff ol når på lavkarbo.

4. Produkter som innebolder fett, inneholder ofte en del proteiner.

F.eks kjøtt og melkeprodukter.

Det er mye rett som du sier. Men det er ikke bare kalorier det går på, men hva kroppen bruker opp først og en del andre kjemiske/biologiske proserrer i kroppen.

Tingen med fett er at det stimulerer forbrenningen i kroppen mer enn karbo, f.eks innholder det mye fettløselige vitaminer og i tillegg øker energiforbruket i kroppen ved å gjøre fett om til varme og slår på en måte av fettlagringsprosessen, mens karbo derimot blir lagret fortere og stimulerer ikke forbrenningen.

Det er det jeg kan huske ihvertfall.. Hvis du googler litt, så finner du mer spesefike svar :)

Btw.. Kanskje det ikke er bevis at transfett og umettet fett ikke er så usunt som folk skal ha det til, MEN det er fakta at flerumettet Omega 3 og 6 er MANGE, MANGE, MANGE ganger sunnere. Og det er en god nok grunn til å velge flerumettet fremfor umettet.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Muttern har fått hjelp fra noen av Norges beste leger til slanking. Mye egg og bacon, og hun har spist oftere og mer enn hun gjorde. Hun har gått ned 33 kg nå er det vel på et halvt år. Og ja, hun har såklart rørt litt mer på seg, noe hun har orket mer pga dietten.

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste lest på forskjellige forum der folk promoterer lavkarbo som diett for idiotsikker slanking. Det er forsåvidt greit nok, men det jeg reagerer på er noe som går igjen i mange av disse innlegg og guider, nemlig at man skal spise "mest mulig" fett. Mettet og umettet.

Hvor har folk dette ifra?

Det er et kjent konsept at sålenge man får i seg mindre energi enn kroppen trenger vil man gå ned i vekt, av åpenbare grunner. Det vil si at hele regnestykket handler om energien og ikke så mye om hva energien kommer fra.

Hva slankingen angår er det mer eller mindre irrelevant om man drikker cola, spiser grandis eller drikker shakes fra xtravaganza. Så lenge man spiser mindre enn man forbrenner.

Det jeg ser flere steder er et fokus på at hvis man feks skal spise en kotelett, skal man ikke skjære av fettet. Uten at det står noen grunn for dette. Det synes jeg er veldig betenkelig ettersom fett har et energiinnhold på 38 kJ/g eller 9 kcal/gram, noe som er dobbelt så høyt som energiinnholdet i karbohydrater og proteiner.

Man gjør derfor seg selv en bjørnetjeneste når man spiser unødvendig fett. Det finnes mange grunner til å spise umettet fett, men jeg har bare hørt vage teorier som absolutt ikke falsifiserer konklusjonene av forskning på området.

Jeg fant dette sist i en guide fra lhfcnorge.

Lavkarbo er en effektiv diett for de fleste som vil ned i vekt. Du har rett i at fett inneholder mer kalorier per gram enn karbo, så helt overfladisk ser det ut til å være en dårlig ide. Men det er masse hormoner i kroppen som blir påvirket av hva vi spiser, og disse spiller inn på ting som sultfølelse, forbrenning og fettlagring. Så selv om kalori inn, kalori ut gjelder i det lange løp, så kan man få forskjellig effekt av å spise 2000 kalorier fra sukker og 2000 kalorier fra fett og protein. Viktigst er kanskje at man får en bedre metthetsfølelse av fett og proteiner, siden de fleste tross alt ikke teller kalorier og spiser til de ikke er sulten lenger.

Personlig tror jeg den største gevinsten med lavkarbo kommer av at man kutter ut sukker, korn og ferdigmat generelt, og erstatter med sunnere mat som vi er bedre tilpasset å spise. Folk som allerede har blitt feite, har sannsynligvis en viss grad av insulinresistens, og disse takler også "sunne" karbohydrater dårlig.

Om man hadde byttet ut sukker og hvetemel med f.eks søtpoteter og gulrøtter, hadde man nok også fått en fin gevinst helsemessig. Men det er kanskje lettere å holde seg til et kosthold der man får spise masse smakfull mat.

Lenke til kommentar

2. Flermettet fett inneholder vitaminer som er livsviktige

...........

Btw.. Kanskje det ikke er bevis at transfett og umettet fett ikke er så usunt som folk skal ha det til, MEN det er fakta at flerumettet Omega 3 og 6 er MANGE, MANGE, MANGE ganger sunnere. Og det er en god nok grunn til å velge flerumettet fremfor umettet.

Transfett er definitivt så usunt som folk skal ha det til, pluss litt ekstra. Mettet fett, som folk har spist masse av helt siden vi ble til folk, og fram til for en 30-40 år siden da man fant ut at man skulle gjøre planteoljer om til mat for folk, er derimot helt fint. Dessverre har mange satt naturlig mettet fett og kunstig transfett i samme bås i en del forskning, spesielt på 60- og 70-tallet. F.eks i Oslo-studien, der man sa til en gruppe at de skulle spise mindre transfett og dyrefett, samt mer fisk, grønnsaker og nøtter. Sjokkerende nok ble denne gruppen friskere enn kontrollgruppen (hvem skulle tro at fisk og grønnsaker gjør deg frisk), og konklusjonen ble dermed at mettet fett er farlig.

Det du sier om flerumettet fett er i beste fall forenklet, hvis ikke direkte feil. Man trenger litt omega 3 og omega 6. De er essensielle fettsyrer, og de konkurrerer om plassen, så man bør ha ca like mye. I dagens kosthold, med industrielle planteoljer, korn og kjøtt fra dyr som blir foret på planteoljer og korn, får man alt for mye omega 6, og de tar plassen fra omega 3. Akkurat hvor dårlig for helsen dette er, er vanskelig å si, men de fleste er enige om at det er ganske ille.

I tillegg er flerumettet fett veldig ustabilt og oksiderer lett, og dette er også skadelig. I hele menneskets historie, minus de siste tiårene, har inntaket av flerumettet fett vært lavt og balansert, mens inntaket av mettet fett og enumettet fett har vært relativt høyt.

Lenke til kommentar

Greia med lavkarbo er følgende tanker

- Karbohydrater er ikke bra

- (Naturlig) Fett er ikke usunt

- En bør spise mest mulig naturlig mat.

Spiser en i et "vanlig sunt kosthold"

X Gram karbohydrater

Y Gram proteiner og

Z Gram fett

Skal en holde Y konstant, evt øke den litt, få ned X (mange oppererer da med max 5% karbohydrater). For å ikke få for lite energi må en da øke Z.

Idiotsikker slankemåte er det ikke siden en her (som alltid) må ha energiunderskudd! For å bli mest mulig mett og få opp energinivået er det viktig å øke fettmengden betraktelig da fett metter mest (mest energi) OG en trenger å øke energi-inntaket om en kutter ut karbohydratene.

Leveregelen er å spise når en er sulten, slutte å spise når en er mett, holde seg unna karbohydrater og (om en vil ned i vekt) få inn mindre kcal enn en forbrenner uten å få i seg for lite energi.

Håper dette ble litt mer oppklarende.

Endret av Kreative87
Lenke til kommentar

Vil også bare bemerke at lavkarbo blir sett på som en livsstil og ikke diett av mange. Om man går på lavkarbo og har gått ned i vekt, så går man som regel opp igjen om man starter og spise vanlig mat ;)

Ja, på samme måte som om en slanker seg på "vanlig" måte og begynner å spise slik en spiste "før" da en la på seg. Enkel logikk =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

For mange vil lavkarbo være en behagelig måte å slanke seg på. Et høyt proteininntak gjør deg mett, og det er rimelig lett å ordne selv (reglene er jo enkle, alt av kjøtt og fisk og egg er greit + grønne grønnsaker). I tillegg er ganske mange overvektige insulinresistente, og da er det ikke dumt å spise lavkarbomat. Satt på spissen vil det være sunnere for deg å øke inntaket av fett enn det vil være å VÆRE feit.

Akkurat når det gjelder "forskningen" rundt lavkarbo er det mye woo ute og går, der lavkarbotilhengere drar frem forskning de liker, og avskriver alt annet som kjøpt og betalt enten av landbruksindustrien eller som et ledd i en konspirasjon for å holde oss feite og syke. Men det er en del nyere forskning som støtter noen av påstandene deres, men mer forskning trengs.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder "forskningen" rundt lavkarbo er det mye woo ute og går, der lavkarbotilhengere drar frem forskning de liker, og avskriver alt annet som kjøpt og betalt enten av landbruksindustrien eller som et ledd i en konspirasjon for å holde oss feite og syke. Men det er en del nyere forskning som støtter noen av påstandene deres, men mer forskning trengs.

Har ikke lest så mye slikt på seriøse blogger, men det er en veldig høy andel av tolkning rundt forskning: "De kunne ikke bevise mettet fett er usunt, ergo er det sunt".

Lenke til kommentar

Spørsmålet er heller: Hvorfor sier det seg selv at man blir feit av å spise fett? Tradisjonelle kostholdsråd er preget av en logikk man finner maken til i meget primitive stammesamfunn: overføringsmagi, man blir på en eller annen måte hva man spiser. Heldigvis begynner internasjonal forskning å gi Fedon og andre lavkarbotilhengere rett, dessverre er vårt lokale ernæringsråd for tregt til å henge med. - Norske kostholdsråd bør vrakes

Lenke til kommentar

For mange vil lavkarbo være en behagelig måte å slanke seg på. Et høyt proteininntak gjør deg mett, og det er rimelig lett å ordne selv (reglene er jo enkle, alt av kjøtt og fisk og egg er greit + grønne grønnsaker). I tillegg er ganske mange overvektige insulinresistente, og da er det ikke dumt å spise lavkarbomat. Satt på spissen vil det være sunnere for deg å øke inntaket av fett enn det vil være å VÆRE feit.

+1. Veldig rett alt det som står over her, vil fremheve det - da det er mye svada i denne tråden.

"fett metter mest (mest energi)", dette er helt feil. Proteiner er det som metter mest. Folk som starter på lavkarbo kommer ofte fra et kosthold med mye kornvarer og prossesert mat. De blir oppfordret til å spise det de vil, så lenge det ikke er karbohydrater. Å si at du kan spise så mye fett er bare en måte å overdrive for å vekke interesse. Overgangen til lavkarbo innebærer, nesten uten unntak, en stor økning i proteiner, det er dette som reduserer matinntaket "naturlig" til de som starter.

Min mening rundt lavkarbo er at det er et effektivt verktøy for å gå ned i vekt (jeg har brukt PSMF selv), men det er ikke noe å gjøre til en livsstil som normalvektig. Lavkarbo fungerer veldig bra for parasympatisk dominante, men kan være uegnet for sympatisk dominante - dette er det veldig lite oppmerksomhet rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...