:Francis: Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg har to 500GB disker i serveren min som jeg ønsker å sette i software RAID 1. Jeg har satt disken som har data på seg som "Dynamic", og gjort det samme på disk nummer 2 (unallocated). Problemet er at "Add mirror" er grået ut når jeg høyreklikker på begge diskene. Jeg har også forsøkt å sette mirroring opp med diskpart, men selv om diskpart sa at prosessen var vellykket, ble det feil i disk management. "Add mirror" er et tilgjengelig valg på C:. Kan det ha noe å si at 500GB diskene er av ulikt merke, eller at de står på en PCI kontroller (silicon image)? Grunnen til at de står på denne kontrolleren, er at hovedkortet i serveren er så gammelt at det bare har 2 s-ata porter som fungerer i Windows 7. De to andre lar seg ikke installere skikkelig i Win 7 (hovedkortet er et Asus P4P-800 E Deluxe). Alle forslag mottas med stor takk! Mvh Francis Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Når det gjelder din Promise controller på hovedkort og bruk av den: -se i enhetsbehandling --- kontroller det gjelder--- properties-details- se for hardware id. Med å bruke det kan du prøve å finne drivere (hvis det er drivere som er problemet.) Søk for Promise er en mulighet og, ellers må du i PCI database feks. Når det gjelder <silicon>, ikke dumt at du velger den for mirroring, siden om hovedkort går bananas, er letter å erstatte HK til noe annet. Men at du får ikke mulighet til mirroring... Hva om du sletter disk nr2 back to normal for så å bruke diskpart som administrator, hvor: først lister du opp volumene med list volume ...for så å rette focus på den dynamisk volume som allerede har data med select volume nr deretter list disk <<<<<nr på disk som skal gå in og så add disknr det gjelder? Er det slik du har prøvd deg fram? Og ellers på diskbehandling : har du prøvdt å add disk med å høyre klikk på venstre side, der disk nr er å finne, eller på volume? Nevner det uten noe tanke om det, men at man ser at du har prøvd alle alternativene. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg har prøvd alle de nevnte alternativene. Jeg skal prøve å tømme disken for data, og se om jeg får bygd et mirror med begge diskene "unallocated". Takk for svar, Francis . Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Ok da betyr set at du skal create a volume først. da starter du med: selct disk (det er det første av 2) create volume simple disk=nr for så å gå over til add disk nr Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Etter en anseelig mengde om og men, fikk jeg det omsider til. Jeg fant etter langt om lenge en driver til Promise kontrolleren, byttet om på diskene slik at diskene som skal speiles står på "native" kontrolleren. Da gikk det å lage mirror. Jeg prøvde også å kjøre boot disk + 1.5TB disk fra Silicon image kontrolleren, men den støttet av en eller annen grunn ikke 1.5TB disken. Har lastet opp driveren (fungerer på Win7 x86) i tilfelle noen andre kommer i en lignende situasjon. Francis promise378.rar Endret 3. januar 2011 av :Francis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå