Gå til innhold

Sigma 17-70 og pl filter


Anbefalte innlegg

Tok noen bilder i dag. Hadde da på et cokin pl filter. Ved full vidvinkel, så ble det svarte hjørner på bildet. Spørsmålet er da, skal det være sånn? Noen som har opplevd det før? Skal det være sånn? Kameraet er et D7000, men det har vel ikke noe å si?

Jeg trodde nå alle linser var konstruert for å kunne bruke filtere uten denne effekten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vignettering, og er typisk når man setter et tykkere filter på objektivet enn objektivet er konstruert for. Derfor man gjerne bruker ekstra tynne filtre til vidvinkelobjektiver. Hvor tykt er filteret? ..Og da mener jeg den svarte ringen rundt filteret, og ikke glasset. Hadde du også andre filtre på samtidig?

 

Dette er ellers by design - sånn fungerer det. Man kan ikke skru et langt metallrør foran på objektivet og forvente at det ikke skal påvirke utsynet på et vidvinkelobjektiv.

 

Har selv et filter jeg bruker på ultravidvinkelen min uten å se vignettering, men så er filteret bare et par-tre millimetre tykt også..

 

 

Og sirkulært vs lineært polafilter har ingenting med dette å gjøre. Dette har ikke noe med filteret å gjøre, men hvor tykk metallringen ytterst på filteret er.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Min erfaring med Cokin PL (som er litt tilbake i tid) er at det lett vignetterer, men at det ikke er fordi filter diameteren er for liten (unntagen muligens på noen vidvinkel ogjektiver, og med mindre du bruker A-system på dagens objektiver). Effekten kommer rett å slett fra at Polariserings effekten er så kraftig at umerkelig vignettering på objektivet uten filter blir veldig forsterket.

 

Vignetteringen er lett å utjevne i etterbehandlingen. Før var Cokin PL bare linjert, og er langt å foretrekke fremfor sirkulært (sirkulært PL er pislete i forhold) , så lenge det ikke forstyrrer lysmåling og auto fokus.

 

På analoge kameraer så gikk det fint å bruke A-system siden objektivene stort sett hadde mindre diameter enn dagens objektiver. For å være på den sikre siden at filtrene dekker dagens og fremtidens objektivpark så ville jeg investert i Z-System, men da øker også prisen betraktelig i forhold til P-system.

 

 

EDIT; legger til at det finnes en vidvinkel holder til Cokin. Min løsning ved kraftig vignetering var å holde filteret i hånden inntil objektivet, da kunne man redusere vignetteringen noe.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det er et sirkulært pl filter. Det bygger jo ut litt, men ikke mer enn andre jeg har sett. Ja, og det er helt klart vignetering, ikke noen effekt fra å skru på filteret. De svarte hjørnene er der uansett stilling på filteret. Det er bare det filteret og ikke noe annet.

Om det finnes så tynne pl filtere vet jeg ikke noe om. Har ikke sett det noen steder ennå i hvert fall.

Man kan kansje sette på en step up ring, for så å velge et hakk større filter?

Har aldri hatt denne effekten på noen andre linser før. Så den ligger vel litt på kanten da.

Hva denne linsa da er konstruert for, vet ikke jeg.

Får bare ha det i tankene, å justere der etter, eller fikse det etterpå i Photoshop.

Lenke til kommentar

Hvor mange mm tykk er den, da?

Det er 8mm fra der filteret ligger an mot linsa, og til ytterkant. Det virker jo mye. Men kan ikke huske å ha sett noen serlig tynnere filter enn det.

Det måler også 2mm fra ytterkant, til toppen av låse ringen. Dette hadde det jo gått an å slipt vekk. Lime et våtslipepapir på en plate, og slipt filtret mot det. Kunne sikkert tatt litt av låseringen også. Da hadde man fått av 2.5 mm ca.

Eller er det noen som vet om super tynne pl filtere?

Lenke til kommentar

Ok, da er det nok lurere å kjøpe et nytt filter.

 

Går du på produsentens hjemmesider er det ofte mulig å finne ut om det er tynne filter eller ikke. Hvis du setter PL-filter utenpå et UV-filter øker du faren for vignettering.

 

En annen løsning enn å lete etter tynne filter er å bruk en større diameter + en overgangsring. Spesielt for filter som brukes sjelden kan det være greit å kjøpe til det objektivet du har med størst diameter og bruke overgangsringer for andre objektiver. Er 17-70 det objektivet du har med største diameter faller jo dette bort og et PL-filer blir jo dyrt i store størrelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...