Gå til innhold

Oppgradere skjermkort eller ny rigg?

Anbefalte innlegg

Heisann

Trenger å få litt mer futt i PC'en min her og må enten ta en full oppgradering av CPU, RAM, HK, Skjermkort. Men kan det hende at det hjelper mye med nytt/nye skjermkort?

Så hvor mye flaskehals blir systemet om man bare oppgraderer skjermkortet med 1-2 nye?

Nåværende Hardware

Hovedkort = ASUS Maximus Frormula II

CPU = Intel Core 2Duo E8400

RAM = 8GB OCZ PC2-8000 1000MHz. (5.5.5.18)

GPU = Nividia - ASUS EN9800GTX (512MB)

HD = WD Raptor 300GB som OS og spill HD (aventer med SSD disker litt til med vilje).

Strømforsyning = Mist 1000W

Alt kjører standard, ikke overklokket eller noe.

Spiller mest Age of Conan som krever sitt grafikk messig (jeg kjører DX9). Men ellers går det endel i FPS, Strategi, Rollespill og Adventure spill. Men går mest i AoC per dags dato og det er her jeg trenger litt boost.

I såkalt T4 (Jade Citadel) raid så ligger jeg i FSP på 4-11 stort sett avhengig av hvor mye som skjer her og der, og har particles på meg selv kun, ikke hele raid. Så som man da skjønner bør man oppgradere.

Så det store spørsmålet er om man skal bare skaffe seg 1-2 nye ATI/AMD baserte kosrt, f.eks HD6870 kort i Crossfire, eller 1 stk. Eller 1stk Nvidia basert kort f.eks Geforce 570.

Eller vil det klart lønne seg å kjøre enn full oppgradering?

Har desverre fallt litt av lasset når det kommer til forskjellene mellom socket 1156/1366 kontra AMD og ikke minst skjermkortene. Men fått med meg at nye HD6 serien til AMD gir ca samme ytelse om 5 serien, men 6serien har lavere temp og strømforbruk og dermed mindre støy også. Så det frister litt. :)

Full oppgradering så tenker jeg HK, CPU, RAM 6-8GB, 1-2 stk skjermkort til maks 10tusen, helst 8000. Så noen forslag og ide'er tas imot med takk.

Takker på forhånd og ikke minst godt nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper et, og i hvertfall hvis du kjøper flere, av de ny skjermkortene vil du "bottlenecke" prosessoren din. Hadde selv en Core2Duo klokket til 3.5GHz og mitt gamle HD4890 var for kraftig for CPUen. Har du pengene ville jeg vurdert en full oppgradering, særlig nå som intel skal lansere sin nye prosessorarkitektur Sandy Bridge 5 januar.

Alternativt kan du se hva du finner på bruktmarkedet at AMD sine 5xxx kort. Det er mange som selger kortene sine for å kjøpe den nye 6xxx serien eller 5xx serien til nvidia, og du kan gjøre røverkjøp på svært gode kort.

Håkon

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Det jeg hadde mistanke om også at CPU ville bli en flaskehals i ett slikt system. Men vil anta at jeg vår en 10-30% økning på FPS på å bytte skjermkort pga bedre hardware + drivre som optimaliserer dette bedre.

Men når jeg i T4 raids sitter med 4-11 i FPS så er ikke 30% så mye at det hjelper.

Så da høres det ut som full upgrade ja.

Bør man gå for Socket 1366 med en av de to billigste I7 CPUene, eller ett 1156 system med I5 eller kanskje I7 da? Tenker da på å få ett system som gir mest bang for det buck og fremtidsrettet + at det gjør jobben.

Hva er de store forskjellene på 1366 kontra 1156 systemer? Hørt noen si at 1366 har 3 minnekanaler, mens 1156 har 2. Noen andre store forkjeller man bør vite? Har non link til en god side som forklarer forskjellene?

Takker igjen.

Lenke til kommentar

Før du vurderer plattform ville jeg ventet to dager til. Intel slipper sin nye produksjonsteknologi Sandy Bridge den 5 januar. Her kommer det en helt ny rekke av prosessorer som skal yte svært godt. Så vidt jeg har fått med meg vil de første som slippes være beregnet på mellomklassen, da den tar over for sokkel 1156. Her får du sannsynligvis en god del for pengene, så å vente etpar dager er i hvertfall mitt råd :D

Håkon

Lenke til kommentar

Yupp, det høres ut som lurt å sitte på "ventebenken" i en uke eller fire da. ;)

Tross alt så vil nok prisen på eksisterende CPU'er også falle når de får en ny arvtaker. Så om man velger for å gå for ny eller "gammel" plattform da, så å vente litt er nok lurt. Jeg overlever litt venting.

Har vurdert å overklokke CPU/FSB etc og skaffe nytt skjermkort som en mellomløsning. Men har ikke OK'et før, så det blir noe nytt for meg. hehe, samt kjører luftkjøling med boxed kjøleren. Burde da vurdere å montere inn vannkjølingen igjen, og kanskje vurdere å få med GPU(+GPU RAM) vannblokk. Lenge siden det var i bruk. PC'en står litt kranglete til også får å sjekke vann nivå på vannpumpe etc. Så såfremt ikke luftkjøling bråker sinnsykt mye mer enn dagens rigg så fortsetter jeg nok der, spiller stort sett med lukket headset så hører ikke det allikevel. hehe

Takker for input. Ser ann Sandy Bridge når det kommer. Har begynt å lese litt på det temaet. :)

Lenke til kommentar

Yupp, det høres ut som lurt å sitte på "ventebenken" i en uke eller fire da. ;)

Tross alt så vil nok prisen på eksisterende CPU'er også falle når de får en ny arvtaker. Så om man velger for å gå for ny eller "gammel" plattform da, så å vente litt er nok lurt. Jeg overlever litt venting.

Har vurdert å overklokke CPU/FSB etc og skaffe nytt skjermkort som en mellomløsning. Men har ikke OK'et før, så det blir noe nytt for meg. hehe, samt kjører luftkjøling med boxed kjøleren. Burde da vurdere å montere inn vannkjølingen igjen, og kanskje vurdere å få med GPU(+GPU RAM) vannblokk. Lenge siden det var i bruk. PC'en står litt kranglete til også får å sjekke vann nivå på vannpumpe etc. Så såfremt ikke luftkjøling bråker sinnsykt mye mer enn dagens rigg så fortsetter jeg nok der, spiller stort sett med lukket headset så hører ikke det allikevel. hehe

Takker for input. Ser ann Sandy Bridge når det kommer. Har begynt å lese litt på det temaet. :)

Hmm, frister å gå for en Core I7 2600K, men hvor stor ytelse får man på den kontra en I5 2500K? noen som har linker til tester?

Samtidig så bruker vel Funcoms Dreamworld engine Physx, så da vil det nok være bedre for meg å gå for ett Nividia 570 eller 580 kort? Hvor jeg også kan sette inn mitt gamle 9800GTX i en annen PCIx16 slot (ikke sette opp SLI), men da få 9800 kortet til å ta seg av PhysX. Stemmer dette jeg har fått inntrykk av?

Så vurderer et I7 2600K + 570 skjermkort (kanskje 580) og 6 eller 8 GB RAM.

Noen tips på hva slags hovedkort man går gå for, hvilken chipset? Ikke fått tid til å lese noe rundt dette enda, men håper noen har tips. :) Hovedkortet bør ha støtte for 8 SATA HD'er da. ;) Men kan nok klare meg med 6, ved å fjerne ett par av de litt eldre diskene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er gaming hovedfokus, så vil jeg absolutt anbefale å spare noen kroner og gå for i5, da i7 og i5 kommer relativt likt ut i akkuratt spill i tester.

GTX 570 gjør nok jobben for de fleste og er absolutt et godt kort, selv venter jeg på GTX 560, da behovet for et monster av skjermkort ikke er nødvendig med 4-5 gaming timer i uka.

Ellers så bør du ikke (men du kan) velge 6GB, da det er trichannel (3 og 3 brikker), i7 2600k støtter kun dual channel (2 og 2 brikker).

Det vil si 2,4,8,16Gb

Lenke til kommentar

Kjøp deg et godt grafikkort som anbefalt over, test det ut og oppgrader resten av PC'en i en senere runde. Det er jo ikke slik at pengene er bortkastet ved å oppgradere bare grafikkortet - selv om noen her nesten får det til høres slik ut... Kjøper du GTX 570 vil det være begrenset av CPU, men du vil likevel få _mye_ høyere FPS.

Jeg vil jo påstå at siden du sitter med mye hardware er det dumt å måtte bytte alt. Har du sjekket ebay ? Jeg var heldig å få tak i en q9550 til 190$. Er du heldig kan jo brevpost slippe unna fortolling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kjøp deg et godt grafikkort som anbefalt over, test det ut og oppgrader resten av PC'en i en senere runde. Det er jo ikke slik at pengene er bortkastet ved å oppgradere bare grafikkortet - selv om noen her nesten får det til høres slik ut... Kjøper du GTX 570 vil det være begrenset av CPU, men du vil likevel få _mye_ høyere FPS.

Jeg vil jo påstå at siden du sitter med mye hardware er det dumt å måtte bytte alt. Har du sjekket ebay ? Jeg var heldig å få tak i en q9550 til 190$. Er du heldig kan jo brevpost slippe unna fortolling.

Er ikke helt enig.

Sandy Bridge er faktisk den første verdige oppgradering til Core 2-serien til.

Og koster på 190$ på en sokkel som er nå 2 generasjoner gammel blir for dumt, og burde heller vært investert i ny hardware.

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent likt oppsett som deg:

Intel C2D E8400

Asus P5K SE/EPU hovedkort

4gb Corsair DDR2 minne

Ati Radeon HD4870 512mb

Jeg spiller for det meste WoW, og har sjekket sikkert 50 forskjellige tester for å finne frem til hva som vil lønne seg for meg.

For å få mest mulig ut av datainvesteringer ser det ut til at det er best å investere skikkelig i CPU/RAM/HK, og så oppgradere GPU sånn ca hvert andre år. Jeg endte derfor opp med å bestille et HIS Radeon HD6950 med 2gb ram, fremfor en full oppgradering med socket 1155. Hvis jeg trenger mer CPU, så overklokker jeg E8400 lett til 3.7ghz+ på stock kjøler.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt nytt skjermkort, og ventet med resten.

Sandy Bridge kommer også på Socket 2011 senere i år, og denne vil ikke ha integrert (shitty for gaming) GPU på CPUen, 6 kjerner til omtrent prisen av 2600K i dag. Denne plattformen skal erstatte dagens socket 1366, og vil sannsynligvis leve lenger enn socket 1155.

Hvis du putter mer penger i den plattformen, trenger du neppe å oppgradere det før tidligst 2015 med mindre noe ekstremt skjer på spillmarkedet fremover.

90% av spill er GPU bottlenecked i høyere oppløsninger (1920x1080 eller høyere) i dag, og vil sannsynligvis være det i de neste årene også..

Lenke til kommentar

IT-henrik; hva er du ikke er helt enig i? At det er lurt å spare penger? :tease:

Selvfølgelig, 1400kr for en brukt CPU er mye sett i lys av at du kjøper eldre teknologi og ytelse som ikke henger helt med i toppen. Men i lys av at du i et helt nytt oppsett også må legge penger i RAM og HK vil jo det bli en vurderingssak. Å bare kjøpe grafikkort vil være den sikre metoden- dette kan han jo bruke videre til våren om det likevel er aktuelt med helt nytt system.

Jeg mener også at det er poeng å forlenge levetiden på datautstyret lengst mulig i et miljøvern og ressursperspektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

IT-henrik; hva er du ikke er helt enig i? At det er lurt å spare penger? :tease:

Den dagen det er "sparing" å bruke 1400,- på en ørten år gammel cpu, ja, da er jeg vel kanskje uenig.

Men selvfølgelig, skader jo ikke å kun oppgradere skjermkort, å se om enn blir fornøyd og så eller ta det der etter.

Hadde ikke påkostet riggen med noe "Nytt" som ikke kunne brukes i fremtiden, f.eks. mer ddr2 minne.

Lenke til kommentar

Et annet moment når det gjelder CPU oppgradering, er at store ting KAN skje med markedet når AMD slipper Bulldozer, som er deres største nyvinning innen CPUer siden 2003 hvis jeg husker riktig.

Om denne blir på nivå med Sandy Bridge kan det bli morro å være forbruker:)

Denne skal visstnok leveres rundt sommeren, fra det jeg har sett..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har en E8500 stock og 4GB ram og kjøpte et GTX570 og fikk "vanvittig" bra spillytelse med nytt skjermkort og da hadde jeg GTX460 fra før!

Jeg anbefaler å starte med nytt skjermkort og så bruke litt tid på å planlegge ny rigg.

Ja, pga høye klokke hastigheter på en del dual core's så yter de relativt bra i en del spill titler med lite støtte for mer enn 1-2 kjerner.

I spill som f.eks. BF:BC2 hvor du kan iallefall utnytte 6-kjerner, sliter ofte dual-corene å henge med helt der i toppen.

Age of Conan forøvrig, er kjent for å kjøre dårlig på noe mer enn 2 kjerner vist klokkehastigheten på QUAD-coren er lav, mye av dette problemmet med QUAD er borte pr. dags dato pga turbo funksjon + og generelt høyere klokk enn før.

Var iallefall slik før, vett ikke om det er fikset i senere tid?

Lenke til kommentar

Er akkurat BC2 jeg spiller og kun det så aner ikke hvordan det går i andre spill.Kjører med 16xA og 16xAN-resten på High og HBO(tror det er det det heter)avskrudd.

For meg ble det mer enn bra nok til å se an ny rigg litt men klart en 4xSandy vil sprite opp sakene en god del,spesielt på servere med 32 players.

Lenke til kommentar

Hvis du skal oppgrade for 8000,- må du, eller, burde du, gå for AMD cpu istedenfor intel. En sekskjerne 2,8ghz (3,3ghz turbo) er plenty (1500,-), ivertfall med 16gb ram (1600,-), og et godt HK (1500-2000,-). Så ett nvidia skjermkort (460gtx eller lignende, 1500,-), eller crossfire med to HD 6850 1gb (3000,-). Personlig ville jeg gått for ett stk nvidia 460gtx eller større istedenfor crossfire, er mer gain på 1stk større skjermkort enn med to billige (crossfire/SLi er bare finansielt sett gunstig om man kjøper det andre kortet brukt et års tid etter det første ble kjøpt nytt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...