STANMAN Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Hei.. En nokså nybegynner her.. leser en bok. Har kommet til kapittel 6 som handler om classes. Er litt forvirret når det gjelder: "Constructors" og "Destructors". Hva bruker man dem til? har ikke helt skjønt dette... Venter på svar. På forhånd Takk! Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Det som står i konstruktøren er det som skjer når objektet blir opprettet. Den kan f.eks ta imot argumenter (data) fra klassen som oppretter objektet, og bruke dette selv. I en destructor vil jeg anta at man "rydder opp" etter objektet, altså frigjør minne og andre ressurser objektet har brukt. Er ikke noen kløpper i C++ selv, så ikke vedd livet på at jeg har rett. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 rett og slett det som skjer da klassen blir tatt i bruk og blir avsluttet. Du kan også legge til variabler i constructoren slik at du kan ta i bruk objektet med et parameter: klassen_din objektet_ditt("variabel her"); dette kan kanskje spare deg for å lage en egen funksjon for å sende det parameteret. Constructor er også veldig fint for å sette verdier variabler til 0 eller blankt ettersom dette ikke kan gjøres utenfor en funksjon. En constructor er rett og slett bare en funksjon som kjøres da klassen først blir tatt i bruk, og en destructor er bare en funksjon som kjøres da klassen avsluttes. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Vel, STANMAN, du var/er ikke den eneste. Strevde/strever med pointere og constructors og destructors selv, men nå var vi så heldig å få et par fine forklaringer. Må bare lese litt mer, så er jeg sikker på alt klarner. Råd: Er den en bok som ikke klarer å forklare ting godt nok for deg, eller som har alt for få eksempler til at du skjønner noe, så er det etter min mening smart å lese om samme emnet noen andre steder. Har ofte oppdaget at det som står i et par tutorialer på internett er mye bedre forklart eller illustrert enn i ellers gode bøker. Prøv for eksempel en av disse i harde tider: http://cplus.about.com/library/blcplustut.htm http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ Lenke til kommentar
STANMAN Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Tusen takk for all hjelpen.. skjønte bedre nå.. Har dette forumet vært her lenge? og hvor lenge har dere programmert i c++ da? Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Tusen takk for all hjelpen.. skjønte bedre nå.. Har dette forumet vært her lenge? og hvor lenge har dere programmert i c++ da? Jeg begynte vel rett etter jeg fylte 13, og kom til pointere, før jeg sluttet. :smile: Jeg begynte igjen rett før jeg fylte fjorten (mars), og har strevd helt til nå. Ofte gått noen uker uten koding, men i sommerferien er det full kjør - både med bading og koding, for snart å begynne på DirectX. Tjuhu! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå