Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.. En nokså nybegynner her.. leser en bok. Har kommet til kapittel 6 som handler om classes. Er litt forvirret når det gjelder: "Constructors" og "Destructors". Hva bruker man dem til? har ikke helt skjønt dette...

Venter på svar.

På forhånd Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som står i konstruktøren er det som skjer når objektet blir opprettet. Den kan f.eks ta imot argumenter (data) fra klassen som oppretter objektet, og bruke dette selv.

I en destructor vil jeg anta at man "rydder opp" etter objektet, altså frigjør minne og andre ressurser objektet har brukt. Er ikke noen kløpper i C++ selv, så ikke vedd livet på at jeg har rett.

Lenke til kommentar

rett og slett det som skjer da klassen blir tatt i bruk og blir avsluttet. Du kan også legge til variabler i constructoren slik at du kan ta i bruk objektet med et parameter:

klassen_din objektet_ditt("variabel her");

dette kan kanskje spare deg for å lage en egen funksjon for å sende det parameteret. Constructor er også veldig fint for å sette verdier variabler til 0 eller blankt ettersom dette ikke kan gjøres utenfor en funksjon.

En constructor er rett og slett bare en funksjon som kjøres da klassen først blir tatt i bruk, og en destructor er bare en funksjon som kjøres da klassen avsluttes. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Vel, STANMAN, du var/er ikke den eneste. Strevde/strever med pointere og constructors og destructors selv, men nå var vi så heldig å få et par fine forklaringer. ;) Må bare lese litt mer, så er jeg sikker på alt klarner. Råd: Er den en bok som ikke klarer å forklare ting godt nok for deg, eller som har alt for få eksempler til at du skjønner noe, så er det etter min mening smart å lese om samme emnet noen andre steder. Har ofte oppdaget at det som står i et par tutorialer på internett er mye bedre forklart eller illustrert enn i ellers gode bøker. Prøv for eksempel en av disse i harde tider:

http://cplus.about.com/library/blcplustut.htm

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Lenke til kommentar
Tusen takk for all hjelpen.. skjønte bedre nå.. Har dette forumet vært her lenge? og hvor lenge har dere programmert i c++ da?

Jeg begynte vel rett etter jeg fylte 13, og kom til pointere, før jeg sluttet. :smile: Jeg begynte igjen rett før jeg fylte fjorten (mars), og har strevd helt til nå. Ofte gått noen uker uten koding, men i sommerferien er det full kjør - både med bading og koding, for snart å begynne på DirectX. Tjuhu! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...