Alieu Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 er allmennkunnskapen blant jenter dårligere enn blant gutter ? det forbløffer meg at jentene har bedre karakterer enn guttene på videregåendeskole når mange av de har så lite å bidra med i den daglige diskurs. jeg får inntrykk av at de mangler grunnleggende kunnskap om emner som samfunn, naturen og historie. ut i fra mine observasjoner i hvertfall... any thoughts ? 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 alle vet jo hvor kvinnene hører hjemme Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kanskje de bare er gode til å øve på prøver og du kan ikke gre alle over en kam Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jeg har litt samme erfaring Eksen tror det ikke finnes hvaler i norge, og bruker store ord uten å helt vite hva de betyr... Endret 2. januar 2011 av ToYBoi 4 Lenke til kommentar
Alieu Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 er ikke meningen å virke generaliserende, men mitt inntrykk er i hvertfall at yngre kvinner har en bloggete atferd. feste, shoppe, gossip og sex.... 4 Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Allmennkunnskaå har igrunn ingenting med skolekarakterer å gjøre.. Når det gjelder skolekarakterer gjelder arbeidsinnsatsen. Du skal lære deg akkurat det man gjennomgår på skolen, for så å ha en prøve etter noen uker.. Alle kan klare en god karakterer om de legger inn en innsats. Allmennkunnskap er noe man får med seg overalt man er, noe jeg mener har mer med hukommelse, interesse, logikk og nyskjerrighet å gjøre.. Jeg setter helt klart mer pris på allmennkunnskap enn gode skolekarakterer.. 7 Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Har motsatt erfaring jeg, men mulig det er forskjell på hva jeg mener er allmennkunnskap og "spesialkunnskap" iforhold til hvordan gutter mener det er. Alle har jo sine interessefelt og om forskjellen i interessefeltene til gutter og jenter er ulike vil jo selvfølgelig kunnskapene både innenfor og mellom ulike felt variere. Jeg kan godt drite meg ut i diskusjoner om fysikk, men i diskusjoner om ulike diskurser er jeg på mitt beste. For meg er det allmennkunnskap at ting har flere sider, det finnes ikke noe rett og galt, historien kan tolkes forskjellig alt etter hvordan en ser det, hva som skal til for å få et balansert måltid, ulike klær vaskes på ulike grader, tog er mer miljøvennlig enn buss, hvordan en finner informasjon raskest mulig etc. For mange andre vil andre ting være allmennkunnskap. Det kommer av hva slags diskurs en lever i... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Typisk eksempel på manglende allmennkunnskap! Man tar ikke bilde med blits rett mot et reflekterende vindu! Dette burde forøvrig fotograf sett på sin LCD-skjerm etter bildet ble tatt også. Det er også allmennkunnskap å sjekke hvordan bildet ble, for å forsikre seg om at man ikke bør ta et nytt, mens motivet/ene fortsatt er på samme plassen. Hele dette svaret forutsetter at den som tok bildet er en dame, og at hun er fornøyd med bildet sitt. Om en mann tok bildet, sier det seg selv at fokus var et helt annet sted enn hvor blitsen tok veien. Endret 4. januar 2011 av Sovehest 3 Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Har motsatt erfaring jeg, men mulig det er forskjell på hva jeg mener er allmennkunnskap og "spesialkunnskap" iforhold til hvordan gutter mener det er. Alle har jo sine interessefelt og om forskjellen i interessefeltene til gutter og jenter er ulike vil jo selvfølgelig kunnskapene både innenfor og mellom ulike felt variere. Jeg kan godt drite meg ut i diskusjoner om fysikk, men i diskusjoner om ulike diskurser er jeg på mitt beste. For meg er det allmennkunnskap at ting har flere sider, det finnes ikke noe rett og galt, historien kan tolkes forskjellig alt etter hvordan en ser det, hva som skal til for å få et balansert måltid, ulike klær vaskes på ulike grader, tog er mer miljøvennlig enn buss, hvordan en finner informasjon raskest mulig etc. For mange andre vil andre ting være allmennkunnskap. Det kommer av hva slags diskurs en lever i... Så med andre ord er jeg interessert i hvaler og store ord? 2 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Godt poeng ToyBoi. Er egentlig enig med ressonementet her, og jeg tror mange jenter går glipp av allmennkunnskap som følge av usunne interesser. Med usunne interesser mener jeg egentlig alt den yngre garde tar seg til, for eksempel følge med på totalt uinteressante blogger skrevet av tullinger, det vanvittige kavet etter å alltid slanke seg og å leve "Sex og Singelliv"- stilen. Det samme argumentet kan brukes mot gutta, med tanke på at det brukes altfor mye tid på PlayStation, dataspill etc. Men jeg tror gutta faktisk vokser ifra jentene nå begge kommer i 18- årsalderen. Det er da guttene/mennene fremdeles, ifølge kvinnfolk, "bare er sååå barnslige lissom". Og det er naturligvis derfor mange jenter i denne alderen går inn i såkalte "slippe å tenke selv"- forhold med en partner som er mye eldre enn henne selv. Nå stereotypifiserer jeg veldig, men tar et fag på skolen for tiden som tar sikte på at man har litt allmennkunnskap i bakhånd. Er totaldominerende når det gjelder å komme med innspill, ettersom jeg er den eneste mannen i forelesningen Så det blir spennende å se fremover! Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Har motsatt erfaring jeg, men mulig det er forskjell på hva jeg mener er allmennkunnskap og "spesialkunnskap" iforhold til hvordan gutter mener det er. Alle har jo sine interessefelt og om forskjellen i interessefeltene til gutter og jenter er ulike vil jo selvfølgelig kunnskapene både innenfor og mellom ulike felt variere. Jeg kan godt drite meg ut i diskusjoner om fysikk, men i diskusjoner om ulike diskurser er jeg på mitt beste. For meg er det allmennkunnskap at ting har flere sider, det finnes ikke noe rett og galt, historien kan tolkes forskjellig alt etter hvordan en ser det, hva som skal til for å få et balansert måltid, ulike klær vaskes på ulike grader, tog er mer miljøvennlig enn buss, hvordan en finner informasjon raskest mulig etc. For mange andre vil andre ting være allmennkunnskap. Det kommer av hva slags diskurs en lever i... Så med andre ord er jeg interessert i hvaler og store ord? Nei, med andre ord har ikke jenta (hatt) den interessen. To helt ulike ting Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Det er definisjonen på allmennkunnskap da Er det spesialkunnskap å vite at det er hvaler i Norge? Hvis du mener det syns jeg synd på deg. Endret 4. januar 2011 av ToYBoi Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det er definisjonen på allmennkunnskap da Er det spesialkunnskap å vite at det er hvaler i Norge? Hvis du mener det syns jeg synd på deg. Poenget er at hva som defineres som (grunnleggende) allmennkunnskap varierer i ulike diskurser. Hva som er allmennkunnskap i norge og usa f.eks. inneholder mye likt, men og mye forskjellig. Allmennkunnskap er generellkunnskap som de fleste innehar, men hva som faller innenfor "de fleste" og hva som er "generell kunnskap" varierer etter min mening etter hvor en lever, med hvem en lever og hva slags liv en lever. Allmennkunnskapen varierer etter både geografi, alder, kohort, kjønn, etnisitet, religion, utdannelse og helt sikkert en rekke andre ting. Min mening er og at å begrense allmennkunnskap til bare visse arenaer blir feil. Det finnes allmennkunnskap innenfor "grunnskolediskursen", men og innenfor husarbeid, kjøretøy, trening, mote, media, elektronikk, kosthold, omsorg, pedagogikk, samfunnsvitenskap, menneskeverd, dyr osv. Ingen innehar all kunnskap som går under allmennkunnskap. Å undervurdere ulike typer allmennkunnskap som ikke er maskulin eller innenfor skolediskursen, betyr ikke at kvinner ikke har allmennkunnskap, men at de kan ha allmennkunnskap i ulike felt. (Finnes jo og brødhoder som ikke har allmennkunnskap, men bare spesialkunnskap - også kalt nerd). Med andre ord; Det "du" ser på som allmennkunnskap er ikke allmennkunnskap for "meg". Lenke til kommentar
Turtlefence Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Nei kom deg ut, Protagoras. Dersom allmennkunnskap skal være så relativistisk som du legger opp til kan ingenting sees på som allmennkunnskap lenger, da alle individer vil ha forskjellig allmennkunnskap, og det ligger a priori at allmenn kunnskap er allmenn, altså minst "vanlig" og helst universell. Etter din definisjon finnes det ingen nerder heller, da ingen kun innehar spesialkunnskaper. Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Selvfølgelig er allmennkunnskap relativistisk, spørsmålet er hvor relativ en skal se den som. Allmennkunnskap i Norge er ulik den i USA. Selv om begge deler kan defineres som allmennkunnskap. Enig eller uenig? - Hva så med Norge og Sverige? - Hva med ulike geografiske områder innad i et land som USA (ta f.eks California og Utah). - Hva med Finmark og Oslo? Allmennkunnskap er generell kunnskap. Hva som er generell kunnskap varierer. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Selvfølgelig er allmennkunnskap relativistisk, spørsmålet er hvor relativ en skal se den som. Allmennkunnskap i Norge er ulik den i USA. Selv om begge deler kan defineres som allmennkunnskap. Enig eller uenig? - Hva så med Norge og Sverige? - Hva med ulike geografiske områder innad i et land som USA (ta f.eks California og Utah). - Hva med Finmark og Oslo? Allmennkunnskap er generell kunnskap. Hva som er generell kunnskap varierer. Selvsagt men nå er det ikke snakk om forskjellen mellom jenter i USA og gutter i Norge. Det var snakk om gutter og jenter som bor omtrent på samme sted, med omtrent lik bakgrunn, som driver med de samme tingene(skole) og er i samme alder. Med andre ord må man kunne forvente at allmennkunnskapen deres vil kunne overlappe stort på de fleste områder. Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 En skulle forvente det, MEN jenter og gutter blir sosialisert ulikt. Imens jenter blir sosialisert og får status ved å kunne noen ting blir gutter det til andre ting. Derav maskuline og feminine egenskaper. Faktakunnskap om samfunn, natur og historie er i stor grad maskuline områder. Forståelsen rundt det er i større grad det en blir vurdert i skolen (og siden jenter er bedre der, feminine egenskaper). To ulike måter å tenke på, som henger sammen. Skal en bli god innenfor temaet bør en kunne begge deler, men allmennkunnskapen er delt. Maskulin allmennkunnskap; Når startet 2. verdenskrig, når invaderte tyskerne polen, når sluttet 2. verdenskrig Feminin allmennkunnskap; Hvorfor startet 2. verdenskrig, hvilke følger har det hatt for verdenssamfunnet. Nå sier jeg IKKE at kvinner er bedre til å svare på de store spørsmålene, MEN at vi i større grad blir opplært til å tenke på den måten fremfor å pugge faktakunnskaper. Jeg sier ikke at de fleste bare kan en av delene, mye er likt og de fleste befinner seg i mellomsiktet - at de kan litt fra begge deler. Jeg sier at det er to ulike måter å tenke på innen et bestemt tema. Begge deler er allmennkunnskap. De fleste bør kunne begge deler. Den ene måten er lett å måle, den andre er vanskeligere å måle. At det er to ulike måter å tenke på (er helt sikkert flere og en kan sikkert kategorisere kunnskapen bedre enn "fakta" vsa "forståelse"), samt mange ulike kunnskapsområder kan være med på å forklare det jeg har prøvd å si hele tiden; - Det finnes ulike typer allmennkunnskap, ingen innehar all allmennkunnskap og dermed er det ulike typer av praksiser og forståelser rundt allmennkunnskap. Sagt på en 3. måte; Hvordan en lager hjemmelagde boller er allmennkunnskap selv om det ikke inngår i de tre kategoriene og noen ikke kan det. Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Eks sa til meg at jeg var en filosof fordi jeg brukte store ord. Lenke til kommentar
rockworld Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hørte en artig sak på P3 for en god stund siden. Gutter sorterer gjerne CD-samlinga si kronologisk eller etter sjanger (og deretter kronologisk), mens jenter ofte etter fargene på coveret eller etter forskjellige følelser tilknyttet til CDene. Ofte ser jeg også at vi gutta er mer logiske og rasjonelle. Vi har kanskje mer samlemani (Bortsett fra på sko- veskeområde og de tingene som har en følelsesmessig betydning som barnets skrivebøker/tegninger, bilder osv), mens jenter derimot ser jeg som mer kreative (Noen ganger). Det jeg vil frem til her, er at jeg tror jenter ofte kvier seg til å uttale seg om allmennkunnskap særlig i diskusjoner. Mye fordi de ikke kan støtte opp under med logiske argumenter. Det jeg dog særlig merker, er hvis en dame først entrer samtalen er du dømt til å tape, nettopp fordi hun trenger ikke argumentere rasjonelt Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hørte en artig sak på P3 for en god stund siden. Gutter sorterer gjerne CD-samlinga si kronologisk eller etter sjanger (og deretter kronologisk), mens jenter ofte etter fargene på coveret eller etter forskjellige følelser tilknyttet til CDene. Ofte ser jeg også at vi gutta er mer logiske og rasjonelle. Vi har kanskje mer samlemani (Bortsett fra på sko- veskeområde og de tingene som har en følelsesmessig betydning som barnets skrivebøker/tegninger, bilder osv), mens jenter derimot ser jeg som mer kreative (Noen ganger). Det jeg vil frem til her, er at jeg tror jenter ofte kvier seg til å uttale seg om allmennkunnskap særlig i diskusjoner. Mye fordi de ikke kan støtte opp under med logiske argumenter. Det jeg dog særlig merker, er hvis en dame først entrer samtalen er du dømt til å tape, nettopp fordi hun trenger ikke argumentere rasjonelt At jenter kvier seg har jeg selv sett. I selskap så sitter en ofte å snakker to og to eller i jentegrupper og guttegrupper. Sitter en derimot i en gjeng blandet med jenter og gutter og prøver å holde en samtale er det gjerne menn som dominerer samtalen. Om det betyr at kvinner generelt ikke klarer å argumentere logisk ovenfor menn eller om de velger å være stille vet jeg ikke, men at de er dømt til å tape har jeg ikke merket noe til. Mulig jeg har litt maskulin måte å argumentere på, men gidder jeg først å bli med i en diskusjon tar jeg enten å vinner eller forandrer mening. Må dog innrømme det er ofte jeg ikke gidder å gå inn i en diskusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå