Gå til innhold

Lyse - TV signal gjennom Dlink 655 router

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem som jeg ønsker veldig å få til å løse. SKal prøve å beskrive det detaljert nok.

Jeg har en gammel type Lyse adapter (telsey) Det er ingen konfigureringer eller login på denne. Fiber kommer inn og den har etpar telefon utganger og etbar TV og Internett utganger. Poenget er at TV utgangene og internett utgangene inneholder akkurat det samme signalet - som er begge to (både TV og internett).

Så jeg ønsker da å ta utgangen fra Lyse boksen inn i en router (som WRT54GL eller dlink 655) også videre til PVR'en som gir meg TV. Problemet er at det går ikke. Jeg klarer ikke å få opp TV fra PVR'en. (den stopper på andre prikk og lyser bare gult).

Hvis jeg tar kabelen direkte fra Lyse adapteret inn på en splitter så fungerer det bra. I dag har jeg det slik - kabel (cat 5e) direkte fra Lyse adapter til en splitter. Utifra splitter så går en kabel til PVR'en, en til BD spiller og en PC. Fungerer glimrende. Problemet med dette er at jeg ikke får hjemmenetverket til å fungere - siden jeg ikke har en router i oppsettet. Kunne jeg byttet ut splitter med en router så hadde jeg vært i mål. Men da fungerer ikke TV (men Internett fungerer perfekt).

Mye tekst - men håper dette er forklar godt nok. Ser det har vært noe diskusjon på dette før men det var veldig rotete.

Håper noen har vært borti dette før og har erfaringer å dele. Hadde satt stor pris på det.

Hilsen Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er sannsynligvis at Lyse-boksen deler ut IP-adresser ved hjelp av DHCP, og når du da kobler på routeren din som også kjører DHCP, så får du et problem (går ikke i detaljer akkurat nå, men man kan ikke ha to DHCP-servere sammen slik).

Det du trenger er en switch, og droppe hele routeren.

Dersom du må ha routeren for å få wlan, kan du alternativt koble det slik, og deaktivere DHCP:

LYSE BOKS ---> Router (kobles inn i en av de nummererte kontaktene, ikke WAN) ---> TV / BD / PC (og evt switch for å få flere kontakter).

Husk da at du må konfigurere det trådløse nettverket på routeren først fra en PC med kabel i en av de nummererte kontaktene (før du kobler noe annet), siden det vil bli vanskelig å komme inn på routeren ettersom den ikke har noen IP når DHCP er slått av (den blir bare en wlan bridge og en switch).

Denne løsningen gir deg mulighet til å koble flere enheter til via routerens porter (ikke bruk WAN-porten), og wlan. Du kan også koble en switch til routeren for å få flere kontakter til både TV og PC. Merk at Lyse-boksen muligens begrenser antall tillatte TV-dekodere, det vet jeg ikke.

Håper det var oppklarende :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner poenget, men trenger noe mer detaljer for å komme i mål :-) Ikke noe problem med en switch men trenger jeg ikke en router for å kunne lage et hjemmenttverk? Vet det går med en switch - har prøvd Kan vel ikke klare å få tilgang på andre maskiner via en switch?

1. Jeg setter en router etter lyse boksen. Må jeg konfigurerer router slik at den ikke står som DHCP først. Velge Statis IP ?

2.Når jeg kobler til med kabel til en av LAN portene på router i etterkant. Hva slags konfigurering skal jeg gjøre ? Må jeg gi hver og en sak som kobles til en IP adresse manuelt? Hvordan får jeg detektert de nye komponentene ? (jeg har alltid kun bare brukt DHCP men så er usikker på hvordan jeg setter opp nye manualt. Skal vel finne utav det ved å faktisk lese bruksanvisning ...

Skjønner du kan noe om dette. Setter pris på om du følger opp med mer detaljer !

Endret av thaldo
Lenke til kommentar

Hei, thaldo!

Nei, du må ikke ha router for å koble sammen maskiner, men en dhcp-server (som "alltid" er en del av en router) gjør alt mye enklere siden da alle får tildelt IP systematisk.

Men Lyse-boksen er en router i seg selv. Det er derfor du får issues ved å koble på "enda en router".

Lyse-boksen er dermed DHCP, og tar ansvar for utdeling av IP-adresser til alle ting du kobler til.

Det du trenger er strengt tatt en switch, evt bruke routeren din som en switch slik jeg forklarte i tidligere innlegg.

Dersom du går for å bruke routeren som switch, er svaret på ditt spørsmål nr. 1:

- Koble til strøm til routeren

- Koble til en nettverkskabel fra en av de nummererte portene til pcen din

- Gå inn i admin-siden på routeren og sett opp evt trådløst nettverk

- Test at det trådløse nettverket virker ved å koble ut nettverkskabel og gå inn på admin-siden via wlan

- Slå av DHCP

- Koble lyse-boks til f. eks port nr. 1

- Koble PC, TV osv til port 3-4 (evt en switch inn i en av portene dersom du trenger flere "utganger")

Routerens innstilling iht internett er ikke relevant, ettersom den ikke skal fungere som en internettrouter (det er det Lyse-boksen som gjør).

Håper det var oppklarende? :)

Lenke til kommentar

Simplicity !!!!!!!!!!!

Veldig bra. Selvfølgelig. Det fungerte veldig bra. Trenger ikke noen router. Var veldig opphengt i det. Men trenger å bruke dlink'en som en trådløs Switch slik at får det trådløse nettet.

Tusen takk!. Problem løst

Tom H

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...