Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekkel føflekk.. bør jeg være bekymret?

Anbefalte innlegg

Hei, i dag tidlig så oppdaget jeg en føflekk bak på høyre lår.. har vist om den tidligere, men ikke sett på den!

Men i dag tidlig klødde det litt, så jeg fant frem fotoapparatet og fikk tatt et par bilder.. og jeg syns ikke den var vidre "vakker".. i den grad man kan kalle en føflekk vakker..

Så gikk jeg på nettet for å lese litt om føflekker, og det var jo ikke mye hyggelig lesestoff :(

Føflekk kreft.. ? hmm da har jeg jo 50/50 sjanse til å overleve? tja når alt kommer til alt så er det vell ikke noen som "overlever" :) ,men hadde planer om å leve en del lenger da he he..

Så hva syns dere? vakker, stygg, heslig, farlig?

PS: bildet er kraftig forstørret opp, føflekken er ca 3mm i diameter..

PSS: som dere sikkert skjønner så er jeg en mann i 40 årene, derav mye hår på lårene he he..

NEI !!, jeg skal ikke barbere eller vokse dem :)

post-226106-0-01730000-1293993298_thumb.jpg

post-226106-0-83503400-1293993298_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja..

A: Asymmetri. Føflekker som er ujevne i formen. DEN ER IKKE SÅ VELDIG UJEVN :roll:

B: Begrensning (border): Føflekker som er uskarpt avgrenset mot omliggende hud. IKKE VELDIG USKARP HELLER :thumbup:

C: Farge (Color). Ujevn farge. Svarte partier. IKKE UJEVN FARGE HELLER :new_woot:

D: Diameter: Føflekker større enn 5 millimeter. IKKE MER ENN 2-3 mm FORELØPIG :blush:

E: Utvikling (Evolution). Følg med om føflekken forandrer seg over tid. TJA.. :hmm:

Kløe, irritasjon og at man blør fra føflekken er andre varselstegn. Hmm DET HAR BARE KLØDD I DAG TIDLIG :dontgetit:

lommelegen sier også: Svart farge er absolutt en grunn til å la en hudlege titte på flekkene. SÅ JEG FÅR TA EN TLF TIL LEGEN I MORGEN :(

Tusen takk så langt..

Lenke til kommentar

Få den fjernet. Det er et kort lite inngrep. Ikke verd å ta sjanser på slike ting. Hovedregelen på slike føflekker er at er du usikker, så er du egentlig ikke usikker. Da skal den bort.

Har sett noen skikkelig jævlige tilfeller av malignt melanom hos unge mennesker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På grunn av at jeg lå syk den dagen jeg skulle ha vært hos legen, så fikk jeg ikke vært hos legen før i dag..

Men.. Slik gikk det:

Jeg kommer inn til legen og bretter ned buksa slik at han kan ta en nærmere titt.. og det første han sier er: hmm ja den så ikke bra ut.. men.. vent nå litt.. også blir han stille et øyeblikk før han utbryter.. den er ikke farlig.. for det er en ruve..

En ruve utbryter jeg, og han viser den til meg.. ja en ruve.. jeg holdt på å le meg ihjel på vei ut av legekontoret, samtidig som jeg var rimelig flau..

Hvordan kan den ha hengt på der uten å ha falt av i så lang tid? ..greit nok at jeg ikke kunne se nøye på den pga plasseringen, men min samboer så jo også på den.. og hun så heller ikke at det var en ruve, heller ikke legen ved første øyeblikk..

he he.. må le litt ennå..

Anyway, takk for støtte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...