r2d290 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Heisann Har nettopp koplet opp anlegg i bilen. En enkel spiller, en sub og en forsterker. (Sub og forsterker er Magnat. Jeg har bruk dette anlegget i en annen bil tidligere. For å feilsøke har jeg strippet systemet ned til: Ledning fra batteriets pluss, til sikring. ut av sikring går det en lang ledning bak til forsterkerens +12V Fra CD-spilleren har jeg en remote-ledning som er på ca. 9V. Denne er koplet til "rem" på forsterkeren. Gnd på forsterkeren er koplet til chassis. Ingen signalkabel fra spiller til forsterker Ingen ledning fra forsterker til sub Før jeg skrur på spilleren har jeg 12V på +12V på forsterkeren Når jeg skrur på spilleren, går spenningen på +12V gradvis nedover mot omtrent 2V. Med en gang jeg skrur på spilleren lyser det grønt på power, og dette grønne lyset blir svakere og svakere mens spenningen synker. Feilsøke enda mer: Kopler vekk remote-kabel, og lager bare en ledning som stikker ut fra "+12V", med ingen ting i andre enden av denne ledningen. Det er da 12V på "+12V"-pluggen. Med en gang jeg setter den andre enden på remote, begynner "+12V" å synke ned mot 2V. Hva kan være feil? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Det er ikke spenningen på batteriet som synker når du starter forsterkeren ? Sjekk spenningen in på spilleren når spenningen på remote går ned. Remote skal jo egentlig bare være en liten strøm som gir beskjed til forsterkeren om å skru seg på så jeg skjønner ikke hvorfor den skal bli belastet nok til å havne ned til 2 volt. Du kan jo sjekke med en annen forsterker om du har tilgang til det. Endret 3. januar 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Nei, spenningen på batteriet er konstant mellom 12 og 14V Ang. 9V på remote: den ble 12V da jeg skrudde på motoren i bilen. Men likevel sank spenningen på forsterkeren. Tenkte å prøve et nytt jordingspunkt, håpe på at det kanskje kan hjelpe. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Du må nesten bare prøve deg fram. Du kan jo prøve å koble et batteri direkte til forsterkeren for å se om det er forsterkeren eller om problemet befinner seg en annen plass. Endret 3. januar 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 ta en annen 12v forbruker (for eksempel converteren din) å kople til bak ved forsterkeren for å teste strømkretesen fra batteriet og bak til forsterkeren under belastning. hviss det går bra og du tar remote signalet rett fra +12v ved forsterker så må det vere forsterkeren som er gåen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Enkel og effektiv feilsøking =) Gjorde som du sa, koplet de ledningene som går til forsterkeren direkte til converteren (altså nå ingen ledninger til forsterkeren). Samme resultat. Før jeg skrudde på converteren var det 14V mellom hver av de ledningene. Med en gang jeg skrur på converteren begynner den å pipe (alarm-signal) som blir svakere og svakere. Også blir spenninga på under 1V. Så da kan man friskmelde forsterkeren. Hvordan går feilsøkingen videre? Er det normalt at man måler over 100 ohm over sikringen man setter inn like ved batteriet? Jeg har prøvd å flytte jorda til et ankerpunkt for et setebelte, og filt vekk malingen rundt skruen. Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Prøv med ny sikring eller uten hviss du tør Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Burde gå greit å bare teste uten sikring. Litt merkelig i grunn at spenningen faller gradvis om alt er koblet rett til batteriet. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Se der ja. Ny sikring gjorde susen. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå