Re-Offender Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Er ikke eneste forskjellen mellom i5 2500 og i5 2500K bedre intel HD Graphics? Iallefall det jeg kunne tolke fra den testen ArticOC postet. Hvis så er tilfelle ville jeg heller ha tatt en i5 2500 i en gaming rig siden da har du som regel en egen GPU. Prisforskjellen mellom en 2500 og en 2500K vil være helt ubetydelig, en hundrings eller noe sånt. Forskjellem mellom de to er HD graphics 3000 og 2000 og og at 2500K har ulåst multiplier. 2500K blir også å mangle VT-d og TXT (virtualiserings funksjunaliteter) Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Hvis du skal kjøpe nå og ønsker merkbar økning i ytelse fra Q9450 så er det kun ett valg som gjelder nå: Intel Core i5 2500K. Den lar seg veldig enkelt overklokke til 4,5-5ghz og yter da som ville helvete (overgår til og med 6-kjerneren Core i7 980 i mange tilfeller). Core i7 2600K yter ikke noe særlig mer, men koster en del mer. Ingenting gir mer ytelse for pengene enn en Core i5 2500K nå. Hvis du kan vente noen måneder, til slutten av april, så kommer AMD Bulldozer med 8-kjernersprosessorer produsert på 32nm. Det blir AMDs største oppgradering arkitekturmessing på en lang stund og det er mange som venter i spenning på den. Det har ikke lekket noen ytelsestester av den ennå så ingen vet helt hvordan de blir. Men hvis de ikke får til en vesentlig forbedring fra nåværende Phenom II så vil AMD få store problemer. Det blir kanskje et være eller ikke være for AMD. Jeg håper og tror de får det til. Har god lyst til å prøve AMD nå. Hvis du kan vente til sommeren som Malvado foreslår, så kommer Intel med nye 6 og 8-kjernersprosessorer basert på Sandy bridge (samme arkitektur som Core i5 2500K. De skal etter planen komme i tredje kvartal, men Intel har kan nok framskynde dette hvis AMD Bulldozer blir vellykket. Selv har jeg samme prosessor som deg, og merker ikke noe forskjell på den og en Core i7 860 jeg har på jobben. Derfor frister selv ikke Core i5 2500K fordi jeg vet hva som er rett rundt svingen. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Prisen på i5 2500k var jo til å leve med Vil jeg merke noe ytelsesmessig forbedring ved å oppgradere de 3 nevne PC delene? Er ikke misfornøyd med Q9450, men PC'en føler ustabil og litt treig i blant annet BC2. Har et ATI 5850 skjermkort som skulle holde til det meste, men CPU osv er ikke oppgradert på noen år nå. Endret 4. januar 2011 av Fapse Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Prisen på i5 2500k var jo til å leve med Vil jeg merke noe ytelsesmessig forbedring ved å oppgradere de 3 nevne PC delene? Er ikke misfornøyd med Q9450, men PC'en føler ustabil og litt treig i blant annet BC2. Har et ATI 5850 skjermkort som skulle holde til det meste, men CPU osv er ikke oppgradert på noen år nå. Jeg tror nok du skulle gjøre det, men jeg spiller ikke så jeg vet ikke hvor mye det har å si der. Du kan jo for morro skyld teste Anandtechs sammenligningsverktøy i linken nedenfor. Velg Q9450 og i5 2500K og sjekk sammenligningen i de ulike kategoriene (inkl. div. spill). I hvilken grad Q9450 er en flaskehals i spill får andre svare på. http://www.anandtech.com/bench/CPU/2 Du kunne jo prøve å overklokke prosessoren din. Jeg kjører min Q9450 på 3,45ghz. Hovedkortet ditt skulle kunne egne seg for det: http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/xfx_780i_sli_motherboard/5 Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 For de som vil være først i køen: http://www.amentio.no/Search.aspx?q=LGA1155+core Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Tja, CPU'n din er da ikke så gal.. Jeg tror jeg ville ventet på socket 2011, jeg, hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Har ikke prisen på de gamle prosessorene for vane å gå noe ned når de kommer med noe nytt? Utvalget av hovedkort var ikke så veldig mye å skryte av ennå. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Det rare er at prisene på gamle prosessorer heller går opp enn ned når det kommer nye. Prisene på andre (nesten) nye prosessorer går ned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Skal AMD ha håp om å selge noe som helst, bør de redusere prisene en del. Har hørt rykter om en prissenking rundt 20. januar, men det er riktig nok rykter. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Tenkte at i7 2600k kanskje ville ha en større fordel over i5 2500k, enn det i7 hadde over i5 på dagens plattform. I dag har de like mye cache (8mb), mens nå får i5 2mb mindre (6mb). Men skal man dømme fra testene i spill og "normal" bruk virker det ikke som det har noe å si. i7 drar riktignok bra i fra i profesjonelle applikasjoner, men ikke på noe som har noe å si for vanlige folk. Jeg er nesten litt skuffet over at man ikke merker noe til mer cache og HT. Ser også at noen av testresultatene i spill så ligger i7 et hakk under i5.... kan det være HT som slår negativt inn pga feiltolkning av tråder osv? For de som vil være først i køen: http://www.amentio.no/Search.aspx?q=LGA1155+core Veldig pene priser. Men det er uaktuelt å bestille før lagerstatus er på lager. Såpass tålmodighet skal jeg ha, kanskje jeg sparer 50kr+ også ;P Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 HT er ikke spesielt optimalt for spill, nytten av HT ser du først når du tar i bruk div. redigeringsprogram o.l. Eventuelt vist du kjører en del virtuelle maskiner. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Det store spørsmålet er vel om man bør vente til 6- eller 8-kjerners prosessor blir sluppet Frister å gå for 4-kjerners prosessoren. Håper bare at spill og andre applikasjoner klarer å ta i bruk flere kjerner. Sist jeg kjøpte PC deler var det ikke store ytelsesforskjellen mellom 2 kjerner og 4 kjerner. Om dette har forandret seg vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 For de som vil være først i køen: http://www.amentio.no/Search.aspx?q=LGA1155+core Ja, og værre sjappe enn Amentio finner man jo heller nesten ikke. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg planlegger gå til innkjøp av et hovedkort og prosessor. Jeg skal benytte det til programmering og kjøre GNU/Linux som OS. I tillegg er planen å kjøre Vmware eller Virtualbox med Win7 og en GNU/Linux distro. Dersom jeg har forstått det korrekt, vil i5 2500 utgaven i så tilfelle være å foretrekke foran i5 2500K utgaven siden førstnevnte har noen virtualiseringsfunksjonalitet som K utgaven ikke har. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 For de som vil være først i køen: http://www.amentio.no/Search.aspx?q=LGA1155+core Ja, og værre sjappe enn Amentio finner man jo heller nesten ikke. Nåja.. har handlet endel hos Amentio.no og vil ikke si de er såå ille da! Folk som ikke takler webmercs kan jo bare velge Komplett.no, men da koster det fort noen kroner mer for varene ;-) Hos Amentio har man jo også mulighet til å plukke varene opp fraktfritt i butikkene til Datakjeden, genialt her i Tromsø der vi ikke har sånn "hentebu" hos Komplett eller andre. Ser prisene på Sandy Bridge ikke ligger så langt unna det jeg tippet på tidligere i tråden Uansett blir spennede å se i hvor store kvanta Prosessorene er når de offisielt lanseres om få dager. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg forstod det omvendt. i5 2500k har åpen multiplier slik at muligheten for overclocking ble bedre? Vet ikke om det var det du siktet til? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Var denne jeg siktet til (min utheving). Forskjellem mellom de to er HD graphics 3000 og 2000 og og at 2500K har ulåst multiplier. 2500K blir også å mangle VT-d og TXT (virtualiserings funksjunaliteter) Har ikke sjekket hva dette er for noe, så jeg vet ikke om det har noe å si for bruk av Virtualbox og Vmware under GNU/Linux. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Var denne jeg siktet til (min utheving). Forskjellem mellom de to er HD graphics 3000 og 2000 og og at 2500K har ulåst multiplier. 2500K blir også å mangle VT-d og TXT (virtualiserings funksjunaliteter) Har ikke sjekket hva dette er for noe, så jeg vet ikke om det har noe å si for bruk av Virtualbox og Vmware under GNU/Linux. Dette ville jeg sjekket grundigere. Jeg mener å ha lest flere steder at den eneste forskjellen er at K-modellen er ulåst. Sjekk f.eks. denne omtalen. Her står det at 2500K har vt-d og txt. http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=664&Itemid=63&limit=1&limitstart=1 Legger også ved et produktark fra Intel som tyder på at alle core i5 modellene har denne funksjonaliteten. Intel 2 gen core i product brief.pdf Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Dersom det stemmer vil jo K modellen helt klart være å foretrekke. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Var denne jeg siktet til (min utheving). Forskjellem mellom de to er HD graphics 3000 og 2000 og og at 2500K har ulåst multiplier. 2500K blir også å mangle VT-d og TXT (virtualiserings funksjunaliteter) Har ikke sjekket hva dette er for noe, så jeg vet ikke om det har noe å si for bruk av Virtualbox og Vmware under GNU/Linux. Dette ville jeg sjekket grundigere. Jeg mener å ha lest flere steder at den eneste forskjellen er at K-modellen er ulåst. Sjekk f.eks. denne omtalen. Her står det at 2500K har vt-d og txt. http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=664&Itemid=63&limit=1&limitstart=1 Legger også ved et produktark fra Intel som tyder på at alle core i5 modellene har denne funksjonaliteten. I.flg. Wikipedia mangler både i7-2600k og i5-2500k VT-d og TXT: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_future_Intel_microprocessors#.22Sandy_Bridge.22_.2832_nm.29 All models (except Core i5-2500K's TXT/VT-d) support Jeg har også lest dette i reviews, men husker ikke om det var hos Anandtech eller Tomshardware. Men ulåst multiplier er 100grr. mer attraktivt enn VT-d og TXT støtte skulle jeg tro Endret 5. januar 2011 av ArcticOC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå