Gå til innhold

Stemmer/tale blir veldig lav forhold til effekter i film

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har store problemer med at lyden på tale blir ekstremt lav forhold til andre lyder i filmer, mange filmer er så gale at jeg må droppe talen og kun lese subtitles for å få med meg noe av filmen.

Dette er ikke noe problem med divx, kun HD (mkv).

Jeg tror det er kun med ac3/a52 kodeker og dts, har ikke merket så veldig mye med aac.

Lydanlegget mitt er kun stereo, hvis det skulle ha noe å si, mediaspillerne skal vel mikse lydene fra surround så det passer stereo, eller?

Har testet litt forskjellige typer mediaspillere, og testet om det er forskjell fra linux og windows, men det er samme greia over alt.

Primært bruker jeg ubuntu og vlc.

Er det noen som vet om en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut på meg som at en del av anlegget/opplegget ditt tror at du har surroundhøyttalere og deriblant en center-høyttaler som skal ta seg av all talen.

Se om du finner noe settings på lydkort/hovedkort som handler om dette. Evt skaff deg en fil/dvd som sender testtoner til alle kanalene, da skal du i tilfelle høre at en høyttaler mangler. Jeg har desverre ikke noen konkret anbefaling på hva/hvordan, jeg bare vet det finnes.

Lenke til kommentar

Har brukt lyd via hdmi til nå, testet med analog utgang i går, da fikk jeg valg i vlc om 5.1 eller stereo, satte den selvfølgelig på stereo og noe bedre ble det, selv om det var ganske minimalt.

Satte og opp lyden på frekvensområdet tale er på med eq i vlc, det hjalp og noe, så det er faktisk mulig å se film med litt lyd nå, men syntes ikke det er helt bra enda.

Skal se om jeg finner noe å teste hver kanal med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...