Gå til innhold

Nettside med oversikt over gjs. poengsum for div. studier?

figure_02

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i fasen hvor jeg skal søke høyere utdanning (ferdig med vgs+fhs), men er fortsatt veldig usikker på hva jeg vil med livet, For en tid tilbake kom jeg over en side på nettet hvor du kunne søke på et studie (f.eks "psykologi"), og så kom det opp en liste over aktuelle høyskoler og universiteter i landet (og kanskje et par i utlandet - husker ikke) hvor dette kunne studeres. Det geniale med den siden var at det i tillegg kom opp hvor mange studieplasser det var på hver høyskole/uni, og hva gjennomsnittspoengsummen (karaktersnitt) var på opptaket året før.

Nå har jeg googlet i hytt og pine, men finner den ikke igjen. Er det noen som kan peke meg dit, eller til noe tilsvarende?

Mvh Audun.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der står forklaring på alle forkortelsene, men skjønner godt at det føles rotete i begynnelsen. HOVED er poenggrensene i hovedopptaket, ja. Og så er det vel Førstegangsvitnemål som er aktuelt for deg (med mindre du skal ta opp noen fag på nytt, da blir det ordinærvitnemål).

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt forskjellen mellom:

ORDF - Ordinær førstegangsvitnemålskvote

og

ORD - Ordinær kvote. Alle som er kvalifiserte konkurrerer i denne køen.

Hvilken av disse er det som er "vanlig" vitnemål fra vgs (uten å ha tatt opp fag på Bjørknes etc)? Er det slik at hvis man tar opp fag på nytt, eller tar nye fag man ikke har fra før må man ha høyere snitt for å komme inn enn det man trenger med det orginale vitnemålet?

Beklager at jeg graver slik. :p

Lenke til kommentar

Har du vitnemål med studiekompetanse fra et vanlig 3-årig løp på videregående skole, har du et førstegangsvitnemål og søker både i ORD- og ORDF-kvotene. Visse ekstrapoeng, bl.a. alderspoeng og poeng fra førstegangstjeneste, gjelder bare i ORD-kvoten.

Tar du opp fag etter at du har forlatt videregående skole, søker du i ORD-kvoten med de nye karakterene og i ORDF-kvoten med de gamle karakterene.

Er du over 21, søker du bare i ORD-kvoten.

ORD-kvoten har vanligvis høyere poenggrenser enn ORDF-kvoten, men ikke alltid; se for eksempel sivilingeniørlinjene på NTNU.

Lenke til kommentar

Du får søke i begge.

Men det er ORDF som normalt har lavest poenggrense, og da er det altså kun poengene som du hadde da du gikk ut av vgs som teller.

De poengene som du fikk for fhs teller bare med i ORD-kvota, der det også vanligvis er en god del høyere poenggrense. Dersom du ikke kommer inn på ORDF, søker du også automatisk i ORD, så du slipper å tenke på det.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Nå skjønte jeg opplegget. Man kan altså ikke søke i ORDF hvis man er 21? Kan jeg søke i ORD i april når jeg er 20, selvom jeg fyller 21 i september?

Og er det slik at hvis jeg har fått 50 studiepoeng for et årsstudie i Kristendom/RLE at det teller som ekstrapoeng i ORD-kvote, uansett studie? Altså, hvis man vil søke på bachelor i biologi så får man vel ikke ekstrapoeng for å ha studert kristendom?

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg kanskje litt uklart, du kan søke i ORDF-kvoten til og med det året du fyller 21, altså er svaret på spørsmålet ditt ja.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt får du 1 opptakspoeng per 30 studiepoeng (til maks 2 poeng for 60 studiepoeng), og dette avhenger ikke av hvilket studie du har fått disse studiepoengene fra. Merk at disse opptakspoengene ikke kommer i tillegg til poeng for fullført førstegangstjeneste eller folkehøgskole, så hvis du f.eks. har fått 2 opptakspoeng av å ha gått på folkehøgskole får du ikke ytterligere 1 poeng av å ta 30 studiepoeng.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...