Bone Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Heisann! Prøver å fikse litt hos min mor nå.. Så, hun har telefonuttak i førsteetasje, og har "kontor" og stue og sånn i andreetasje.. vi har en (smågammel) TP-kabel på 10 meter, som holder sånn ca akkurat mellom disse stedene.. Vel.. kabel, TP, eller "telefon", eller trådløs; Lønner det seg, signalmessig, å ha en lang "telefonkabel", altså de tynne greiene, en lang TP -kabel, eller blir signalene egentlig så dårlige med så lange kabler, at trådløst er å foretrekke!? Det er en del vegger, kriker og kroker fra kontoret og til der modemet er, men alt er i tre.. Tenkte å høre her, før jeg eventuelt kjøper en ny TP-kabel (for sikkerhetsskyld) og begynner å banke inn i veggen for å sette den godt på plass (nå ligger den bare løst igjennom alt her..) Takk, takk! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Vi snakker om DSL-basert internettt her sant? Det er NOE tap i ekstra lengde telefonkabel, men det er ikke særlig mye. Sansynligvis har signalet allerede gått en kilometer eller to i lignende kabel allerede - så 10 meter ekstra gjør skjeldent noe fra eller til. Det du dog bær være obs på er at vanlig telefonkabel er helt uten beskyttelse for elektronisk støy - så den bør ikke trekkes nærmt til strømførende ledninger, og spesiellt ikke strømforsyninger/transformatorer/høytalere og andre sike ting som lager spesiellt sterke elektromagnetiske felt. Tilstrekkelig slik støy (som i f.eks. å la kabelen gå rett under en stor subwoofer) kan i værste tilfelle scramble selv et sterkt signal så ille at det blir ustabilt, ihvertfall i ubeskyttet telefonkabel. TPkabel (cat5 eller 6 for eksempel) er mye bedre beskyttet, og i bruk for datanettverk vil det gi feilfritt signal i 1gigabit/sek i de fleste omstendigheter opp til 100meter . Kort sagt er det dette du vil bruke inni huset så mye som mulig. Plasser modemet så nært veggkontakten som det er praktisk å gjøre det, og ha en TP-kabel derfra videre til der du skal bruke tilkoblingen til en PC eller annen enhet. EDIT: For å være klar på hva jeg mente - så vil enten eller sansynligvis fungere fint for deg. Det er egentlig andre praktiske hennsyn som er viktigere å tenke på, men ideelt sett om du kan velge mellom å legge opp mer telefonkabel vs. mer TPkabel så er datanettverk i TPkabel det mest ideelle for "short-range" innendørs kabling. -Stigma Endret 2. januar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Ah, takk! Ja, var DSL -nett jeg snakker om ja! Da var vel egentlig dette løst, men, når vi først er i gang; noe sted man anbefaler å skaffe 10 meter med TP-kabel? Den vi har nå ble laget hos en så el-forhandler, men ønsker gjerne andre alternativer! Takk igjen! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Ah, takk! Ja, var DSL -nett jeg snakker om ja! Da var vel egentlig dette løst, men, når vi først er i gang; noe sted man anbefaler å skaffe 10 meter med TP-kabel? Den vi har nå ble laget hos en så el-forhandler, men ønsker gjerne andre alternativer! Takk igjen! Spørs egentlig om du vil ha den i ferdiglagde lengder, egenspesifisert lengde laget til mål, eller på rull til egen kutting. Hvis det "bare" er 10meter du skal ha så selger jo nesten lale steder dette - men husk på at om det skal trekkes gjenom en vegg så er det veldig dumt å prøve å gjøre det med en ferdig kabel. Da ender du opp med å måtte kutte hetten av kabelen uansett og måtte krimpe på en ny en når den er tredd gjennom - hvis ikke du skal lage så stort hull at du kan stikke hele tommelen din gjennom altså Og det er vel neppe ønskelig. Noen mulige forslag: Ferdig kabel on-the-cheap om du har god tid: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.48645 Ferdig kabel rimelig mer lokalt: Sjekk med clas ohlson (mulig de også kan kutte kabel og selge på rull?) For custom-lagde kabellengder eller kabel på rull: Sjekk med din nærmeste Datakjeden De kan ihvertfall hjelpe deg med alt mulig sånt Men om disse ikke er praktisk for deg så er som sagt TP-kabel meget standard greier. Nesten alle som driver med elektro og data og kontor osv. osv. selger og ordner med sånt. Et par sånne finner jeg også til å være en god-send: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2657 -Stigma Endret 2. januar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Takk igjen! Nei, det er ikke behov for å kutte opp så mye.. jeg hadde bare ikke sett noen som hadde noe særlig over 5 meter, og i hvert fall ikke 10 meter.. det var derfor vi den gang i tiden måtte til en sånn el-forhandler som lagde en til oss.. men, dette har kanskje forandret seg nå!? Tusen takk! Du har letet hodet mitt litt nå! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Takk igjen! Nei, det er ikke behov for å kutte opp så mye.. jeg hadde bare ikke sett noen som hadde noe særlig over 5 meter, og i hvert fall ikke 10 meter.. det var derfor vi den gang i tiden måtte til en sånn el-forhandler som lagde en til oss.. men, dette har kanskje forandret seg nå!? Tusen takk! Du har letet hodet mitt litt nå! Jeg er nesten helt sikker på at Clas ohlson vil ha 10 meters kabler. De fleste butikker som driver med slike varer har som regel opp til 10 meter på TP kabler. -Stigma Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Og det er ikke noe å si på kvaliteten på de fra CO? Lenke til kommentar
killabie Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 ikke noe å si på kvaliteten til CO nei. de har sikker lengder på 15m og 25m også. Biltema selger kabler på rull, men da må man montere på hoder selv. Enkelt viss man har utstyret for det da! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Tang og kontakter er ikkje noko storutgift det heller. Rundt 150-200 kroner antar eg for ei tang. Har hatt tang sjølv i mange år og det er ganske praktisk. Ettersom trådlause signal har tatt meir over er den sjølvsagt blitt mindre brukt gjennom åra. Endret 2. januar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
runerask Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jeg har tidligere vært elektriker og trukket lange kabelstrekk med cat5-kabel. På store bygg blir det fort lange strekk når man skal ha en punkt i motsatt ende av datarommet. 10 meter er da ingenting til eller fra..... xD Edit; Finnes skjøtestykker for nettverkskabler, så kan du bruke to 10-meters etterhverandre. Men er nok ikke lurt å ha for mange skjøter etterhverandre. Selv foretrekker jeg å kable opp skikkelig med cat5 kontakter i begge ender, og deretter patche disse til apparatene :-D Endret 2. januar 2011 av runerask Lenke til kommentar
Bone Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg følger med her.. hehe.. Men, skal jeg be om Cat5, eller Cat6!? Noen vesentlig forskjell? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg følger med her.. hehe.. Men, skal jeg be om Cat5, eller Cat6!? Noen vesentlig forskjell? Forskjellen er hastigheten som kan oveføres. For dem fleste er cat5 mer enn nok.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Og det er ikke noe å si på kvaliteten på de fra CO? Neida - det er helt standard varer. Du kan se etter "cat5" eller "cat6". Dette er de mest tyiske kvalitetsnivåene på TPkabel, og om de er en av disse så må de følge en viss kvalitetsstandard. begge to vil være gode nok til ditt bruk (dvs. relativt korte avstander, innendørs, uten veldig mye eletronisk støy). Med all sansynlighet er det akkurat samme typer kabler som datakjeden og andre mer spesialiserte dataforhandlere kjøper på rull. Det eneste du må være litt obs på er at de flate type kablene ikek er egnet til veldig lange avstander pga. de ikke er helt twisted, som gjør dem mer mottakelig for støy - men på kun 10 eter fungerer nesten hvilket som helst kabel så lange det er nok ledere i kabelen så... -Stigma Endret 2. januar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Skal du ha gigabit i huset bør du ha cat.5e eller cat.6. Etter hva jeg husker kan det bli for svakt signal på cat.5-kablene, da de mangler litt skjerming i termineringen. Men ofte går det bra med cat.5 også. Her har du en link som kan gi deg pris på de lengdene du måtte trenge http://www.prisjakt.no/category.php?k=1202 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Enig med de over på at cat5 er nok for deg. cat6 er bedre, og koster som regel mye det samme - men på 10 meter spiller det ingen trille. Snakket vi om gigabit nettverk på 50-100 meter så er det litt en annen sak, og cat6 eller bedre er i så fall å annbefale. -Stigma Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kabel 10m fra UK, går som regel fort i posten. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kabel 10m fra UK, går som regel fort i posten. Ser grei ut den - "bare" cat5, men som nevnt over så skal det ikke bety noe for selv gigabit nettverk på bare 10 meter. Prisen ser jo grei ut, og fra UK tar det ikke mange dagene - knapt noe tregere enn fra norske butikker det normalt fordi UK mail ikke suger slik som norske Posten ;P -Stigma Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Har en 100 meters rull med Cat5-kabel i løsvekt som du kan få litt av hvis du stikker innom. Har tang og endestykker/kontakter også som du kan få også Trådløst vil fungere fint, men jeg ville ikke brukt telefonkabel. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Cat6 Mer eller mindre samme pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå