Gaarulf Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Dette virker sikkert som ett veldig dumt spørsmål, men det er dessverre veldig viktig for den videre utdanningen min. Har tenkt til å søke lærlingplass hos et lite lokalt firma som dessverre sliter litt økonomisk og har i nyere tid sagt opp en del ansatte. Fikk høre av rådgiveren min at staten / en nasjonal lærlingorganisasjon utbetaler lærlinglønn og derfor er det ikke noe problem for meg å søke. Men etter litt googling så ser det da ut som det er bedriften selv som betaler, noe jeg ikke helt liker med tanke på min fremtidige utdanning. Har jeg lov til å være lærling uten lønn, evt en minimal lønn om lønnen er utbetalt av firmaet? Lenke til kommentar
Maciato Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) lærlinge lønnen blir betalt av firmaet.. men firmaet får støtte hos staten, men dette går til opplæringskontoret. en lærling skal tjene 1 årslønn fordelt på 2 år.. er ikke helt sikker på om du kan jobbe uten å få lønn,, men norge har jo sånn minstelønns regel. Endret 2. januar 2011 av andkra Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Så firmaet får lønn fra staten, og gir deretter til meg? Lenke til kommentar
Maciato Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Så firmaet får lønn fra staten, og gir deretter til meg? nei det er firmaet som må betale lønnen.. det er derfor mange firmaer tar inn lærlinger fordi de er billig arbeidskraft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå