Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil, skal være mercedes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha Merce, vil jeg på det sterkeste anbefale en med automatgir. Da Mercedes lager veldig gode automatkasser. Men du kan vel finne en ok en med manuell også, om det er et must.

Jeg regner med at du har sett på Mercedes S/W124. S124 er stasjonsvogn og W124 er sedan. Dette er meget gode førstebiler og med litt pene felger og en bil i generell god stand (kanskje litt senk om du liker det) får du en veldig fin bil. Disse bilene er også ganske billige. Skal du gå for en slik en vil jeg anbefale å kjøpe minst en 230 (2,3 l motor). Og da også etter at de begynte å komme med registerreim og ikke registerkjede (tidlig 90tall trur jeg, uten å være helt sikker). Dette er en firesylindret motor som går helt greit. Videre er også 260 (2,6 l motor) og 300 (3 l motor, enten med 180 eller ca. 220 hk etter hvor mange ventiler den har) 260 og 300 er rekkeseksere.

Det du bør se godt etter på disse bilene er rust. Litt eldre mercedeser er kjent for å ruste en del, så pass på å se i alle kriker og kroker, og om det er mulig vil jeg anbefale å få bilen på løftebukk og ta en titt under før eventuelt kjøp.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26016726 - En hel og billig 260, kost på noen lapper i felger, lykter om du vil, eventuelt senk, og du har en pen bil. Automatgir.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26058649 - En grei 300 stasjonsvogn, disse er det litt futt i, dette er versjonen med 24 ventiler og 220 hk. Automatgir.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25958781 - 300 Sedan med manuelt gir. Ser veldig bra ut, Trenger ikke gjøres noe særlig med. Eventuelt bytte ut trepanelene om du ikke er fan av det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg ville gått for en W124 med rekkesekser. Aller helst M103-motoren. Denne står i 300E og 260E. M104-motorene har noe svakere topp, men har større effekt. Da får du en bil med greit drag, bra kvalitet og herlig lyd. W210, etterfølgeren til W124, er i denne prisklassen ofte kjørt langt, og er mer utsatt for rust enn W124. I tillegg har de første modellene W210 flere feil enn sene W124. W201 (190E) er heller ikke feil. En strøken 2,3-16v eller 2,6 er innenfor ditt budsjett, men disse er sjeldne.

BMW er et bra alternativ. Pene biler med en flott kombinasjon av sportslighet og komfort. For 60000 får du en grei 520I av E39-generasjonen.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en W124 med rekkesekser. Aller helst M103-motoren. Denne står i 300E og 260E. M104-motorene har noe svakere topp, men har større effekt. Da får du en bil med greit drag, bra kvalitet og herlig lyd. W210, etterfølgeren til W124, er i denne prisklassen ofte kjørt langt, og er mer utsatt for rust enn W124. I tillegg har de første modellene W210 flere feil enn sene W124. W201 (190E) er heller ikke feil. En strøken 2,3-16v eller 2,6 er innenfor ditt budsjett, men disse er sjeldne.

BMW er et bra alternativ. Pene biler med en flott kombinasjon av sportslighet og komfort. For 60000 får du en grei 520I av E39-generasjonen.

Får jo faktisk en ok 523 for den prisen også :) e39 har synket mye i pris men er jo ikke så rart, de begynner å dra på åra men er flotte biler fordeom

Lenke til kommentar

Og da også etter at de begynte å komme med registerreim og ikke registerkjede (tidlig 90tall trur jeg, uten å være helt sikker)

Ingen av de bilene du nevner har registerreim, endringen i registeret er at de kom med doble kjeder. Forøvrig så er det svært lite problemer med registerkjedet på disse bilene.

Kan forøvrig også nevne at 220E/E220 nok ikke hadde vært en dumt valg.

Disse får du fra årsmodell 1993-1995, og motoren er veldig moderne (faktisk ble basismotoren brukt helt frem til 2002).

Jeg ville holdt meg unna 4matic (4wd), da feil i dettte systemet kan fort koste en del kroner å få reparert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...