Gå til innhold

Hva har iOS som ikke Android har?

Anbefalte innlegg

android brukes riktignok av mange produsenter, men det er viktig å forstå hvorfor det brukes, og hvorfor google gir det ut gratis.

(HTC må riktignok betale Microsoft for å bruke det i telefonene sine snodig nok)

Daring Fireball linket til denne artikkelen her om dagen. Informativ lesning.

http://www.tightwind.net/2011/01/android-isnt-about-building-a-mobile-platform/

Google gir altså ikke ut android gratis for å være snille, eller bygge den beste mobilplatformen, men for å sikre sitt eget salg av reklame.

Nå er ikke dette nytt for de som har fulgt med, men grei lesning uansett :)

Nå er det vel ingen som noensinne har hevdet at Google utvikler Android for å være "snille". Vet ikke helt hvor du har det fra? Selvfølgelig skal Google tjene penger som ett hvert annet aksjeselskap i hele verden. Måten de ønsker å gjøre det på er å lage et så bra gratis OS at produsenter ønsker å bruke dette systemet, noe som igjen genererer inntekter til Google.

På nøyaktig samme måte lager Apple iOS slik det mener det er best for å tjene penger for sine eiere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om noen her på forumet har sagt det rett ut, men jeg har i allefall det inntrykket utfra måten de fremhever android på.

Produsentene har ikke mange valgene nå som Windows mobile er så godt som dødt. android var ment å konkurrere med det, og har nok vunnet den kampen.

Derfor brukes android av mange produsenter da det er gratis og har et økosystem bak seg, noe de andre mindre kjente operativsystemene ikke har i samme grad etter som jeg har skjønt.

Google selger ikke hardware, eller software. De selger reklame.

Apple selger hardware og software, og har åpnet for iAds i det senere.

Nå har jeg enda ikke sett en iAd reklame på noen av enhetene mine, men jeg har sett fra Admob (Google), og de er irriterende for å si det mildt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Thomas_H

Du kan enkelt ta screenshot

Noen mobiler kan, men standard Android kan ikke, så lar deg få denne

Batteri-% uten å måtte laste ned en egen app

Feil

Mer strømlinjeformet OS mtp internt / eksternt minne. (Man trenger ikke bry seg om hvor man installerer ting f.eks.)

Feil, dette gjør du heller ikke på Android, og husk at mange telefoner har mye internt minne.

Bedre (imho) App Store.

Uenig, men skal la deg få denne.

Musikkknapper på lockscreen. (Har ihvertfall ikke funnet dette enda på Desire m. 2.2.)

Feil. Hvordan kan du unngå å se noe som er der som standard?

Galleri-appen forårsaker ikke massiv banding i bilder. (Helt ekstremt på galleri appen i Froyo som visstnok er utviklet av Cooliris)

Her skjønner jeg ikke hva du mener, men hvis du snakker om en bug på en spesiell enhet synes jeg ikke det hører hjemme i denne diskusjonen.

Browseren er bedre imho.

Uenig. Android browseren er raskere, lar deg laste ned filer og støtter flash.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ellers oppleves en HTC desire med uoffisiell 2.3 software som langt raskere en iPhone4

Utfordrer den påstanden. Kom med kilde/eksempelvideo/et eller annet.

Ingen av androidmobilene jeg har prøvd får til så mye som sideskift/zooming i nettleser på en regelrett flytende måte som iphone4 gjør.

Forskjell på "støtte" og støtte, er en fanboyfelle det der. Men hvordan går det med den fullhdmobilen du ønsket deg?

Om browseren er raskere, er det i såfall ikke merkbart på standard desire.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tre ting som Android har som gjør at jeg foreløpig ikke vurderer iPhone:

1) Widgets (genialt, rett og slett. Setter en kasse rødvin på at dette kommer til iOS innen et par os-generasjoner, og da vil alle synes det er genialt ;-) )

2) Mulighet for å bytte launcher. (Er man ikke fornøyd med funksjonalitet/utseende etc så bytter man bare enkelt og greit).

3) Henger litt sammen med den forrige; mulighet for å bytte standardapper hvis det ønskes: Liker du ikke sms-appen eller dialer-appen så byttes den.

Lenke til kommentar

Forskjell på "støtte" og støtte, er en fanboyfelle det der. Men hvordan går det med den fullhdmobilen du ønsket deg?

Støtte nok til at jeg kan se fullverdig flash og spille flashspill. Hva mer er det som kan kreves? Alt fungerer jo.

Lenke til kommentar

Støtte nok til at jeg kan se fullverdig flash og spille flashspill. Hva mer er det som kan kreves? Alt fungerer jo.

Bortsett fra enhver applikasjon som benytter onMouseOver.

Lenke til kommentar

@Thomas_H

Feil

Mer strømlinjeformet OS mtp internt / eksternt minne. (Man trenger ikke bry seg om hvor man installerer ting f.eks.)

Feil, dette gjør du heller ikke på Android, og husk at mange telefoner har mye internt minne.

Bedre (imho) App Store.

Musikkknapper på lockscreen. (Har ihvertfall ikke funnet dette enda på Desire m. 2.2.)

Galleri-appen forårsaker ikke massiv banding i bilder. (Helt ekstremt på galleri appen i Froyo som visstnok er utviklet av Cooliris)

Her skjønner jeg ikke hva du mener, men hvis du snakker om en bug på en spesiell enhet synes jeg ikke det hører hjemme i denne diskusjonen.

Browseren er bedre imho.

1. Hvordan får man vist batterikapasitet uten å laste ned noe?

2. Dette er så absolutt ikke feil, jeg måtte senest for noen dager siden holde på å flytte og fjerne apps fordi det var 1MB for lite ledig minne på min Desire. Svært dårlig UX spør du meg. Fordi noen har mye minne gjelder ikke dette for alle.

3. Okei, hvor finner jeg så disse musikkknappene?

4. Usikker på om dette gjelder andre enn Nexus & Desire. http://gizmodo.com/5477320/the-nexus-ones-dirty-display-secret-updated

5. Enig i at den er bedre på noen områder, men det er fremdeles færre klikk for å komme til ting som bokmerker, hjem og vinduer menyen i iOS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra enhver applikasjon som benytter onMouseOver.

Hva så? Det er ikke en datamaskin. Youtube fungerer og Kongregate samler alle spill som fungerer bra på mobil. Jeg blåser vel i om jeg må holde en mus over eller hva enn du mener, alt det jeg bruker fungerer.

Lenke til kommentar

Det kvasbo mener med onMouseOver er at enkelte spill reagerer på at musepekeren beveger seg over flash-elementet. F. eks som de "skyt 5 iPhone og vinn!"-reklamene. Da er siktet musepekeren din. Den funksjonen går rett og slett ikke på berøringsskjermer. Til gjengjeld fungerer multitouch.

Lenke til kommentar

@Thomas_H

Feil

Bedre (imho) App Store.

Browseren er bedre imho.

5. Enig i at den er bedre på noen områder, men det er fremdeles færre klikk for å komme til ting som bokmerker, hjem og vinduer menyen i iOS.

Nja, bruk en annen browser eller launcher (det er det som r så genialt med Android. Noe du ikke liker, så bytt det ut. (Vet du kan ha i alle fall Opera på iOS, men bytte launcher går ikke). Jeg bruker Launcher Pro og der har jeg alle bokmerker en swipe gesture vekk. I Dolphon HD ligger Home-knappen alltid tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt Android nå i 3 mnd etter iOS bruk i 3 år, kan jeg ikke annet enn å si; absolut ingen ting. Android > iOS på alle områder.

Har brukt iOS i 1 år, brukt Android rundt 1 uke og er mer fornøyd med generelt alt.

Men det er min smak.

Lenke til kommentar

Kun de enkleste flashspillene funker i normalt tempo, selv måtte jeg slite for å finne et på dagbladets 123spill.no, men da det var gjort bidro touchkontrollen i seg selv for at det ikke ble særlig gøy. Og det skulle heller ikke rare flashbanneret til før browsingen gikk merkbart tregere.

Etter å ha brukt Android nå i 3 mnd etter iOS bruk i 3 år, kan jeg ikke annet enn å si; absolut ingen ting. Android > iOS på alle områder.

Etter å ha lest postene dine siden du registrerte deg her kan jeg ikke annet enn å si: "denne uttalelsen er verd nada"

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

iOS er vel den største fordelen og ulempen for iPhone. Skjer ikke noe særlig utvikling når den kun er på en telefon men så er det også så lettdrevet at det klarer å kjøre bra på iPhone. iPhone4 var jo ett helt kurant stykke teknologi i sommer. Faktisk en av de raskeste bare slått av Samsung Wave som hadde langt raskere GPU. Siden alt av andre teknologi bedrifter hiver seg over Android som om det er "det beste siden brødet" så er det nok der utviklingen også skjer først. Bare se alle de sinnsyke mobilene som kommer ut med Android. Jeg kunne godt tenke meg 4-5 som jeg hadde slitt med å velge blant. Du har ikke akkurat det samme problemet dersom du ønsker iOS;) Men dere Apple hoder er dessverre ikke gadget og tekno geeker slik som meg, dere ønsker bare en ting og da kan man ikke diskutere sakene med dere. Det ble allerede prøvd i den Android vs iOS tråden som ble stengt her.

Konklusjon: Innse at utviklingen skjer raskest på en helt annen plattform enn iOS og det er slik jeg ser det den største fordelen til Android og andre plattformer som ikke er like åpen.

Lenke til kommentar

@Thomas_H

Feil

Bedre (imho) App Store.

Browseren er bedre imho.

1. Hvordan får man vist batterikapasitet uten å laste ned noe?

2. Dette er så absolutt ikke feil, jeg måtte senest for noen dager siden holde på å flytte og fjerne apps fordi det var 1MB for lite ledig minne på min Desire. Svært dårlig UX spør du meg. Fordi noen har mye minne gjelder ikke dette for alle.

3. Okei, hvor finner jeg så disse musikkknappene?

4. Usikker på om dette gjelder andre enn Nexus & Desire. http://gizmodo.com/5477320/the-nexus-ones-dirty-display-secret-updated

3. PowerAmp støtter det på lock screen.

Lenke til kommentar

Her har du en mobil som etter min mening slår iPhone på alt, god flyt i menyene, 3D med opp til 4 ganger mer geometri enn på iPhone4... til og med flash ser bra ut på denne mobilen.. Med Nvidia på banen tror jeg ikke iPhone vil være så mye lengre overlegene på spillfronten heller.. og det var i mine øyne eneste punktet iOS er bedre enn Android... enn så lenge :whistle:

Denne mobilen lar deg spille 1080P ut via HDMI, og Nvidia har annonsert flere store titler spesialtilpasset gpuèn i alle enheter som benytter seg av Tegra2 (kommer i mobiler/tabs fra Motorola, LG, Samsung osv...)

Her er et klipp til:

http://www.engadget.com/2011/01/07/nvidia-shows-off-tegra-2-gameplay-on-atrix-4g-and-optimus-2x/

Synes det er spesielt spennende at de vil gi ut titler som i dag er populære MMO titler på konsoll/pc og la deg via mobilen spille sammen med de som spiller på PS3/PC

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

Kun de enkleste flashspillene funker i normalt tempo, selv måtte jeg slite for å finne et på dagbladets 123spill.no, men da det var gjort bidro touchkontrollen i seg selv for at det ikke ble særlig gøy. Og det skulle heller ikke rare flashbanneret til før browsingen gikk merkbart tregere.

Hva så? Man kan ikke forvente at alt fungerer på en mobil plattform, men det er ihvertfall bedre med dårligere flash enn ingen flash. Jeg har forøvrig aldri merket at reklamebanner gjør mobilen min tregere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...