Lilac1 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Lilac1: "Hvis han absolutt MÅ ha klar dokumentasjon for at min påstand er tilfelle så taper jeg." Greit. 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ser ikke helt poenget i å diskutere dette. Ingen kommer til å være enige i noe som helst uansett. Alt blir totalt subjektivt. Mine erfaringer er: Stabilitet, dette skytes ned av android elskere som sier, skyldes produsent av mobilen, eller utvikler av skin eller 3.parts app. Opplevd batterilevetid, ikke androids skyld. Dårlig apper, dårlig skin sw fra f.eks. SE eller HTC. Dårligere tastatur og andre småbugs. De 2 android telefonene jeg hadde i fjor føltes rett å slett ikke like komplette som iPhone 4 gjør. Føler egentlig at det å kjøpe android telefon i dag er litt som lotto. Du må bruke noe enormt med tid for å finne en telefon du blir fornøyd med. For android telefoner i dag kan være alt fra RÆVA dårlig til MEGET bra. Så hva har iOS som ikke Android har, kontinuitet. Selv om kanskje ikke alle her inne er enige i at iPhone 4 er en meget bra mobil, så er vel alle enige i at du får nøyaktig det du skal få. Med android er det ikke slik. 6 Lenke til kommentar
kaospiloten Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Ser ikke helt poenget i å diskutere dette. Ingen kommer til å være enige i noe som helst uansett. Alt blir totalt subjektivt. Mine erfaringer er: Stabilitet, dette skytes ned av android elskere som sier, skyldes produsent av mobilen, eller utvikler av skin eller 3.parts app. Opplevd batterilevetid, ikke androids skyld. Dårlig apper, dårlig skin sw fra f.eks. SE eller HTC. Dårligere tastatur og andre småbugs. De 2 android telefonene jeg hadde i fjor føltes rett å slett ikke like komplette som iPhone 4 gjør. Føler egentlig at det å kjøpe android telefon i dag er litt som lotto. Du må bruke noe enormt med tid for å finne en telefon du blir fornøyd med. For android telefoner i dag kan være alt fra RÆVA dårlig til MEGET bra. Så hva har iOS som ikke Android har, kontinuitet. Selv om kanskje ikke alle her inne er enige i at iPhone 4 er en meget bra mobil, så er vel alle enige i at du får nøyaktig det du skal få. Med android er det ikke slik. Bra og sakelig innlegg selv om jeg ikke er enig i alt Endret 17. januar 2011 av datating Fjernet quote og kommentar til slettet innlegg. 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ser ikke helt poenget i å diskutere dette. Ingen kommer til å være enige i noe som helst uansett. Alt blir totalt subjektivt. Ikke alt. Man kunne lett ha nevnt objektivt målbare ting. * Man kunne ha nevnt at Android har multitasking, mens iOS har en litt spesiell tolkning av det. * Man kunne ha nevnt at Android har en mulighet for å begrense applikasjonenes tilgang til nettet, mens iOS ikke har det. * Man kunne ha nevnt at overføring av musikkfiler er betydelig enklere for Android enn iOS (kopiering over USB mass storage kontra musikkdatabasepopulering på iPhone). * Man kunne ha nevnt at ut av esken har iOS støtte for langt flere språk (noe som er vesentlig for oss som bruker språk utenfor de vesteuropeiske tegnesett). * Man kunne ha nevnt at tom 2.1 var plassering av applikasjoner på de eksterne kortene hos Android vanskelig, og selv med 2.2 må applikasjonene tilpasses (og noen ikke kan plasseres på de eksterne kortene fordi Android er utformet slik). Det er et reelt problem på telefoner med lite minne. Dette er objektivt målbare sammenligninger som ikke avhenger av ens individuelle preferanser og som hviler på egenskapene til det underliggende operativsystemet. Stabilitet, dette skytes ned av android elskere som sier, skyldes produsent av mobilen, eller utvikler av skin eller 3.parts app. Stabilitet av operativsystemet er et vesentlig poeng. Hittil har ikke en eneste henvist til en troverdig kilde som presenterer stabilitet i operativsystemet (heller enn applikasjoner). Stabilitet av hver enkel applikasjon hviler utelukkende på den som implementerer applikasjonen. Opplevd batterilevetid, ikke androids skyld. Dårlig apper, dårlig skin sw fra f.eks. SE eller HTC. Batteritiden er virkelig ikke noe Android har ansvaret for, men den spesifikke telefonprodusenten. Dårligere tastatur og andre småbugs. Hva betyr "dårligere tastatur" for forholdet mellom Android og iOS? (Legg merke til at slike ting som swype, haptic feedback, osv berører ikke forholdet mellom Android og iOS hva tastatur angår). De 2 android telefonene jeg hadde i fjor føltes rett å slett ikke like komplette som iPhone 4 gjør. Så, hva er det iOS har som Android ikke har, som gjør at iOS oppleves som mer komplett? Jeg understreker -- operativsystemet, ikke en spesifikk applikasjon eller mangel på sådan. Så hva har iOS som ikke Android har, kontinuitet. Selv om kanskje ikke alle her inne er enige i at iPhone 4 er en meget bra mobil, så er vel alle enige i at du får nøyaktig det du skal få. Beklager, men all den tid jeg ikke kan ringe med en iPhone ut av esken, er det pussig å hevde at en får nøyaktig det en skal få. Telefonen krever aktivering, som ikke er mulig uten iTunes (har ikke tilgang til det) eller et besøk til en forhandler (mulig, men skikkelig skikkelig pes). Jeg skulle gjerne likt deg definere og legge frem objektive kriterier som faller under "kontinuitet" hva operativsystemene Android og iOS angår. 3 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) zotbar1234: Masse bra du kommer med, har desverre ikke tid å svare på dette. Føler også at det blir utrolig vanskelig å snakke om OS'et uten å dra med seg det som ligger i og rundt os'et. Når jeg snakket om kontinuitet så tenker jeg på den store fragmenteringen. Kjøper man en telefon med Android os i dag så kan man få det meste. Men som du sier så er dette jo ikke direkte os'et sin skyld. Endret 17. januar 2011 av datating Fjernet kommentar til slettet innlegg. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Moderatormelding Hold det saklig! Nå er en god del fjernet, men det kunne sikkert vært tatt vekk mye mer, men dette får holde for å få den på rett spor igjen.Enkelte liker å diskutere/"krangle" og hvis motparten ikke greier å være saklig og går over på person eller OT så kan tråden like godt bli stengt neste gang, som ryddet opp i. 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Madmats: Poenget med å diskutere rooting og jailbreak er fordi jeg mener at antall rootede telefoner er langt lavere enn apple ios. Dette er grunnet med at en androidtelefon tilbyr mye mer rett ut av esken enn hva iphone gjør. Urgelol: Ja jeg ser jo at jeg burde kommet med dokumentasjon for hvor mange androidenheter som blir rooted. Men ingen dokumentasjon eksistrer som jeg finner. Og jeg mener at prosentandelen for jailbreak er så høyt at det er for meg ulogisk at det i heletatt skal være i nærheten. Jeg føler og at det kom noen gode indikasjoner som kan støtte opp påstanden, men som sagt ingen dokumentasjon er å finne. Hvis han absolutt MÅ ha klar dokumentasjon for at min påstand er tilfelle så taper jeg. Men folk må kunne resonere seg frem selv, spesielt når jeg mener resultaten er innlysende. Mulig det er noe feil med meg. Men føler jeg har rett. Det er logisk at jo mer låst et system er jo større er behovet for å åpne det. iOS er så vidt jeg vet det ett av de mest låste systemene som finnes. Man kan ikke lade den i en pc uten at den maser om itunes. Android er en mye mer åpen modell og det er derfor mindre aktuelt å åpne. Jeg kan ikke leve med en iPhone som ikke er jailbreaket men lever fint med en Android som ikke er det. Statistikk eller ikke, av og til kommer man langt med enkel logikk og normal fornuft. 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Mine erfaringer er: Stabilitet, dette skytes ned av android elskere som sier, skyldes produsent av mobilen, eller utvikler av skin eller 3.parts app. Opplevd batterilevetid, ikke androids skyld. Dårlig apper, dårlig skin sw fra f.eks. SE eller HTC. Da er det mye enklere med iOS. Der er det Apple sin feil uansett hvilken feil som dukker opp. Siden de både utvikler iOS og håndsettene. Detaljstyrer apper gjør de også. Nærsensor og antenneproblemer er ene og alene Apple sitt ansvar å rydde opp i. Det er litt annerledes med Android. Mange utviklere av apps, mange produsenter og et åpent system for apps gjør selvsagt at sjansen for problemer øker. Det er en av bakdelene med Android. Men også en fordel. Nye apps kommer raskt og utvalget er bra. Jeg har opplevd problemer med min DHD. HTC har ikke vært helt heldig med siste senseversjon. Men de gjør noe med det. Og da er det greit for meg. Android har jeg ikke hatt problemer med. Det har funket 100% fra dag 1. Jeg har også hatt problemer med en app som kjørte konstant i bakgrunnen. Batteriet ble tappet. Men appen kom i ny versjon kort tid etter og siden har det ikke vært problemer. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Jeg har opplevd problemer med min DHD. HTC har ikke vært helt heldig med siste senseversjon. Men de gjør noe med det. Og da er det greit for meg. Android har jeg ikke hatt problemer med. Det har funket 100% fra dag 1. Jeg har også hatt problemer med en app som kjørte konstant i bakgrunnen. Batteriet ble tappet. Men appen kom i ny versjon kort tid etter og siden har det ikke vært problemer. Dette forklarer mye av forskjellen på oss. Jeg nekter å ha en telefon som har slike problemer, uavhengig av hvem sin skyld det er. Når Sense selges som en del av telefonen driter jeg i om det er HTC, Google eller andre sin skyld - telefonen virker fortsatt ikke som den skal. Apple er veldig gode på kvalitetskontroll (nærsensor var en bagatell, antenne har aldri vært et problem for meg, sikkert fordi jeg bor et sted med god dekning), og klarer å styre unna irriterende feil. Derfor oppleves systemet som bedre, uavhengig av hvor mange punkter man klarer å liste opp der Android er "bedre". Om man gidder å knote og forholde seg til flere parter for fikser er selvsagt Android flott. For meg er slike problemer, pluss mangelen på "flyt", en showstopper (og jeg har hatt og brukt Androidtelefoner over tid, sist en N1). Endret 17. januar 2011 av kvasbo 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg nekter å ha en telefon som har slike problemer, uavhengig av hvem sin skyld det er. Når Sense selges som en del av telefonen driter jeg i om det er HTC, Google eller andre sin skyld - telefonen virker fortsatt ikke som den skal. Apple er veldig gode på kvalitetskontroll (nærsensor var en bagatell, antenne har aldri vært et problem for meg, sikkert fordi jeg bor et sted med god dekning), og klarer å styre unna irriterende feil. Derfor oppleves systemet som bedre, uavhengig av hvor mange punkter man klarer å liste opp der Android er "bedre Problemene med sense var bagateller. Det eneste man kunne merke var at batteriet ble tappet raskere. I motsetning til mobile me så er faktisk sense helt gratis. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg har opplevd problemer med min DHD. HTC har ikke vært helt heldig med siste senseversjon. Men de gjør noe med det. Og da er det greit for meg. Android har jeg ikke hatt problemer med. Det har funket 100% fra dag 1. Jeg har også hatt problemer med en app som kjørte konstant i bakgrunnen. Batteriet ble tappet. Men appen kom i ny versjon kort tid etter og siden har det ikke vært problemer. Dette forklarer mye av forskjellen på oss. Jeg nekter å ha en telefon som har slike problemer, uavhengig av hvem sin skyld det er. Når Sense selges som en del av telefonen driter jeg i om det er HTC, Google eller andre sin skyld - telefonen virker fortsatt ikke som den skal. Apple er veldig gode på kvalitetskontroll (nærsensor var en bagatell, antenne har aldri vært et problem for meg, sikkert fordi jeg bor et sted med god dekning), og klarer å styre unna irriterende feil. Derfor oppleves systemet som bedre, uavhengig av hvor mange punkter man klarer å liste opp der Android er "bedre". Om man gidder å knote og forholde seg til flere parter for fikser er selvsagt Android flott. For meg er slike problemer, pluss mangelen på "flyt", en showstopper (og jeg har hatt og brukt Androidtelefoner over tid, sist en N1). Apple klarer å styre unna irriterende feil? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne hen engang... I programvareverden er det et anerkjent problem at så fort et program når en viss størrelse (i forhold til antall kodelinjer) så vil det alltid ha inkonsistens. Denne inkonsistensen resulterer i bugs, som igjen manifesterer seg i irriterende feil, sikkerhetshull, rar oppførsel o.l. Apple har ingen magisk evne som gjør at de unngår dette. Heller ikke Google, eller Microsoft for den saks skyld. At Apple lager feilfrie produkter som ikke blir utsatt for virus, er en myte som ikke har fornuftig forankring i virkeligheten. Enhver person med programmeringsforståelse vil fortelle deg dette. iPhone har slitt med flere irriterende feil, både på programvaresiden og maskinvaresiden. Med Android er det vanskelig å peke på kilden til problemet da nesten ingen leverer stock androidtelefoner. iPhone 4 har hatt kjente problemer med vekkerklokka (opptil flere ganger), nærfeltssensoren og signalet. I utgangspunktet mente Apple at samtlige av disse var programvarebasert, i ettertid virker det som om signaliet utelukkende var maskinvaredesignfeil. Dette er 2 store problemer. Hvis du velger å ikke anerkjenne nærfeltssensorproblemer som et reelt problem får det være din sak. For resten av verden er dette et ganske vesentlig punkt med en touchtelefon. Jeg kunne fortsatt til i morgen, men poenget er at all programvare er utsatt for svikt, feil og bugs. Ingen kommer unna dette faktum. Noen bugs legges ikke merke til engang fordi de håndteres korrekt av feks OSet, mens noen får stor innvirkning på brukeropplevelsen (vekkerklokka til iPhone 4, lagen til Galaxy S, 'uventet feil oppstod' på N8). Apropos nekte å ta en telefon med mangler - dette har veldig lite med diskusjonen å gjøre. Når man sammenligner operativsystemer er man ute etter potensiale og styrker - ikke feil i konkrete implementasjoner. Selv om markedet per i dag muligens ikke implementerer android på en passende måte for deg har det ingen relevans for diskusjonen. Hvis OSet i seg selv er bra så tyder dette på at det har en lys fremtid da det naturligvis vil komme fornuftige konfigurasjoner. Common sense tilsier at Android som rent OS bør ha flere bugs enn iOS da det simpelthen har langt større fleksibilitet og dermed sannsynligvis er en god del større. Dette blir da en tradeoff, men telefoner som HTC Desire viser at man absolutt kan lage stabile og gode telefoner uten store, kjente problemer som er avgjørende for brukerne. Grunnen til at de fleste androidtelefoner har en del bugs er at produsentene er i et helt utrolig kappløp om å komme ut med det nye til enhver tid. Dette gjelder også andre, som feks Nokia som lanserte N8 med en god del kjente bugs. Apple er i en unik posisjon her takket være sin markedsføring som fører til at de har mer 'breathing space' og tid til å rette opp slike ting før lansering. Men igjen, det har ingenting med OSet å gjøre. 7 Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Jeg har opplevd problemer med min DHD. HTC har ikke vært helt heldig med siste senseversjon. Men de gjør noe med det. Og da er det greit for meg. Android har jeg ikke hatt problemer med. Det har funket 100% fra dag 1. Jeg har også hatt problemer med en app som kjørte konstant i bakgrunnen. Batteriet ble tappet. Men appen kom i ny versjon kort tid etter og siden har det ikke vært problemer. Dette forklarer mye av forskjellen på oss. Jeg nekter å ha en telefon som har slike problemer, uavhengig av hvem sin skyld det er. Når Sense selges som en del av telefonen driter jeg i om det er HTC, Google eller andre sin skyld - telefonen virker fortsatt ikke som den skal. Apple er veldig gode på kvalitetskontroll (nærsensor var en bagatell, antenne har aldri vært et problem for meg, sikkert fordi jeg bor et sted med god dekning), og klarer å styre unna irriterende feil. Derfor oppleves systemet som bedre, uavhengig av hvor mange punkter man klarer å liste opp der Android er "bedre". Om man gidder å knote og forholde seg til flere parter for fikser er selvsagt Android flott. For meg er slike problemer, pluss mangelen på "flyt", en showstopper (og jeg har hatt og brukt Androidtelefoner over tid, sist en N1). [snip] iPhone har slitt med flere irriterende feil, både på programvaresiden og maskinvaresiden. Med Android er det vanskelig å peke på kilden til problemet da nesten ingen leverer stock androidtelefoner. [snip] Apropos nekte å ta en telefon med mangler - dette har veldig lite med diskusjonen å gjøre. Når man sammenligner operativsystemer er man ute etter potensiale og styrker - ikke feil i konkrete implementasjoner. Selv om markedet per i dag muligens ikke implementerer android på en passende måte for deg har det ingen relevans for diskusjonen. Hvis OSet i seg selv er bra så tyder dette på at det har en lys fremtid da det naturligvis vil komme fornuftige konfigurasjoner. Common sense tilsier at Android som rent OS bør ha flere bugs enn iOS da det simpelthen har langt større fleksibilitet... [snip] Google / Android har ved flere anledninger adressert fragmenteringsproblemet på Android plattformen, og har gjort det klart at de vil redusere mangfoldet - hardware- og softwaremessig - for å bedre plattformen. Dette betyr blant annet - ifølge Google / Android - mindre muligheter fremover for individuell tilpasning. De vil med andre ord i langt større grad måtte få bedre kontroll og standardisere på tvers av plattformen, med de konsekvenser det måtte ha, på godt og vondt. For det annet, skal vi legge din argumentasjon til grunn for den videre diskusjonen, nemlig å kun se på OSet og ikke implementeringen av dette, som du og flere av dere Android tilhengerne her hevder, så må også det samme gjøres for Apple sin del. Jeg og flere med meg vil følgelig hevde at det ikke er noe galt med Apples OS for iPhone, kun med Apples implementering av dette. Kanskje du da ser hvor absurd ditt ønske om å skille OS og implementeringen er? Hele denne tråden er følgelig "waste" og har ingen nytteverdi overhodet ettersom du ikke klarer å argumentere "pærer og pærer", men diskuterer "pærer og epler". Med bakgrunn i ovennevnte ber jeg deg forklare oss hva Android har som ikke Apples iPhone OS har og hvorfor Android har større fleksibilitet enn Apples OS? Husk nå endelig å skille mellom OS og implementeringen av dette, siden sistnevnte - ifølge deg og flere av Android jentene - er helt bak mål. Good luck! Endret 17. januar 2011 av Stool Sample Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 For det annet, skal vi legge din argumentasjon til grunn for den videre diskusjonen, nemlig å kun se på OSet og ikke implementeringen av dette, som du og flere av dere Android tilhengerne her hevder, så må også det samme gjøres for Apple sin del. Jeg og flere med meg vil følgelig hevde at det ikke er noe galt med IOS, kun med Apples implementering av dette. Kanskje du da ser hvor absurd ditt ønske om å skille OS og implementeringen er? Det eneste som er "waste" i denne tråden er stool sample. Det ligger i navnet. Selvsagt vil det bli flere problemer med implementering når SE skal gjøre sin greie, HTC sin og Samsung en annen. Alle disse vil møte problemer. Hver på sin kant og alle i forskjellig art. Google vil stramme inn muligheten hver enkelt produsent har til å mekke egne greier. Det er bra. Både for kundene og produsentene. Det kommer bare til å gjøre Android vassere at flere må konkurrere om å få levere. Det som er absurd er at iOS kommer på markedet med alvorlige feil og mangler uten at leverandør (apple) og produsent (apple) er villig til å innrømme at noe er galt. Det minner meg om en viss kar på tv for noen år siden. "There are no american soldiers in Baghdad." Og i bakgrunnen surret det amerikanske kamphelikoptre. Det er også fullstendig absurd at apple leverer en mobil uten mulighet for minnekort i 2010. Det er også fullstendig ravkaklende hysterisk idiotisk at det samme selskapet kommer ravende på markedet med videosamtaler 3 år etter at videosamtaler er dødt. Og på toppen av det hele lager de systemet slik at det kun kan brukes mellom iPhonebrukere. Akkurat det er så gjennomført tåpelig at selv de mest innbitte iFans ler av det. 4 Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) For min del regner jeg det som mer fleksibelt at jeg selv kan velge hvordan systemet skal se ut og oppføre seg. Som forbruker kunne jeg godt tenkt meg å sett widgets og alternative homescreens på iOS, samt at Google la inn litt restriksjoner på hvor tett telefonprodusenters egne løsninger kan integreres i systemet. Da hadde valget vært langt mer interessant for de fleste typer forbrukere enn det er i dag. Apple kunne godt vært litt mindre nazi på brukertilpasning, mens Google godt kunne vært litt mer nazi på hvor tett telefonprodusenter får integrere sine egne løsninger. F.eks SonyEricsson er helt på bærtur når det gjelder implementering av Android. @Hayward: Har du no link til utsagn fra Google om instramminger? Er ikke en "zomg gief proof"-greie. Er dog meget nysjerrig på deres holdning til akkurat dette. Btw forsiktig med minnekortgreia... *kremt kremt* Nexus *kremt* Endret 17. januar 2011 av Dummst Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) F.eks SonyEricsson er helt på bærtur når det gjelder implementering av Android. @Hayward: Har du no link til utsagn fra Google om instramminger? Er ikke en "zomg gief proof"-greie. Er dog meget nysjerrig på deres holdning til akkurat dette. Btw forsiktig med minnekortgreia... *kremt kremt* Nexus *kremt* SE ligger i kraftig feber og fantaserer. Og ødelegger ryktet til Android med tøvet sitt. Jeg er Sonyfanboy og har eid en rekke SE telefoner. Jeg har vært storfornøyd kunde. Med det de holder på med nå skjønner jeg ingen ting av. Jeg har ingen link for hånden. De har ikke sagt noe direkte så vidt jeg vet men de har antydet en innstramming. Noe jeg er helt sikker på vil tvinge seg frem uansett. Ref. SE og kludringen deres. Nexus og minnekort ja.. Huff-huff. Men den kommer i alle fall med usb slik at den kan mountes som en ekstern hd. Da har man full kontroll over innholdet. Ikke best, men greit nok. Jeg vil si at Nexus er halvabsurd. Endret 17. januar 2011 av Hayward Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Google / Android har ved flere anledninger adressert fragmenteringsproblemet på Android plattformen, og har gjort det klart at de vil redusere mangfoldet - hardware- og softwaremessig - for å bedre plattformen. Dette betyr blant annet - ifølge Google / Android - mindre muligheter fremover for individuell tilpasning. De vil med andre ord i langt større grad måtte få bedre kontroll og standardisere på tvers av plattformen, med de konsekvenser det måtte ha, på godt og vondt. Yes, ikke så mye å være uenig i her. For det annet, skal vi legge din argumentasjon til grunn for den videre diskusjonen, nemlig å kun se på OSet og ikke implementeringen av dette, som du og flere av dere Android tilhengerne her hevder, så må også det samme gjøres for Apple sin del. Jeg og flere med meg vil følgelig hevde at det ikke er noe galt med Apples OS for iPhone, kun med Apples implementering av dette. Kanskje du da ser hvor absurd ditt ønske om å skille OS og implementeringen er? Hele denne tråden er følgelig "waste" og har ingen nytteverdi overhodet ettersom du ikke klarer å argumentere "pærer og pærer", men diskuterer "pærer og epler". Jeg står fortsatt for at OSet må sees for seg selv. Dette innebærer at antennagate ikke skal trekkes inn gitt at det er et maskinvareproblem. Vekkerklokka derimot er utvilsomt programvare og har ingenting med implementasjonen å gjøre. Per i dag er dette en svakhet ved iOS. Android har sikkert sine generelle brølere også. Som påpekt tidligere vil disse alltid være tilstede for et hvilket som helst OS. Med bakgrunn i ovennevnte ber jeg deg forklare oss hva Android har som ikke Apples iPhone OS har og hvorfor Android har større fleksibilitet enn Apples OS? Husk nå endelig å skille mellom OS og implementeringen av dette, siden sistnevnte - ifølge deg og flere av Android jentene - er helt bak mål. Yes, kan godt utdype dette. Først og fremst må man ta for seg plattformene og deres implikasjoner: android bygger på java mens iOS er objective c. Dette innebærer at fra get-go har android mer metainformasjon og struktur, på bekostning av ytelse og minnebruk. Med andre ord vil iOS per default være mer lettvekt og dermed kjøre bedre på ekvivalent hardware. Som operativsystem har Android større fleksibilitet enn iOS ved å for eksempel tilby full multitasking. Det er ikke Apples implementasjon av multitasking på iPhone som er tilfellet her, da det simpelthen er pur iOS som ikke støtter det. Teknisk sett eksisterer ikke multitasking i iOS i det hele tatt, det har blitt laget en workaround som gir persepsjonen av multitasking kun for godkjente applikasjoner. Målet her er selvsagt at den vanlige bruker ikke skal merke forskjellen. I tillegg har ikke iOS støtte for manipulering av homescreens i forhold til for eksempel dynamisk informasjonsvisning, noe android har. Jailbreaking som tillater dette medfører naturligvis at det endres på OSet. Android har også støtte for dynamisk notifikasjonsvarsling, noe iOS ikke har. Disse punktene er implementasjonsuavhengige og per i dag egenskaper ved OSene. I prinsippet betyr det at iOS kjører bedre, lettere og hurtigere mens android har større fleksibilitet, men krever mer ressurser og er mer utsatt for bugs (da kodebasen er større). Håper dette forklarer hvorfor android som rent OS er mer fleksibelt enn iOS 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Som operativsystem har Android større fleksibilitet enn iOS ved å for eksempel tilby full multitasking. Om man først skal flisespikke så er det full støtte for multitasking i iOS, funksjonen er bare ikke tilgjengelig for tredjepartsutviklere. Forøvrig er ikke mangel på minnekort en mangel, men et bevisst designvalg. Når man tillater minnekort må man nemlig eksponere filsystemet for brukeren. Noe av elegansen (for normalbrukere - for nerder er det et ankepunkt) ved iPhone kommer av at iOs ikke lar brukeren forholde seg til filer i det hele tatt. Man kan like eller ikke like det, men det er iallfall grunnen til mangel på minnekort på iPhone. Er du nerd som liker å fikle er iOs ikke laget for deg. Det vil ikke si at iOs er dårligere enn Android, det retter seg bare mot en annen kundegruppe, nemlig de som ser på telefonen som et verktøy som bare skal være der, ikke noe man ønsker å fikle med. Endret 17. januar 2011 av kvasbo 2 Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg føler jeg har en konklusjon som bare blir sterkere og sterkere. En som kjøper smartmobil for første gang kommer godt utav det med iphone eller en androidenhet. Han vil ofte bruke mobilen til det mest vanlige som sms, ringe, film, bilder, surfing. Men ønsker en kjøper en "SMARTmobil" som kan gjøre litt mer, så er android å foretrekke. Spesielt for sånne foumgutter som oss som sitter på en litt mer kompetanse innen mobiler. Ja jeg har eid ipod touch, 3g og 3gs. Men til daglig nå så tiltrekkes jeg mer og mer av android, og har på følelsen at jeg bare er en av mange som har fått øynene litt opp. 3 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Er du nerd som liker å fikle er iOs ikke laget for deg. Det vil ikke si at iOs er dårligere enn Android, det retter seg bare mot en annen kundegruppe, nemlig de som ser på telefonen som et verktøy som bare skal være der, ikke noe man ønsker å fikle med. Jeg vil ikke påstå at jeg er nerd men jeg synes det er veldig praktisk å kunne endre innholdet på mobilen med et par tastetrykk. Det være seg bilder, musikk, filmer, serier osv. Jeg har også behov for å transportere filer gjennom jobben. Ganske store filer og et ekstra minnekort på 32gb er da uunværlig. Jeg har to slike minnekort. Ett med filmer, serier og musikk og ett med jobbrelaterte saker. Friheten til å svitsje minnekort er viktig for meg. Uten å nerde. 3 Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Takk til olannon for svar og fin gjennomgang slik du har forstått det gitt din bakgrunn. Er ikke helt enig med deg i alt ettersom Apples strategi er avgjørende, som påpekt av Kvasbo, for hvordan Apple definerer sine løsninger, software og hardwaremessig. Har vanskelig for å tro at Apple har valgt en grunnleggende plattform - som tross alt definerer rammene for deres videre bevisste valg - som begrenser selskapet i forhold til de visjoner man har for Mac Osx og iOS og de løsninger man derunder ønsker å dele med markedet. Men dette er igjen utenfor mitt kompetanseområde. Og som påpekt av Lilac1 tidligere, tro, meninger og antagelser er ikke nødvendigvis noe godt utgangspunkt for forståelse eller en objektiv debatt. Kom over en artikkelserie som vil kunne gi meg bedre forståelse og legger ved en link dersom flere skulle ha interesse av dette. Vil presisere at fra mitt ståsted så representerer artikkelserien kun et innlegg i en pågående debatt, og andre vil muligens / sannsynligvis ha kommentarer og innspill til dette, gitt deres ståsted. De øvrige artiklene følger som linker i ingressen. http://iphone.appleinsider.com/articles/09/11/05/inside_googles_android_and_apples_iphone_os_as_core_platforms.html Gleder meg til å lese disse for om muligens å kunne forstå bedre veien videre og hva vi kan forvente oss fra begge leire. Uten at dette nødvendigvis vil påvirke mitt videre valg ettersom jeg har tatt et overordnet valg løsningsmessig. Og som fungerer godt for meg og mine behov. Stool Sample ps. Ser at enkelte deltagere har svart i tråden etter mitt forrige innlegg uten at jeg har lest deres svar. Jeg har etter de siste dagers debatt i denne tråden "dessverre" valgt å se bort fra eventuelle innspill de (og flere) måtte ha. Ber om forståelse for dette. Endret 17. januar 2011 av Stool Sample Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg