Gå til innhold

Hva har iOS som ikke Android har?

Anbefalte innlegg

Du har rett her UrgeLol når du sier at Google kunne vært litt strengere når det kommer til UI som er klistret over Android.

Men problemene som du har referert til har ikke noe med Android å gjør. Det er kun SE ene og alene.

"Kjøpte en X10, superfornøyd. Helt til den første uken var gått og nytelefonfølelsen var borte. Tregt ui, ikke betalt apps, android 1.6 og ingen updates på lenge. Elendig tastatur og dårlig batterilevetid."

Jeg kan ikke se hva dette skal ha med android å gjør. Det er produsenten SE som har skapt et dårlig UI.

Tar du HTC Sense sitt UI med batterikapasiteten til Galaxy S, så har du det helt topp. Galaxy S har meget god batteritid samtidig som Sense er kanskje det beste UI som er på markedet til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iOS, for folk som strengt tatt ikke er opptatte av flashing av kernel ;)

Men denne tråden ble jo ganske kjedelig når det kun ble til et ekkokammer for androidinteresserte.

Du vet at det er en mye større prosentandel som jailbreaker iPhonen enn de som rooter Androidmobiler? Grunnen til dette er jo ganske selvforklarende syns du ikke?

Når det kommer til ekkoet du snakker om. Så kan jeg og si at ios-brukerene har ikke så mye å komme med som er rettet mot topic, da de fleste androidbrukerene har en del mer på sin side. Det er ikke mye ios har som android ikke har, og da er det klart at denne tråden egentlig blir en fryd for androidbrukere.

Endret av KjellGu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg synes det er fryktelig interessant å se hvor mange som bare er interessert i å krangle uten å komme med noen fornuftige argumenter.

Det har dukket opp noen gode poenger underveis, men man må lete lenge mellom hver gang det er en fornuftig post.

Angående betalingsmodell, så kjenner jeg ikke til hvordan Googles reklame på feks Angry Birds gir penger til utviklerne kontra å få betalt direkte fra app store. Når det er sagt så har jo Rovio selv sagt at de foretrekker iOS på grunn av akkurat betalingsmodellen.

Noe som kommer til å endres her er jo introduksjonen av kraftigere og spillorienterte androidtelefoner, kombinert med bredere støtte i OSet. Tidligere tillot ikke android native code IIRC og siden det kjører på Java så er man allerede fra start LANGT bak mulighetene til Symbian (som baserer seg på C++) og iOS (objective C). iPhone 4 var jo hardwaremessig suveren alle androidtelefoner, med unntak av Galaxy S. Dette, kombinert med bredere støtte for tung grafikk i OSet gjør at spill naturligvis er mer attraktive.

Med 2.3, dualcore prosessorer og ordentlige GPUer tror jeg android kommer til å være langt mer attraktivt å utvikle ordentlige spill til. Jeg tror som sagt at fragmenteringen her er en fordel av samme grunn som den var/er for PCer og at man kan få programvare som driver maskinvare osv. Hvis det for eksempel lages et skikkelig killer Call of Duty spill til android vil mange bytte telefon for å få dette, noe som igjen driver produsentene til å videreutvikle seg på maskinsiden.

For noen år siden var det akkurat dette som virkelig skjøt fart og drev frem utvikling. I hele menneskehetens historie har store linjer som krig og intensiv forskning drevet teknologien fremover. For noen år tilbake endret dette seg kraftig da analytikere fant ut at det faktisk var spill som var hovedårsaken til teknologisk utvikling. Grunnen er ganske enkel, folk kjøper mange spill per i dag og de er kjøpesterke. Modern Warfare 2, som kun er ett spill i en serie som kommer ut årlig, solgte for over 1 milliard (!!) dollar.

Jeg ser ikke hvordan Apple skal klare å henge med hvis denne utviklingen fortsetter på samme måte som den gjorde for PCverdenen. På diverse LANs etc rundt om i verden stilte maskinvareprodusentene opp som solide sponsorer og backet nyvinninger som Warcraft 3, Medal of Honor osv. Dette krever fragmentering, da man stadig må ha noe nytt og gradvis bedre. Apple har aldri brydd seg noe særlig om spill og deres nåværende forretningsmodell passer dårlig inn i denne trenden.

Det blir spennende å se hva som skjer og hva som påvirker mobilverden fremover. Apple skal ha æren for å ha revolusjonert måten vi tenker om telefoner på, selv om de ikke var først. De har midlertidig ligget for mye på bakbena og nå ligger de bak på de fleste fronter sett fra et rasjonelt ståsted. Jeg tror de vil være en sterk konkurrent i god tid fremover men deres modell vil ikke fungere i det lange løp (man kan ikke endre alt hvert år...). Forhåpentligvis kommer de til å gjøre riktige grep slik at konkurransen vil være der. Hva angår android kommer det nok fortsatt til å seile opp som et av de desidert største. Spørsmålet er hvilket fokus Google ønsker å ha og hvor gode mobilprodusentene er på å markedsføre. Jeg tror også Nokia kommer til å gjøre det mektig bra i 2011 med en mengde gode flaggskip og forhåpentligvis og sannsynligvis programvaren til å støtte markedets beste hardware.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser at enkelte her forsøker å gjøre dette til en debatt som handler om at iOS brukere skal frelses av Android. Det avslører en grunnleggende feilaktig tankegang hos iOS brukerne.

Jeg og andre har bare påpekt at menigheten dere tilhører kanskje ikke er det glansbildet den fremstiller seg selv som. At dere selv opplever å tilhøre en menighet som vil føle seg sviktet hvis dere velger noe annet er jo først og fremst et problem for dere. Ikke oss. Jeg er ikke ute etter å omvende noen, jeg sier bare at iOS har en rekke svakheter. Og at enhetene det installeres på ikke henger med i tiden. Milliardoverskuddene i Apple betyr ikke noe annet enn at de selger overprisede produkter. Det er pr definisjon korrekt. Apple får bedre betalt for gammel teknologi enn noen andre.

Jeg kjøper selv Appleprodukter men tilhører ikke menigheten. Jeg føler ikke at jeg svikter milliardoverskuddet til yppersteprest Jobs når jeg velger et Androidprodukt. Det går helt fint.

Jeg ser det ryktes at iOS nå vil følge Android med flere knapper. Hjemknappen skal altså bort. På tide sier jeg.

Lenke til kommentar
Jeg ser det ryktes at iOS nå vil følge Android med flere knapper. Hjemknappen skal altså bort. På tide sier jeg.

De som påstår at flere knapper er bortkasta har ikke peiling. Siden jeg byttet fra HTC Hero til Nokia N8 har jeg savnet disse knappene hver eneste dag. Backknappen og menyknappen er uvurderlige. Windows Phone 7 har jo allerede lagt om til noe av det samme, la oss håpe iOS og Symbian følger etter :)

Lenke til kommentar

De som påstår at flere knapper er bortkasta har ikke peiling. Siden jeg byttet fra HTC Hero til Nokia N8 har jeg savnet disse knappene hver eneste dag. Backknappen og menyknappen er uvurderlige. Windows Phone 7 har jo allerede lagt om til noe av det samme, la oss håpe iOS og Symbian følger etter :)

Jeg har et par stykker i vennekretsen som ikke skjønner hva man skal med mer enn en knapp. Homeknapp holder i massevis påstås det. De mente også at mms var en overflødig funksjon og at man ikke har behov for minnekortslot på en mobil.

Jeg synes også knappene på Androiden er smarte. Bruker dem hele tiden. Alle sammen.

Lenke til kommentar

Men hjemknappen alene er jo poeng løs. De burde ihvertfall ha med tilbakeknapp og menyknapp. Er så irriterende når du er i et program på iOS også skal du inn på instillinger også må du trykke deg igjennom en hel del bare fordi Apple ikke kan legge til en liten knapp.

Men sånn seriøst, hvor lenge tror dere Symbian holder ut?

Lenke til kommentar

Ryktet er vel det at hjemknappen skal bort, slik at det blir mindre knapper. Ikke mer. Touch gestures skal ta over for knappene.

Kall det hva du vil, resultatet er en bedre styring av mobilen IMO.

Lenke til kommentar

Smak og behag det. Synes Sony Ericsson Arc ser betydelig penere ut enn iPhone.

Ja, selvfølgelig dreier dette seg om smak og behag. Å påstå noe annet faller på sin egen urimelighet. Personlig syns jeg HTC Desire HD ser betydelig pener ut enn iPhone.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ryktet er vel det at hjemknappen skal bort, slik at det blir mindre knapper. Ikke mer. Touch gestures skal ta over for knappene.

Kall det hva du vil, resultatet er en bedre styring av mobilen IMO.

Å fjerne enda en knapp er vel ikke det samme som å legge til knapper? Touchgestures kan vel ikke kalles knapper? Men da slipper i værtfall Apple å bruke fysisk plass til homeknappen slik at skjermen kan være større på neste iPhone, uten å gjøre telefonen større.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å fjerne enda en knapp er vel ikke det samme som å legge til knapper? Touchgestures kan vel ikke kalles knapper? Men da slipper i værtfall Apple å bruke fysisk plass til homeknappen slik at skjermen kan være større på neste iPhone, uten å gjøre telefonen større.

Du er en flisespikker. Om man kaller det en knapp eller styringsmulighet eller hva som helst spiller vel for pokker ingen rolle? Hensikten til apple er å forbedre navigeringen på iPhone.

Hva kaller du de symbolene på android som man legger fingeren over for å aktivere da? Jeg kaller de knapper selv om de pr definisjon ikke er det.

Herregud altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er en flisespikker. Om man kaller det en knapp eller styringsmulighet eller hva som helst spiller vel for pokker ingen rolle? Hensikten til apple er å forbedre navigeringen på iPhone.

Hva kaller du de symbolene på android som man legger fingeren over for å aktivere da? Jeg kaller de knapper selv om de pr definisjon ikke er det.

Herregud altså.

Da får man virkelig pressisere at man snakker om virtuelle knapper, fysiske knapper eller begge deler. For når folk snakker om homescreenknappe, samt de fysiske knappene på Android så er det vel ganske så lett å tro at du også snakker om fysiske knapper eller flere virtuelle knapper. Gestures er kanskje en måte for styring, men noe knapp vil det aldri være. Du trykker kanskje på knapper når du swiper over til forskjellige homescreens? I såfall så skal jeg og alle her prøve å huske det til neste diskusjon. Touchgestures vil jo gjøre det unødvendig med både fysiske og flere virtuelle taster. Om det vil fungere bra derimot er ett helt annet spørsmål. Det blir uansett spennende. Og det at android nå også går bort fra fysiske knapper er bare flott, telefonene kommer til å nyte godt av det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Se Morotola sin nye tab med Android Honeycomb. De første til å gå bort fra fysiske knapper. Dette er jo et nettbrett, der en slik funksjon kanskje passer bedre en på små smarttelefoner. Blir uansett spennende å se hva apple kommer med. Men de introduserer vel en slik funksjon som de skulle ha invented den selv.. Blir kvalm av å se på Steve Jobs hvordan han kan rose noe smått til noe stort i en liten forsamling. Merkelig at folk blir så hauset opp.

Se på fremføringer av android når de presenteres. Da klappes det dobbel så lite, for noe som er dobbel så stort.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Honeycomb ser jo veldig veldig bra ut. Tipper jeg fort bytter ut iPaden men en slik når det kommer flere enheter. Og som utviklerene av android sier så er dette veien å gå, også for android på mobiler. Så android kommer til å ta syvmilssteg det neste året for min del.

Lenke til kommentar

Føler at flere av disse er android(google) problemer.

Nei, da de er konsekvenser av en implementasjon/valg til en spesifikk (evt to) produsent(er).

Bakgrunnsapp styringen er for dårlig, og det er for dårlig kontroll på apps som legges på market. Noe som resulterer i apps som suger til seg batteri når de ikke skal.

Det kan en virkårlig applikasjon gjøre på et vilkårlig OS. Google kan ikke kontrollere hvilke applikasjoner folk installerer på mobilen sin (dvs. ikke realistisk). Ingenting hindrer folk fra å skrive en applikasjon som utfører flyttallsdivisjon i en løkke (uten å gjøre noe ellers) og som går i bakgrunnen mens batteriforbruket skyter i været. Skjønt, det kreves støtte for skikkelig multitasking hvis en slik applikasjon skal kunne gå i bakgrunnen, men det blir feil å bebreide Google/AOSP for å støtte multitasking.

Hverken Google/Open handset alliance eller Apple kan bebreides for at det finnes utviklere som er løsslupne med CPU-sykler.

Det er også google og androids feil at de tillater at produsentene skal ødelegge UI'et og systemets respons med å legge på ressurskrevende skins.

Google må også legge fortelle produsentene at det ikke er mulig å lansere mobiler med android 1.6 når 2.1 er kommet ut. Det blir for dumt.

Google/Android open source project har ingen mulighet til å tvinge Samsung, Motorola, SE eller andre til å legge frem oppdateringer -- de har ikke kontroll over forretningspraksisen til hver enkel bedrift.

Hadde Google/AOSP gjort bevisste valg som gjorde oppgraderinger vanskelige, ville det ha vært riktig å plassere skylden hos Android. All den tid f.eks. Samsung i sin uendelig visdom vil fokusere på å slippe SGS2 framfor å bringe Gingerbread til SGS, er det svært lite Google/AOSP kan gjøre.

Vær så snill, fokuser på faktiske feil med Android og/eller iOS.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...