Gå til innhold

Hva har iOS som ikke Android har?

Anbefalte innlegg

Tror Bebeluv oppsummerer det godt her, selv om dette blir veldig abstrakt.

I fremtiden tror jeg google kommer til å jobbe mer med å utvikle android for å optimalisere 'smoothness' - unngå lags, freezes og spikes. Apple vil neppe jobbe like hardt mot fleksibilitet.

Til alle dere som diskutere oppdateringer: android som OS har bedre muligheter for oppdatering enn iOS da dette kan gjøres OTA. At operatørene velger å lage proprietær programvare og klønete løsninger (kremt kies kremt) er ikke noe som har noe med operativsystemet å gjøre.

På samme måte kan Google heller ikke legge begrensninger på hvordan bedrifter tilpasser android til sine telefoner. Som et opensource OS må de la produsentene lage sine respektive skall og holde på, selv om det er fryktelig frustrerende for oss. Det er en måte å differensiere på, som er viktig for promoting og markedsføring.

Noe alle snakker om ved android som en svakhet er fragmentering. Personlig ser jeg på dette som en styrke og hovedargumentet for hvorfor androidtelefoner generelt er gode i dag. Nesten uansett hva slags behov du har vil det finnes en god androidtelefon for deg! På motsatt side har vi iPhone som strengt tatt kun passer en svæææært liten målgruppe GITT at målgruppen tenker over reelle behov før de kjøper. Dette er naturligvis ikke tilfellet per i dag da Apple er suverene på markedsføring men det vil forhåpentligvis bli sånn over tid. På mange måter er fragmenteringsstyrken det samme som PCer - du vil alltid finne noe som passer DEG. Introduksjonen av egne appstores for krafttelefoner bekrefter at hardwareleverandørene backer opp denne fragmenteringen og med antall enheter vil det ikke bli noe problem. En analogi vil være at det finnes mange windowsmaskiner som ikke kjører moderne, grafikktunge spill særlig bra. Det hindrer ikke folk å kjøpe windows av den grunn!

Jeg var akkurat innom Elkjøp en tur og knota litt på forskjellige mobiler. Mengden forskjellige telefoner med android er helt enorm! Et par spennende bemerkninger jeg gjorde meg var imidlertidig relativt uavhengig av android... Samsung Wave er en utrolig god telefon! Hvorfor? Nettopp fordi den IKKE kjører android. I havet av alle androidtelefoner er det lett å gå seg vill, spesielt når man begynner å rote rundt i market. Nå tenker jeg naturligvis på average Joe bruker, som aldri frekventerer forum som dette. Så, hva skiller Wave fra iPhone? Mangelene på en million apps gjør at fokuset blir på hva telefonen gjør out-of-the-box. For Wave sin del er dette faktisk ganske mye! Med et optimalisert OS (bada) kjører telefonen veldig smooth. SuperAmoled sørger for en utrolig god skjerm. Batteritiden er absolutt godkjent. I tillegg er menyer og startskjermer enkle, pene og fleksible. Støtten for widgets er essensiell for å gi mobilen dybde og et par hardwareknapper forenkler navigering kraftig. Kamera og lyd er det ingenting å utsette på og mobilen har et pent, men unikt og stilrent design. Prisen for dette er LANGT lavere enn iPhone eller flaggskipdroider men du får en svært god telefon out-of-the-box. Forstår godt hvorfor denne selger bra!

Der ligger litt av mitt problem med iPhone også. Den prøver å gjøre alt på en gang og er ikke best på noe (med unntak av 'smoothness'): kamera? N8. Kraft? SGS/Optimus 2X. Filmvisning? Alle telefoner med større skjerm og SAMOLED. Listen går videre... For en pris på nærmere 5000 holder ikke dette mål! Hvis Apple hadde brydd seg med å lage 3 modeller: en med 4.3", en 'vanlig' med 3.7" og en billigmodell med 3.2" og priset de deretter ville de vært mye mer rettet inn mot å tilby sluttbrukere en telefon som best mulig matcher behov. Dette kommer sannsynligvis aldri til å skje så lenge Jobs er ved roret da dette strider kraftig imot prinsippene de følger og markedsføringen de driver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men fragmentasjon er vel ikke kun SW? Android har jo 300 forskjellige telefoner, selv om mange modeller kjører samme versjon av Android er det ikke gitt at et spill / en app vil fungere på alle p.g.a. at de har litt forskjellig hardware. (Mulig jeg tar feil her).

Android setter systemkrav. Så jo, er telefonen sertifisert med sin Android-versjon så skal alle applikasjonene utgitt for versjonen være støttet.

Lenke til kommentar

Men fragmentasjon er vel ikke kun SW? Android har jo 300 forskjellige telefoner, selv om mange modeller kjører samme versjon av Android er det ikke gitt at et spill / en app vil fungere på alle p.g.a. at de har litt forskjellig hardware. (Mulig jeg tar feil her).

Det stemmer delvis. Apps vil fungere på alle Androids (det klarer ikke apple med sine 3-4 modeller) men kan ha begrenset funksjonalitet på enkelte. En mobil som ikke har gps vil f.eks ikke kunne posisjonere seg nøyaktig i google maps.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på iOS og Android som Android ikke kan utvikle seg til. Det blir i alle fall vanskelig. Og det er iOS produkters evne til å bedre selvfølelsen til eiere. Jeg har til gode å se noen skryte av at de eier en HTC eller en SE...

[snip]

Styrking av selvfølelsen er bra. Men styrking gjennom å kjøpe en dings er meningsløst. Det er som å tisse i buksene for å holde varmen.

Så hvorfor er det slik at det er dere Android brukere som starter den ene tråden etter den andre og bruker masse tid og krefter på å prøve å overbevise oss Apple eiere om at vi er fullstendig idioter? Og som overhodet ikke er villige til å bare akseptere at vi er fornøyde eiere av en mobiltelefon som vi mener fungerer bra for oss, uten å legge noe mer i det. Det er bare en telefon...

Hvem er det så som har behov for å styrke selvfølelsen sin om ikke dere? Dere kan jo f.eks. la oss være lykkelig uvitende om "alt" det vi går glipp av gjennom vårt "uintelligente" valg og simpelthen la oss være i fred... Du kan med andre ord slutte å tisse i buksen her og nå og - i likhet med oss iPhone eiere- leve lykkelig videre, og bruke tid og krefter på noe mer meningsfylt enn noe så banalt som en telefon... Vet at undertegnede og mange andre hadde satt stor pris på det... :-)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Stool Sample.

For det første så er vi innepå et diskusjonsforum. For de andre så er mobil idag svært relevant for store mengder kommunikasjon, og derfor mye diskusjon rundt dette. For det tredje så må folk få lov å fronte de 2 største operativsystemene ut ifra sine synspunkter.

La folk få diskutere og komme med sine meininger og ikke syt så mye pga. folk nå begynner å gå over til android. Hvis dette ikke holder mål for deg, så er kanskje ikke denne tråden i dette diskusjonsforumet noe for deg?

Men for å holde oss til topic som trådstarter fronter.. Så har ikke iOS-brukere så veldig mye å komme med? Kanskje derfor de er litt rolige. Snur du på problemløsningen så kan androidbrukere høvle ned med 50 punkter. Min mening er at så lenge folk holder seg saklige og kommer med nyttig informasjon, da er det bare å kjøre på. Men unødig trolling ser jeg også ned på. Kanskje vi har litt av det samme synet. Folk må uansett få lov å si sitt.

Endret av KjellGu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så hvorfor er det slik at det er dere Android brukere som starter den ene tråden etter den andre og bruker masse tid og krefter på å prøve å overbevise oss Apple eiere om at vi er fullstendig idioter? Og som overhodet ikke er villige til å bare akseptere at vi er fornøyde eiere av en mobiltelefon som vi mener fungerer bra for oss, uten å legge noe mer i det. Det er bare en telefon...

Hvem er det så som har behov for å styrke selvfølelsen sin om ikke dere? Dere kan jo f.eks. la oss være lykkelig uvitende om "alt" det vi går glipp av gjennom vårt "uintelligente" valg og simpelthen la oss være i fred... Du kan med andre ord slutte å tisse i buksen her og nå og - i likhet med oss iPhone eiere- leve lykkelig videre, og bruke tid og krefter på noe mer meningsfylt enn noe så banalt som en telefon... Vet at undertegnede og mange andre hadde satt stor pris på det... :-)

Kunne ikke ha sagt det bedre selv :thumbup:

Skulle jo nesten tro alle Android-eiere her inne føler at dem gjorde et bomkjøp og vil nå overbevise om at android er best :!:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stool Sample.

For det første så er vi innepå et diskusjonsforum. For de andre så er mobil idag svært relevant for store mengder kommunikasjon, og derfor mye diskusjon rundt dette. For det tredje så må folk få lov å fronte de 2 største operativsystemene ut ifra sine synspunkter.

La folk få diskutere og komme med sine meininger og ikke syt så mye pga. folk nå begynner å gå over til android. Hvis dette ikke holder mål for deg, så er kanskje ikke denne tråden i dette diskusjonsforumet noe for deg?

Kjellgu

Mulig du ikke så og/eller forsto ovennevnte sitat og svar, men budskapet var i store trekk at vår venn har styrket selvfølelsen sin (sin e-peen) ved å kjøpe en Android telefon for så å bruke "livet sitt" på å forsvare sitt "gode" valg. iPhone eiere må selvfølgelig på bakgrunn av hans selvfølgelige og intelligente valg omtales på en nedlatende måte. Mulig vi er uenige her, men mindre selvinnsikt i et innlegg skal en lete lenge etter...

ps. undertegnedes signatur er et uttrykk for min humor og må også leses ironisk, sarkastisk og med et snev av sannhet. Følgelig skal og kan den tas bokstavelig.

Lenke til kommentar

Det som er slående er vel hvordan iPhonefolket egentlig "vet" at deres system er det absolutt beste, og diskusjoner, særlig når argumentene er slående, er fy-fy. Hvis man er så til de grader følelsemessig involvert i en mobiltelefon, er vel ikke dette rette plassen å være? For her diskuteres plusser og minuser (noe jeg forstår er svært vanskelig for iPhonefolket) rundt android og ios. Jeg har forøvrig erfaring med begge os-ene og for meg er det ingen tvil. Android er for meg totalt overlegent ios. Og jeg må si jeg er meget tvilende til Apples kundebehandling og "service".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på iOS og Android som Android ikke kan utvikle seg til. Det blir i alle fall vanskelig. Og det er iOS produkters evne til å bedre selvfølelsen til eiere. Jeg har til gode å se noen skryte av at de eier en HTC eller en SE...

[snip]

Styrking av selvfølelsen er bra. Men styrking gjennom å kjøpe en dings er meningsløst. Det er som å tisse i buksene for å holde varmen.

Jeg er en sur gammel middelaldrene grinebiter som for all del ikke må bli fortalt noe som helst. Jeg vet best og ferdig med det. Selvbildet mitt tok seg kraftig opp etter at jeg fikk iPhone og 40 årskrisen er nesten ikke merkbar med hettegenser og iPad.

Takk for sist.

Lenke til kommentar

Jeg syns Apple brukere kjøper en overpriset telefon med lite funksjonaliteter i OS'et men med en stor skare av programmer og spill som venter på deres kroner og tid.

Hva man trenger av funksjonaliteter og av tilgang til apps og den slags får være opp til den enkelte å vurdere. Personlig bruksmønster tilsier at jeg selv bare trenger en telefon som kan ringe, sende meldinger, surfe på nettet med, chatte på nettet, høre på musikk, ta litt bilder og filmer, kunne kobles til en hvilken som helst pc ved hjelp av en hvilken som helst standard kabel og fungere som en portabel harddisk til feks overføring av bilder, ha en grei kalender og mulighet for synking av epost, kontakter og oppgaver.

Dette er oppgaver som alle smarttelefoner vil kunne klare bortsett fra iPhone da den bruker sin egen lure spesialkontakt. Allerede før jeg har begynt å se etter telefon vet jeg iPhone ikke er for meg da alt annet på markedet bortsett fra de aller kjipste featurephones vil kunne dekke mine behov. Den nådde nesten opp men bare nesten.

Hvilket OS mobilen bruker er jeg ikke allverdens interessert i så lenge det er laget for bra touchbrukervennlighet.

Så er det bare å vurdere hva som gir meg best for pengene og hvilken formfaktor jeg ønsker meg så kan dere fortsette å krangle over OSene deres;) mens jeg kan gå ut og finne meg den telefonen som jeg mener er best.

Lenke til kommentar

1. Det som er slående er vel hvordan iPhonefolket egentlig "vet" at deres system er det absolutt beste, og diskusjoner, særlig når argumentene er slående, er fy-fy.

2. Hvis man er så til de grader følelsemessig involvert i en mobiltelefon, er vel ikke dette rette plassen å være?

3. For her diskuteres plusser og minuser (noe jeg forstår er svært vanskelig for iPhonefolket) rundt android og ios.

4. Jeg har forøvrig erfaring med begge os-ene og for meg er det ingen tvil. Android er for meg totalt overlegent ios.

5. Og jeg må si jeg er meget tvilende til Apples kundebehandling og "service".

Hei newnick, har tatt meg den frihet å dele svaret ditt opp for lettere å kunne svare meningsfullt. Håper det er greit for deg.

1. Har du sett deg selv i speilet i det siste? Dere gjør akkurat det samme selv. Velkommen i klubben! :-)

2. Hvis du er så følelsesmessig engasjert i en mobiltelefon som uttrykkt i denne tråden, så er vel ikke dette rette plassen å være? Igjen velkommen i klubben!

3. Innbilte plusser og minuser, fremstillt i Android folkets subjektive ånd - selvfølgelig omtalt som objektive synspunkter - gjør ikke stort inntrykk på de av oss som har funnet noe vi bare kunne drømme om... Har du tenkt den tanken?

4. Så flott at du fant telefon drømmen din! Kan jeg få lov å ha min?

5. Jeg er svært så fornøyd med Apples kundebehandling og service, og ivaretas gjennom deres "system" på en så god måte at jeg frivillig har latt meg "fange" i lang tid fremover. Håper du opplever det samme der du er!

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

@Hayward: Tror de fleste allerede har forstått hva slags luring Stool Sample er selv uten at du omskriver hans innlegg. Nå vet han iallefall hvordan du føler det;) Ikke at det hjelper diskusjonen noe videre akkurat men det syns jeg virkelig ikke han heller gjør med sine innlegg.

Lenke til kommentar

@Hayward: Tror de fleste allerede har forstått hva slags luring Stool Sample er selv uten at du omskriver hans innlegg. Nå vet han iallefall hvordan du føler det;) Ikke at det hjelper diskusjonen noe videre akkurat men det syns jeg virkelig ikke han heller gjør med sine innlegg.

Enig. Og tilføyer min signatur:

Fantroll:

"A passionate fan of various elements of geek culture (e.g. sci-fi, comics, Star Wars, video games, anime, hobbits, Mac, the Gathering, etc.), but who lets his passion override social graces with the intention of causing maximum disruption and argument."

Ha en fin kveld.

Mvh mannen som lever fint med både iOS og Android.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og for å hive ute en påstand så har jeg enda ikke skjønt hvorfor folk velger en iPhone. Dersom man har et budsjett på rundt 5000 kroner når man skal handle seg en ny telefon så har man i teorien absolutt alle telefoner på markedet å velge mellom. Hvorfor da såpass mange klarer å falle ned på akkurat samme telefonen er helt utrolig. Mangfoldet finnes ikke lengre? Aldri i livet om det er så mange mennesker som har trenger akkurat denne telefonen. Så jeg spør hva er det som gjør at folk renner ned butikkene og til og med står i kø for å kjøpe ett lite teknomonster? Ikke minst når det finnes så utrolig mye annet å velge mellom. Det er absolutt ingen logikk bak det, ingenting tilsier at alle disse menneskene liker å ha en telefon på 3,5". Noen burde likt mindre noen større. Det kan til og med hende at enkelte av disse brukerne ikke liker å touch engang. Så hvorfor driver så mange mennesker å bruker penger på en liten enhet som de sikkert bare beholder i noen år (og for mange så vil jo tilogmed 5000 være en betraktelig investering). Jeg vet at du er stappfull i penger Stool Sample men jeg tviler på at det er slik for samtlige iPhone brukere. Er det så mange som benytter seg av disse funksjonene iOS kan tilby, er det så mange som trenger alle disse programmene og spilla? Er det så mange som faktisk trenger en smarttelefon? Og de som faktisk benytter seg av det og trenger det er forskjellen mellom OS'ene faktisk så stor at det er dette som avgjør valget? (Bortsett fra fanboys selvsagt.)

Lenke til kommentar

Vi kan helt sikkert være uenige i hvor stort problem dette er i praksis, men at det er en reel fordel med modellen til iOS bør det ikke være noe tvil om.

Jaha? Hvor mange oppdateringer har iPhone 4 fått siden release sa du? HTC Desire har fått en oppdatering hver måned siden den kom ut for 8 måneder siden og har blitt oppdatert med nyeste build fra google fortløpende. Den var også først ute med 2.2. Argumentasjonen din holder ikke vann. Skyld heller på SE og Samsung.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...