Gå til innhold

Hva har iOS som ikke Android har?

Anbefalte innlegg

Vel... om du ser på grunnlaget til begge os så bygger de begge på en unixplatform. Så det tekniske i seg selv burde tilsi at hastighet og stabilitet burde vært tilnærmet likt.

Iphone4 og samsung galaxy har jo så og si samme hardware og burde heller ikke utgjøre en vesentlig forskjell på ytelse og stabilitet.

Om du ønsker det kan android se ut likt med iOS med kun ikoner på en homescreen uten widgets. I så måte vil heller ikke dette forandre på hastighet og stabilitet. Derav er heller ikke Android OSet et tyngre OS en iOS, og har i så måte ingenting med batteribruk å gjøre.

Det som har noe å si med batterilevetid er batteristørrelse, strømforbruk fra CPU og skjerm og hvordan tjenester stoppes når telefonen settes i standby. Denne er også av erfaring veldig lik på nevnte produkter.

Widgeter kan så klart utgjøre noe på hastigheten på telefonen, men det er minimalt. Det er også kun widgeter som er aktive som startes, og de fleste gir bare en oppdatering på gitte intervaller. f.eks. kalender og været. Men dette utgjør ikke en merkbar forskjell i ytelse og strømforbruk.

Den funksjonen i Android systemet som faktisk kan ta "drepen" på oset er aktiv bakgrunn. Dette trekker strøm både pga. oppdateringer på skjerm og CPU forbruk.

Ellers oppleves en HTC desire med uoffisiell 2.3 software som langt raskere en iPhone4, og en iPhone 3GS med iOS4 er jo fryktelig treig om du ikke passer på å lukke alle programmer som kjører i bakgrunnen.

Min konklusjon er iallefall at din påstand om at iOS er raskere og mer pålitelig system ikke holder vann. Jeg vil påstå at OSene er tilnærmet like raske og stabile på samme hardware. Jeg foretrekker android pga. bedre integrasjon med sosiale medier og kontaktbehandling/koblinger. Om jeg hadde brukt telefonen til spill hadde jeg nok ønsket å brukt iPhone4 da utvalget av applikasjoner er større.

For å svare trådstarter på ting som den ene har som den andre ikke har så er det støtte for videopodcast og systematisering av denne. Det er eneste funksjon jeg savner på min android. Jeg kan manuelt kopiere inn en videopodcast på androiden, og det finnes 1 program som kan brukes til nedlasting, men det starter alltid fra starten av videoen mens apple starter der du sluttet. Du har heller ingen enkel sync av dette mot PC/MAC.

På papiret ville alt det du sier være sant, men i realiteten så er iOS et mer responsivt system. Selv om jeg har en Snapdragon QSD8250 på 1GHz i min telefon så kan systemet miste litt av responsen, nettopp fordi den driver med noe annet. I iOS driver aldri mobilen på med noe annet, fordi det ikke har noe annet.

Men prioriteter er det som gjelder! iOS er et gørrkjedelig operativsystem, og jeg ofrer gjerne noen millisekunder for å heller bruke Android.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... om du ser på grunnlaget til begge os så bygger de begge på en unixplatform. Så det tekniske i seg selv burde tilsi at hastighet og stabilitet burde vært tilnærmet likt.

Iphone4 og samsung galaxy har jo så og si samme hardware og burde heller ikke utgjøre en vesentlig forskjell på ytelse og stabilitet.

Om du ønsker det kan android se ut likt med iOS med kun ikoner på en homescreen uten widgets. I så måte vil heller ikke dette forandre på hastighet og stabilitet. Derav er heller ikke Android OSet et tyngre OS en iOS, og har i så måte ingenting med batteribruk å gjøre.

Det som har noe å si med batterilevetid er batteristørrelse, strømforbruk fra CPU og skjerm og hvordan tjenester stoppes når telefonen settes i standby. Denne er også av erfaring veldig lik på nevnte produkter.

Widgeter kan så klart utgjøre noe på hastigheten på telefonen, men det er minimalt. Det er også kun widgeter som er aktive som startes, og de fleste gir bare en oppdatering på gitte intervaller. f.eks. kalender og været. Men dette utgjør ikke en merkbar forskjell i ytelse og strømforbruk.

Den funksjonen i Android systemet som faktisk kan ta "drepen" på oset er aktiv bakgrunn. Dette trekker strøm både pga. oppdateringer på skjerm og CPU forbruk.

Ellers oppleves en HTC desire med uoffisiell 2.3 software som langt raskere en iPhone4, og en iPhone 3GS med iOS4 er jo fryktelig treig om du ikke passer på å lukke alle programmer som kjører i bakgrunnen.

Min konklusjon er iallefall at din påstand om at iOS er raskere og mer pålitelig system ikke holder vann. Jeg vil påstå at OSene er tilnærmet like raske og stabile på samme hardware. Jeg foretrekker android pga. bedre integrasjon med sosiale medier og kontaktbehandling/koblinger. Om jeg hadde brukt telefonen til spill hadde jeg nok ønsket å brukt iPhone4 da utvalget av applikasjoner er større.

For å svare trådstarter på ting som den ene har som den andre ikke har så er det støtte for videopodcast og systematisering av denne. Det er eneste funksjon jeg savner på min android. Jeg kan manuelt kopiere inn en videopodcast på androiden, og det finnes 1 program som kan brukes til nedlasting, men det starter alltid fra starten av videoen mens apple starter der du sluttet. Du har heller ingen enkel sync av dette mot PC/MAC.

Og din konklusjon er basert på hva?

Min er basert på 12 dager med SE X10, som raskt ble byttet ut med 2 stk HTC Desire, en til meg og en til kjærringa, men solgte min etter 3 måneder, fordi den manglet noe jeg trenger. Stabilitet, opplevd batterilevetid og appstore. Hører stadig klaging over kjærringa sin Desire så vi må vel bytte den ut snart.

Market har mange gode programmer, men det er uoversiktelig og var ikke like populær hos utviklerene.

Nå ser jeg bare ann iPhone 5 før at jeg bestemmer meg for å hoppe på android 3.0, som jeg har stor tror på. Det bli i allefall mest sannsynlig aldri noe android med HTC sense eller andre skall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
(...)men iOS er også mye mere spesifikt skrevet for akkurat den hardwaren det kjører på(...)

Dette. Android kjøres jo på ekstremt mange forskjellige enheter.

Selv om Android kjører på mange enheter er spesifikasjonene på hardwaren som støttes veldig spesifikk. Det er også tilpassninger til sine modeller som HTC, SE og Samsung utfører.

Jeg vil også tørre å påstå at en godt tilpasset linux er raskere og mer stabil en OSX, selv om OSX er skrevet for kun 1 hardware.

Lenke til kommentar

Android er enda ikke like kjent som iPhone (er for mannen i gaten), så å påstå at alle de 300.000 personene vet hva de faktisk kjøper er bare tull. Jeg kan vedde 3 millioner kroner på at av de 50+ vennene mine som har en Android-telefon, så vet maks 5 stk hva Android er.

Men nå har ikke dette noe som helst med temaet å gjøre. Rett ut av boksen så kan ikke Android angi egen bakgrunn for lockscreen uten tredjepartsprogramvare, Android kan ikke ta screenshot med mindre man er rootet (aka "jailbroken") eller har Android SDKen installert på PCen. Det er en del småting Android mangler. Men dette gjelder også iOS.

Skal vi sammenligne Jailbroken iPhone Vs Rootet Android, så blir det mye vanskeligere å finne mangler. Da kan du fjernstyre alt fra været til atomarsenalet til USA. Det finnes ingen grenser for hva begge OSene kan gjøre da. Men alt i alt synes jeg at iOS er mer gjennomført og polert enn Android. Personlig så foretrekker jeg Android nå grunnet jeg er en person som ikke klarer å holde fingrene mine vekke fra modding osv. Men skal jeg faktisk ha noe som fungerer 100% uten problemer så bruker jeg iPhone.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og din konklusjon er basert på hva?

Min er basert på 12 dager med SE X10, som raskt ble byttet ut med 2 stk HTC Desire, en til meg og en til kjærringa, men solgte min etter 3 måneder, fordi den manglet noe jeg trenger. Stabilitet, opplevd batterilevetid og appstore. Hører stadig klaging over kjærringa sin Desire så vi må vel bytte den ut snart.

De baserer jeg på min iphone 2G som jeg har hatt siden april 2008, iPhone 3GS siden juli 2009 (denne er gitt bort til kona da den ikke tilfredstiller mine behov), HTC Desire siden april 2010, SE Xperia X10 mini siden mai, og iPhone 4 som jobbtelefon siden desember. Jeg har fremdeles alle telefonen... HTC Desire med 2.3 er fremdeles bedre og oppleves raskere en iPhone4. Mangelen på en god kalenderwidget på iPhonen er også ganske irriterende da den er hyppig brukt på jobb.

Nok en funksjon som dog eksisterer på iPhone4 og ikke på Android er visning av batteristatus på BT handsfree på telefonen. Det er veldig kjekt når du prater mye i telefonen.

Nå har jeg kjørt LeeDroid software på min desire i et par mnd og den har kun vært restartet pga at jeg har pratet tom telefonen et par ganger uten strømkontakt eller PC i nærheten. Det at telefonen og BT handsfree begge har microusb ladeplugg er også en fordel mot nå når jeg må ha 2 ladere for telefon og HF.

Lenke til kommentar

Android er enda ikke like kjent som iPhone (er for mannen i gaten), så å påstå at alle de 300.000 personene vet hva de faktisk kjøper er bare tull. Jeg kan vedde 3 millioner kroner på at av de 50+ vennene mine som har en Android-telefon, så vet maks 5 stk hva Android er.

Men nå har ikke dette noe som helst med temaet å gjøre. Rett ut av boksen så kan ikke Android angi egen bakgrunn for lockscreen uten tredjepartsprogramvare, Android kan ikke ta screenshot med mindre man er rootet (aka "jailbroken") eller har Android SDKen installert på PCen. Det er en del småting Android mangler. Men dette gjelder også iOS.

Skal vi sammenligne Jailbroken iPhone Vs Rootet Android, så blir det mye vanskeligere å finne mangler. Da kan du fjernstyre alt fra været til atomarsenalet til USA. Det finnes ingen grenser for hva begge OSene kan gjøre da. Men alt i alt synes jeg at iOS er mer gjennomført og polert enn Android. Personlig så foretrekker jeg Android nå grunnet jeg er en person som ikke klarer å holde fingrene mine vekke fra modding osv. Men skal jeg faktisk ha noe som fungerer 100% uten problemer så bruker jeg iPhone.

Kjenner meg godt igjen i den setningen jeg uthevet. Jeg har også bestandig hatt en kløe etter å bytte roms, tweake telefonen og andre ting. Men i det siste så har jeg fort gått lei. Selv på iPhonen så har jeg jailbreaket den, men etter 1 uke eller 2 gått tilbake til standard. Hvorfor? Fordi jeg til syvende og sist må ha en telefon som er stabil og der alt fungerer. Det har jeg med standard iOS.

tdipower: Da har du jo godt med erfaring, beklager at jeg antok at du ikke hadde det. Men er ikke så rart, siden forumet er fylt med akkurat slike folk. ;) Godt mulig LeeDroid sw gjør telefonen bedre, men det skulle jo være unødvendig.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig så foretrekker jeg Android nå grunnet jeg er en person som ikke klarer å holde fingrene mine vekke fra modding osv. Men skal jeg faktisk ha noe som fungerer 100% uten problemer så bruker jeg iPhone.

Eg hadde en HTC Desire i knappt ett halvt år før eg gjorde det mest utrolig, nemlig innkjøp av en iPhone 4. Og eg er litt som deg, det at eg fikler ihjel tinge om eg har mulighet for det. Android gav meg virkelig den muligheten, og etter at enheten var rootet var det ingen vei tilbake. Etter mange custom ROMS og utallige oppsett, gikk eg egentlig lei det å modifsere alt opp i mente. Med så mange muligheter og finesser er ting dømt til å vere ustabilt til tider :p

Så i dag sitter eg på iPhone 4, og er veldig godt fornøyd. Savner jo det å kunne ha litt flere muligheter ut av boksen, men samtidig så slipper eg det at mobilen føles ustabil. Eg har enda ikkje jailbreaket telefonen dog, spørst om eg gidder det rett og slett. Dog hadde eg elsket å hatt muligheten for wi-fi hotspot ut av boksen :(

Men mitt intrykk som følger av mange timer med madammens sin 3Gs i forkant samt min telefon, er at iOS er ett bunnsolid og stabilt OS som alltid fungerer. Men det kommer jo til sin pris i form av sin enkelthet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og om du tror at noe mer enn 10% av disse telefonene blir solgt fordi de kjører android så skremmer du meg.

Hvorfor skulle jeg mene det? hvor har jeg sagt noe som helst som kan tolkes slikt? Dersom du tror det pga dette: "For meg ser det ut som "resten av verden" velger en telefon som passer for deres bruk."

Med dette prøvde jeg å si akkurat det samme som du sier her:

(har lagt med noen få ord på mitt orginal innlegg slik at det ikke skal misforstås)

Over 90 % av mobiltelefon eiere i dag kjøper mobiler på bakgrunn av pris, design, hvor mange mpx kamera osv. Det er de ferreste som kjøper fordi de synes iOS er bedre enn android, eller fordi android har muligheter iOS ikke har.

Endret av Seeke
Lenke til kommentar

På papiret ville alt det du sier være sant, men i realiteten så er iOS et mer responsivt system. Selv om jeg har en Snapdragon QSD8250 på 1GHz i min telefon så kan systemet miste litt av responsen, nettopp fordi den driver med noe annet. I iOS driver aldri mobilen på med noe annet, fordi det ikke har noe annet.

Det er ikke helt riktig. med iOS 4 har du jo fått multitasking på iphone også og på en 3GS er det merkbart om det ligger noen programmer å kjører i bakgrunnen.

tdipower: Da har du jo godt med erfaring, beklager at jeg antok at du ikke hadde det. Men er ikke så rart, siden forumet er fylt med akkurat slike folk. ;) Godt mulig LeeDroid sw gjør telefonen bedre, men det skulle jo være unødvendig.

Helt i orden. Som du sier er det mange synsere her. Ellers er det vi diskuterer er egentlig ganske unyttig. begge disse OSene er meget gode og er tilnærmet like. Jeg vil tro Microsoft også melder seg på i konkurransen iløpe av 2011, så får vi se hvor lenge Nokia holder ut.

Det er heller ikke nødvendig å kjøre LeeDroid for å få en stabil telefon, jeg har et par kollega som har kjørt stock desire siden april/mai og ikke hatt problemer.

Et punkt som utgjør litt her er kontrollen av software fra Apple sin side. Den fører til at iOS er noe sikrere pga mindre dårlig kodet software, men det setter også begrensninger på hva som er mulig å kjøre av apps. Så om du mater inn all mulig tvilsom software på en Android kan det ha noe å si for stabiliteten, men det er ikke OSet i seg selv som er dårlig. Samme som med Windows. W7 er trolig verdens beste OS, men med dårlig software kan det gjøres utrolig dårlig. :-)

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Og om du tror at noe mer enn 10% av disse telefonene blir solgt fordi de kjører android så skremmer du meg.

Hvorfor skulle jeg mene det? hvor har jeg sagt noe som helst som kan tolkes slikt? Dersom du tror det pga dette: "For meg ser det ut som "resten av verden" velger en telefon som passer for deres bruk."

Med dette prøvde jeg å si akkurat det samme som du sier her:

(har lagt med noen få ord på mitt orginal innlegg slik at det ikke skal misforstås)

Over 90 % av mobiltelefon eiere i dag kjøper mobiler på bakgrunn av pris, design, hvor mange mpx kamera osv. Det er de ferreste som kjøper fordi de synes iOS er bedre enn android, eller fordi android har muligheter iOS ikke har.

Neida, mente det bare slik at det er poengløst i å drive med disse imponerende X antall android eller iOS telefoner blir aktivert hver eneste dag. For det sier oss egentlig så veldig veldig lite om selve os'ene. Android selger fordi det er bra, men det selger enorm mye fordi det er på sinnsykt mange telefoner. Produsentene lager android telefoner, fordi de vet at de spesielt interesserte liker det, fordi det er greit å customisere for produsentene og fordi det er billig(gratis+).

Lenke til kommentar

Bare for å korrigere litt. Begge disse tingen er mulig i Android uten root. Screenshot fra 2.2 og egen bakgrunn for lock screen fra 2.3. Rett skal være rett... hehe

Endret av borchgrevink
Lenke til kommentar

Apple har fått til en ganske morsom klokkeapplikasjon på sin iPhone, som lar deg leve i spenning om den bestemmer seg for å vekke deg eller ikke neste morgen, ganske kult i grunn! Android på sin side er så kjedelig at man blir vekket hver eneste morgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Please, ingen flaming etc.

Ønsker bare en seriøs oppsumering på hva iOS har som ikke finnes i Android. Har selv Android og elkser alle mulighetene som finnes. Diskuterer ofte med iOS-brukere, men sjeldent jeg får noen "gode" argumenter.

Jeg er opptatt av muligheter, derfor: Hva kan iOS som ikke Android kan (jailbreaking/rooting gjelder ikke)

Du kan enkelt ta screenshot

Batteri-% uten å måtte laste ned en egen app

Mer strømlinjeformet OS mtp internt / eksternt minne. (Man trenger ikke bry seg om hvor man installerer ting f.eks.)

Bedre (imho) App Store.

Musikkknapper på lockscreen. (Har ihvertfall ikke funnet dette enda på Desire m. 2.2.)

Galleri-appen forårsaker ikke massiv banding i bilder. (Helt ekstremt på galleri appen i Froyo som visstnok er utviklet av Cooliris)

Browseren er bedre imho.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er litt talentløst egentlig. Men kan huske at det har skjedd at andre telefoner jeg har eid også har failet av forskjellige grunner.

Apple burde ha resurser nok til å sjekke ut slike ting skikkelig, helt klart.

Selv bruker jeg aldri kun telefonen til vekking etter at jeg fant ut at den utgamle Nokia 3210 skrudde alarmen helt av hvis man trykket på hvilken som helst annen knapp enn snooze-knappen. Ikke så lett når man er i ørska om morran :)

En arbeidsgiver burde ikke godta at ansatte forsover seg bare fordi de bruker mobiltelefonen som vekkerklokke synes nå jeg.

Mye kan skje og skjer med en mobil :)

Lenke til kommentar

Please, ingen flaming etc.

Ønsker bare en seriøs oppsumering på hva iOS har som ikke finnes i Android. Har selv Android og elkser alle mulighetene som finnes. Diskuterer ofte med iOS-brukere, men sjeldent jeg får noen "gode" argumenter.

Jeg er opptatt av muligheter, derfor: Hva kan iOS som ikke Android kan (jailbreaking/rooting gjelder ikke)

1: Du kan enkelt ta screenshot

2: Mer strømlinjeformet OS mtp internt / eksternt minne. (Man trenger ikke bry seg om hvor man installerer ting f.eks.)

3: Musikkknapper på lockscreen. (Har ihvertfall ikke funnet dette enda på Desire m. 2.2.)

1: Riktignok ikke standard for alle Android-enheter, men på mange er dette like enkelt som på Iphone. Låseknapp + back-knapp = screenshot på Samsung Galaxy Tab (og kanskje alle andre Samsunger med Android?)

2: Igjen, ikke standard på alle Android-mobiler; men hvis du kjøper en mobil med nok innebygd minne, slipper du å bry deg om hvor det installeres.

3: Er rimelig sikker på at Desire, og antakeligvis alle andre HTC-Androider har musikknapper på sin lockscreen, riktignok bundet til HTC sin musikkspiller. Ikke Spotify f.eks.

Man kan ikke skjære alle Android-enhetene under en kam bare fordi det er Android. Android er grunnpakken produsentene bygger på, på godt og vondt.

Resten av punktene dine er enten personlige preferanser eller riktig for alt jeg vet :)

Lenke til kommentar

Bare for å korrigere litt. Begge disse tingen er mulig i Android uten root. Screenshot fra 2.2 og egen bakgrunn for lock screen fra 2.3. Rett skal være rett... hehe

Jeg kan ikke ta screenshot med Desire HD uten root. Jeg har prøvd en del apps, men de sier bare at jeg ikke er rootet. Ville jo fanken tro at de ulike Android-telefonene har samme basisfunksjoner, men neida. Jaja, "Heia Android".

Endret av Steffen Moss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At iOS ikke tillater å sende bilder, musikk osv bluetooth uten å laste ned app til det er jo håpløst. Av erfaring er det mange voksne som liker å sende morrolyder, tullebilder osv og helst lagre dem på telefon. Med Android er dette fult mulig, men i iOS kan du kun ha den liggende i meldinger, du får ei videresendt eller gjort noe med det. Personlig synes jeg iOS er altfor "låst", du er tvunget til det Apple vil du skal bruke. Da f.eks. iTunes. Vet man kan bruke andre programmer, men ikke på samme måte som Android tillater. Og i 2011 synes jeg at man burde ha bedre kontroll over tingene man har kjøpt og eier.

At iOS flyter mye bedre enn Android går vel også på specs til telefonen. Har faktisk hatt mange merkelige problemer med iPhonen min som jeg aldri har fått med en Android telefon (Dette kan jo også skylde feil på telefonen, men allikevel). Et irriterende problem jeg har hatt er at telefonen skrur seg av hvis en Youtube video bruker for lang tid på å bufre.

Men på grensesnitt og orden tar iOS en seier. Men med Android har du flere valg da du kan legge til ikoner på hjemskjerm osv.

iOS er jo kun brukt av Apple. Android brukes av LG, HTC, Google, Sony Ericsson, Samsung og sikkert flere som jeg har glemt. Poenger er at Android vil ta en større del av telefonen enn det iOS vil klare. Og allerede nå merker man at iPhone bølgen blir mindre, mens Android får mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

android brukes riktignok av mange produsenter, men det er viktig å forstå hvorfor det brukes, og hvorfor google gir det ut gratis.

(HTC må riktignok betale Microsoft for å bruke det i telefonene sine snodig nok)

Daring Fireball linket til denne artikkelen her om dagen. Informativ lesning.

http://www.tightwind.net/2011/01/android-isnt-about-building-a-mobile-platform/

Google gir altså ikke ut android gratis for å være snille, eller bygge den beste mobilplatformen, men for å sikre sitt eget salg av reklame.

Nå er ikke dette nytt for de som har fulgt med, men grei lesning uansett :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...