Emils. Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Er vel bare positivt det. Ingenting er sunnere enn litt konkurranse. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Poenget mitt var at telefoner ikke får sikkerhetsoppdateringene som kommer, det problemet er mye mindre på iOS. Det er først nå med 4.3 at iPhone 3G ikke vil bli oppdatert. Har du noe troverdig dokumentasjon på at problemet er mindre på iOS? Telefonen kan tenkes å ikke få oppdateringer fra sin offisielle leverandør, men det hindrer jo ikke folk å oppgradere android-biten (Modem-ROM og CSC må naturligvis brikke/telefonprodusenten stå for)). Root exploiten gjør at man får tilgang til root via et sikkerhetshull og ble tettet i 2.2.1: Beklager, men sikkerhetshull? Noen applikasjoner utnyttet en feil i koden for å gi brukeren tilgang til root, men det krevde aktive handlinger fra brukerens side. Det er ikke mer et "hull" en su-kommandoen er under linux generelt. De vanlige måtene å roote en Nexus One på er vel å koble til med USB lokalt og så roote? Det er helt annerledes enn at programmer kan gi seg selv tilgang til root gjennom et sikkerhetshull uten din viten. De kan ikke det -- det kreves en bevisst handling fra brukeren. Og nei, man kan ikke bruke iptables til å forby programmer tilgang til internett. Så hvordan hindrer man applikasjoner fra å aksessere nett på iPhone? (Hvis det ikke går an, så er det et reelt plusspoeng til Android; og iallfall etter at det lekker ut hva ymse veldig populære applikasjoner forteller om telefonens eier til 3. part). Lenke til kommentar
twb Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Brukervennlighet Jeg trodde lenge på dette selv, men etter å ha sett på instruksene som iPhone-brukere får i forumet, så er jeg forbauset over hvor omstendelig en del ting er. Slå av 3G? Ett klikk på en widget i Android, maks to klikk hvis du er i en annen app (som du for øvrig ikke trenger å avslutte, ei heller forlate). Hvor mange klikk krever iPhone? Så dette er nok bare en myte som henger igjen fra gammelt av, dvs. fra noen år tilbake, da iPhone var ny og enerådende. I dag er situasjonen snudd opp ned, det er iPhone som nå henger etter på brukervennlighet. Rett fra esken er det ikke store forskjellen, men betal nabogutten prisdifferansen mellom iPhone og HTC Desire, og be ham sette opp Android-telefonen for deg. Målt i antall klikk og hurtighet for å få gjort ting, så er da Android den suverene vinneren. Dette skyldes fleksibiliteten som ligger iboende i Android. Det krever en del mer enn iOS å konfigurere optimalt, men når det er gjort, så er den skreddersydd for nettopp deg, med hurtig tilgang til det akkurat du trenger. Du tilpasser telefonen til deg, ikke omvendt. responsivitet i menyen Det inntrykket har jeg også, iPhone oppleves smoothere i menyer og scrolling. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, kanskje har det sammenheng med at iOS ikke multitasker på ordentlig? Hvordan oppleves iPhone når du kjører flere av (de få) appene som kan multitaske? en enkel programvare-butikk med programmer som garantert virker på din enhet En sannhet med modifikasjoner. Det er mye søppel på App Store. Ser stadig folk som føler seg lurt og vil ha tilbake pengene sine. Det er ikke lett uten en skjult og omstendelig prosess i iTunes. Android-brukere bare avinstallerer appen innen 15 minutter (24 timer inntil nylig), så blir betalingen kansellert. Den vanskelig tilgjengelige refund-funksjonen blir enda mer betenkelig av at rating-systemet i App Store er misvisende. enkel oppgradering av operativsystem. Stemmer ikke. HTC oppdateres f.eks. over WiFi eller 3G (såkalt Over The Air, OTA), brukeren blir automatisk varslet når ny firmware er tilgjengelig, og gjør kun ett klikk for godkjenning, resten gjøres av seg selv. Ingen oppkobling til PC, ingen backup eller annet kreves. iPhone derimot må oppdateres via iTunes, er det ikke så? Først en backup, så nedlasting, iTunes trenger oppdatering, ny nedlasting, så, ... En møysommelig prosess. Stadig flere iPhone-brukere beklager seg over dette når de ser hvor enkelt det er for HTC-Android (andre Androidtlf-merker kan ha en mer omstendelig oppdateringsprosedyre). OmniFocus OmniFocus er sikkert kjekk å ha, men vi trenger den ikke, for vi har et enda bedre system tilgjengelig for Android. OneNote er kåret til verdens beste program for notater og outline. Sjekk på nettet hvor ofte det spørres etter et tilsvarende program for Mac som OneNote for Windows. Ingen er i nærheten av funksjonaliteten til Microsoft OneNote. Og den kan brukes på og synce mot både Android og iPhone via tredjeparts app, både via skyen og direkte over WiFi! Endret 15. januar 2011 av twb 5 Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) twb. Har du lest denne? http://www.innlegg.no/index.php?showtopic=16922 (15 ting android knuser ios på?) Etter å ha lest dette så føles ios veldig gammelt kontra android. "Det krever en del mer enn iOS å konfigurere optimalt, men når det er gjort, så er den skreddersydd for nettopp deg, med hurtig tilgang til det akkurat du trenger. Du tilpasser telefonen til deg, ikke omvendt." Et bevis for at ios svikter. Brukerene må tilpasse seg telefonen, og kan ikke tilpasse telefonen slik at brukeren ikke klarer å jobbe så raskt som han kanskje ønsker. Jeg må bare le:) Folk snakker om brukeropplevelse android vs. ios. Har noen prøvd å sette opp mobilen med nyttige widgets som lar deg gjøre ting ved kun et tastetrykk, og i noen tilfeller får du også med deg all informasjon som du trenger uten å åpne en eneste applikasjon? Jeg vet ikke hvor god brukerfølelse folk får av å måtte gå inn og ut av flere applikasjoner hele tiden, eller hvor lang tid det tar for å ordne i enkle instillinger om 3g, wifi osv. Apple trenger et spark i rumpa! Androidbrukerene står jo bare å ler av ios-eiere som kun har applikasjoner på startskjermen(ene). ios har jo nesten ikke utviklet seg på dette området siden release for 3 år siden. Mens Android har fosset forbi og utvikler nå i en fart som ingen andre klarer å holde følge med. Endret 15. januar 2011 av KjellGu 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Den tråden du linker til bør slettes for alltid. Full av trolls som er bannet. 1 Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Den tråden du linker til bør slettes for alltid. Full av trolls som er bannet. Men punktene i første post er vel relevante? 2 Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 De er absolutt relevante og belyser hvordan Apples strategi er lagt opp: de gjør minst mulig endringer slik at de stadig har noe 'nytt' å komme med. Det har blitt påpekt mange ganger at iOS har utviklet seg særdeles lite på 3 år. Med tanke på Apples posisjon i smarttelefonmarkedet gir ikke dette umiddelbart mening. Vi får inntrykket av at de andre programvareprodusentene shipper det absolutt beste de kan til enhver til, mens Apple er ute etter å melke brukerne. Til sommeren kommer iPhone 5, muligens med true multitasking og noe dynamisk informasjon. Jobs kommer sikkert til å presentere dette som nytt og massene vil styrte til og kjøpe den nye telefonen med fantastiske funksjoner. Det er ikke tvil om at Apples ingeniører hadde nødvendig kunnskap for å gjennomføre dette til iPhone 4, sannsynligvis også 3GS. Problemet er at de ville ikke tjent nok penger på det, for da måtte de funnet opp noe nytt til neste gang (slik er deres modell). Denne måten å rett og slett bedra kunder på er hovedankepunktet mitt med Apple. Alt de foretar seg er utelukkende med tanke på egen vinning og mest mulig $$$. Selvfølgelig handler all forretning om å tjene penger, men ingen andre har så lite respekt for kundene som Apple. I alle fall er det ikke den persepsjonen vi har. Fra oppdatering av eldre produkter til å holde igjen programvareinnovasjoner til elendig brukerstøtte. Man kan si mye rart om de andre bedriftene naturligvis, men de har hvertfall fokus på at de må gjøre sitt beste og levere det nyeste - noe som kommer brukeren til gode. 2 Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Poenget mitt var at telefoner ikke får sikkerhetsoppdateringene som kommer, det problemet er mye mindre på iOS. Det er først nå med 4.3 at iPhone 3G ikke vil bli oppdatert. Har du noe troverdig dokumentasjon på at problemet er mindre på iOS? Telefonen kan tenkes å ikke få oppdateringer fra sin offisielle leverandør, men det hindrer jo ikke folk å oppgradere android-biten (Modem-ROM og CSC må naturligvis brikke/telefonprodusenten stå for)). Jeg trodde det var allment kjent at Android enheter ikke blir oppdatert av operatørene, men der har du dokumentasjon på det. Som sagt før, så er det først nå i 4.3 at støtte for iPhone 3G blir droppet, mens en telefon som SE X10 allerede har blitt forlatt på 2.1 selv om den er i salg nå. Hva folk gjør på XDA er virkelig ikke relevant for dette, den store majoriteten som bruker Android er vanlige folk og de har aldri hørt om den siden. Root exploiten gjør at man får tilgang til root via et sikkerhetshull og ble tettet i 2.2.1: Beklager, men sikkerhetshull? Noen applikasjoner utnyttet en feil i koden for å gi brukeren tilgang til root, men det krevde aktive handlinger fra brukerens side. Det er ikke mer et "hull" en su-kommandoen er under linux generelt. Man klikket på en knapp? Så vidt jeg kan huske var det aldri noen passordautentisering når jeg hadde Nexus One, så koden kan fint kjøre uten aktiv handling fra brukeren. Og nei, man kan ikke bruke iptables til å forby programmer tilgang til internett. Så hvordan hindrer man applikasjoner fra å aksessere nett på iPhone? (Hvis det ikke går an, så er det et reelt plusspoeng til Android; og iallfall etter at det lekker ut hva ymse veldig populære applikasjoner forteller om telefonens eier til 3. part). Yes, der har du funnet et plusspoeng, men jeg skjønner virkelig ikke at du ikke kan se at det er et potensielt sikkerhetsproblem at Android-enheter ikke blir oppdatert innen rimelig tid av leverandørene. Fra første posten min om dette så ga jeg et eksempel til "F.eks. så er det et hull som lar et nettsted hente data fra SD-minnekortet uten at brukeren gjør noe. Hullet har kun blitt fikset i 2.3, noe kun de med Nexus S har foreløpig." Hvis du virkelig ikke kan se at dette er et potensielt problem, så er jeg ikke interessert i å diskutere dette med deg videre. 1 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Det er en forskjell på iOS og Android som Android ikke kan utvikle seg til. Det blir i alle fall vanskelig. Og det er iOS produkters evne til å bedre selvfølelsen til eiere. Jeg har til gode å se noen skryte av at de eier en HTC eller en SE på facebook. Og trenden med å la mobilen pynte opp kafébordet tok ikke av for alvor før iPhone kom. iOS eiere er mer tilbøyelig til å skryte av at de eier et iOSprodukt og iOSproduktets egenskaper. Jeg sier ikke at alle gjør det men jeg er sikker på at flere en meg har opplevd det. Blonde venninner som knapt vet bak frem på en dings vet at det er en iPhone 4 de har men har ikke et qlue om hvilken bil de kjører. "Det er muligens en BMW. Eller en Audi." Jeg innrømmer glatt at jeg syntes det var stor stas å legge en iPhone på bordet når det var omtrent bare jeg som hadde den. Når alle har den syntes jeg ikke det er så stor stas mer. Det er muligens derfor de som blir fans også blir så voldsomt fans. Jeg har et par teknofriker i vennekretsen som aldri eide en mobil lengre enn 6 måneder før de byttet. Begge disse har slått seg helt til ro med iPhone. For den er så bra sier de. Den mangler ingen ting. Jeg (som har eid både og) er imidlertid helt sikker på at de hadde trivdes veldig godt med Android. Men det er de ikke villig til å prøve en gang. Styrking av selvfølelsen er bra. Men styrking gjennom å kjøpe en dings er meningsløst. Det er som å tisse i buksene for å holde varmen. Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) men jeg skjønner virkelig ikke at du ikke kan se at det er et potensielt sikkerhetsproblem at Android-enheter ikke blir oppdatert innen rimelig tid av leverandørene. Androidenheter oppdateres regelmessig. Jeg har stort sett eid Androidenheter fra HTC og der oppdateres det regelmessig. Slik har det i henhold til mine erfaringer vært siden Hero kom. Det er ikke sikkert HTC legger ut oppdatering til siste versjon av Android for all ettertid men som regel får man oppdatert til neste versjon. Apple gjør det på samme måte. De hekter av gamle iPhonemodeller. I andre tilfeller oppdaterer de gamle modeller men utelater en rekke nye funksjoner. Uten noen spesiell grunn. Årsaken er selvsagt at de tetter sikkerhetshull men gir ingen nye funksjoner slik at folk skal kjøpe en ny iPhone. Jeg ser egentlig ikke den store forskjellen der. Jeg vil legge til at vi i vårt hus har flere appleprodukter enn andre* så jeg mener å vite hva jeg snakker om. *produkter. Endret 15. januar 2011 av Hayward Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Androidenheter oppdateres regelmessig. Jeg har stort sett eid Androidenheter fra HTC og der oppdateres det regelmessig.Fra Google oppdateres Android regelmessig, men det hjelper ikke folk som har telefoner som ikke blir oppdatert, eller må vente i flere måneder på at sikkerhetshull blir tettet. Android 2.3, som tetter det hullet, kom ut for en måned siden, men er foreløpig ikke tilgjengelig for noen andre enn de med Nexus S. Apple gjør det på samme måte. De hekter av gamle iPhonemodeller. I andre tilfeller oppdaterer de gamle modeller men utelater en rekke nye funksjoner. Uten noen spesiell grunn. Årsaken er selvsagt at de tetter sikkerhetshull men gir ingen nye funksjoner slik at folk skal kjøpe en ny iPhone.Ja, men det er ikke helt det samme. Når sikkerhetshull blir tettet på iOS, så blir alle enhetene som er støttet oppdatert samtidig. Og perioden en enhet er støttet er mye lengre fra Apple. Som sagt så er det først nå i 4.3 at det ikke vil være støtte for iPhone 3G som først kom sommeren 2008, og ble sist solgt sommeren 2010. Det er en stor forskjell fra Android enheter som er i salg nå, men som ikke vil få oppdateringer som allerede er lansert. Vi kan helt sikkert være uenige i hvor stort problem dette er i praksis, men at det er en reel fordel med modellen til iOS bør det ikke være noe tvil om. Det blir spennende å se hvordan WP7 takler oppdateringer, for det virker som om Microsoft kommer til å være flinkere de og. 1 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Vi kan helt sikkert være uenige i hvor stort problem dette er i praksis, men at det er en reel fordel med modellen til iOS bør det ikke være noe tvil om. Vi blir nok ikke enig og det er heller ikke hensikten. Årsaken er selvsagt at brukeropplevelsen er forskjellig. Det du legger vekt på er uviktig for meg og min bruk. (og omvendt selvsagt) Vi definerer innholdet i begrepet "best" på forskjellige måter og da blir det en rent subjektiv opplevelse. Jeg misliker sterkt at itunes starter og at det skjer en masse saker og ting som jeg ikke har kontroll over i bakgrunnen. Men for min mor er det helt perfekt. Derfor er jeg ikke enig i at det er en reell fordel med modellen til iOS. Siden jeg har opplevd god oppdatering på mine HTC telefoner. Smertefri og elegant. Det samme har jeg opplevd med iOS. Med ett unntak. iOS føkka opp hele adresseboka mi med å blande sammen alle kontaktene på alle iPhones som har vært koblet til på denne mac'en. Kontakter ble slettet, erstattet og endret. Jeg har fortsatt ikke (6 måneder senere) fått dette helt i orden. Hadde jeg fått tak i en appleansatt på den tiden det skjedde så hadde jeg kvalt vedkommende. Så forbannet var jeg. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Med frihet til å velge selv, kommer også frihet til å gjøre dumme ting. 2.3 ble vel rootet innen 24timer fra release. Altså inneholder den no som kan "exploites". Dette krever dog aktive tiltak fra brukerens side. Dog, når det er sagt. Google burde absolutt svingt pisken og tvingt produsenter til å lage sine egne tillegg som apps, ikke som integrerte deler av systemet. Dermed kunne alle oppdatert med engang det kom update. Så får heller de som ønsker skreddersydde pakker fra produsenten vente på dette. Som det er nå fungerer updates på android like mye som en kunstig sperre på hvor lenge dingsen din lever. Noe jeg har følt på kroppen med min 4 måneder gamle x8 som aldri vil få update til engang 2.2. Som kom 5-6 måneder *før* telefonen min så dagens lys... med 1.6 på. 1 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Med frihet til å velge selv, kommer også frihet til å gjøre dumme ting. Enig. Friheten til å gjøre dumheter er baksiden av medaljen. Bare spør han som rooted sin nye DHD til grønnsak. Noe jeg har følt på kroppen med min 4 måneder gamle x8 som aldri vil få update til engang 2.2. Som kom 5-6 måneder *før* telefonen min så dagens lys... med 1.6 på. IMO var du uheldig som kjøpte en SE. SE har ikke vært seg selv de siste par årene. De har mistet grepet om mobilmarkedet på grunn av en rekke elendige produkter og direkte dumheter. (som å slippe X8 med android 1,6) Det er en annen diskusjon.. Men jeg tror du hadde vært mye mer fornøyd med en desire. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Det handlet stort sett om størrelse og pris for min del. Valget burde falt på Optimus One. Føler at årets høstmobiler blir knall, så jeg valgte å holde meg i mid-range med tanke på utbytte innen et år. Jeg tok en kjangs på at SE ville skjerpe seg, men brant meg på det. Det er en flott dings når den er rootet og kjører JiT og app2sd, men jeg drømmer fortsatt om 2.2. Edit: Beklager avsporing og navlebeskuelse. Endret 15. januar 2011 av Dummst Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Android kan få sååå clean paging osv. Kjører Desire root med custom ROM, får det ikke cleanere enn det as:P Man kan clocke og unerclocke. Android pwner iOS. Android kan få sååå clean paging osv. Kjører Desire root med custom ROM, får det ikke cleanere enn det as:P Man kan clocke og unerclocke. Android pwner iOS. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Den tråden du linker til bør slettes for alltid. Full av trolls som er bannet. borchgrevink og Olannon sier det at førstepost er relevant, som det også er i mine øyne(i høyeste grad). Begge plattformene er meget gode, men ios henger etter og android skyter fart og har kommet seg noe lenger. ios har ikke utviklet seg all verden siden release, og alle kan se at startskjermen er fortsatt like primitiv uten de mulighetene som android tilbyr. Jeg merker en tendens på flere videregående skoler nå. Jentene liker iphone best og guttene hamstrer nå inn på androidenheter. Nettopp fordi de har sett fordelene med hva de kan gjøre men et sånn operativsystem. Folk skal ha generelt lite kunnskap om mobiler om de ikke klarer å sette opp en androidmobil med widgets osv. Men overgangen fra en iPhone så skjønner jeg at det kan bli for mye med tanke på hvor lite de kan gjør hehe. Jeg liker setningen "La en forbruker forme telefonen etter sine ønsker, og ikke omvendt" Endret 15. januar 2011 av KjellGu 1 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Android kan få sååå clean paging osv. Kjører Desire root med custom ROM, får det ikke cleanere enn det as:P Man kan clocke og unerclocke. Android pwner iOS. Android kan få sååå clean paging osv. Kjører Desire root med custom ROM, får det ikke cleanere enn det as:P Man kan clocke og unerclocke. Android pwner iOS. Meningsløs post gir ingen mening. Ha en fin dag! Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Android kan få sååå clean paging osv. Kjører Desire root med custom ROM, får det ikke cleanere enn det as:P Man kan clocke og unerclocke. Android pwner iOS. Android kan få sååå clean paging osv. Kjører Desire root med custom ROM, får det ikke cleanere enn det as:P Man kan clocke og unerclocke. Android pwner iOS. Tips til neste gang, Hvis du vil bli tatt seriøst, så ikke skriv som en fjortis. Jeg har testet mange android telefoner siden lansering. Det som går igjen og igjen, selv om det er en high end telefon, så lugger operativsystemet mye mer enn iOS. En ujailbreaket iOS, mangler mange funksjoner som avanserte brukere gjerne er opptatt av. Dette er noe Android er bedre på ut av boksen. Kort oppsummert: iOS er et stabilt OS som flyter utrolig godt med programvarer tilpasset dens HW. Men mangler de mest avanserte funksjonene om telefonen ikke er jailbreaket. Android er et OS med flere funksjoner for avanserte brukere og men helhetsinntrykket av OSet føles ikke like gjennomført ut som iOS. Verdt å nevne er dette min subjektive mening, som man kan forvente fra en forumbruker. 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Har du noe troverdig dokumentasjon på at problemet er mindre på iOS? Telefonen kan tenkes å ikke få oppdateringer fra sin offisielle leverandør, men det hindrer jo ikke folk å oppgradere android-biten (Modem-ROM og CSC må naturligvis brikke/telefonprodusenten stå for)). Jeg trodde det var allment kjent at Android enheter ikke blir oppdatert av operatørene, men der har du dokumentasjon på det. Det er allment kjent. Men det besvarer ikke spørsmålet mitt. Det er synd at noen leverandører (Samsung, bl.a. har fått veldig mye pepper for det) ikke oppgraderer telefonene sine. Men dette er ikke et sikkerhetsproblem for Android, men for de spesifikke leverandørene. Som sagt før, så er det først nå i 4.3 at støtte for iPhone 3G blir droppet, mens en telefon som SE X10 allerede har blitt forlatt på 2.1 selv om den er i salg nå. Finnes det en uoffisiell firmware til SE X10 med 2.2/2.3? Hva folk gjør på XDA er virkelig ikke relevant for dette, den store majoriteten som bruker Android er vanlige folk og de har aldri hørt om den siden. Beklager, men jeg kjøper ikke "relevans"-argumentet (selv om majoriteten kan være brukere som ikke vet hva å "roote" en telefon betyr). Det er ytterst relevant at det finnes et miljø som tilpasser og utvikler OS-et til telefonen. Fordi nettopp det miljøet vil være raskest ute med sikkerhetsfikser, om ikke annet så grunnet sin størrelse. Det er helt klart mest fordelaktig om leverandøren av telefonen har en våken holdning til sikkerhetsoppgraderinger slik at brukere slipper å bry seg om 3-partsmodifikasjoner. Men tråden handlet om iOS vs Android, og du har ikke lagt frem noe dokumentasjon på at Google/Open handset alliance har verre historikk ift. sikkerhet enn Apple (selv om noen av leverandørene er verre enn Apple). Videre er det også slik at det eneste saklige å sammenligne (dessverre) er jailbroken iPhone vs. rooted Android. Og det i sin tur stiller visse kunnskapskrav til telefoneiere. Så hva XDA-forum inneholder av informasjon er ytterst relevant (har iPhone et tilsvarende miljø rundt seg, forresten? Jeg kunne trengt et kunnskapsløft om iOS). Man klikket på en knapp? Så vidt jeg kan huske var det aldri noen passordautentisering når jeg hadde Nexus One, så koden kan fint kjøre uten aktiv handling fra brukeren. Eh, jo, det må man. Man trenger ikke passordautentisering, men man må bevist flashe firmware eller installere en spesiell applikasjon. Deretter fikk man eksplisitt beskjed om at en applikasjon ba om superbrukerrettigheter og man har en mulighet til å si ja/nei. Dette er ikke en exploit som kan foregå over luften uten at brukeren er klar over det. Yes, der har du funnet et plusspoeng, Sikkerhetsplusspoeng, ja. Siden du rettsmessig gjør sikkerhet til et poeng: hvordan hindrer iPhone-brukere sine applikasjoner til å lekke ut informasjonen om dem i dag? (Jeg mistenker at svaret er "de gjør ikke det", men vet ikke nok om iOS til å tillate meg sarkasme her). Hvis de ikke kan det, så er det et alvorlig sikkerhetsproblem for brukere av iPhone; et problem som man bare kan håpe ikke er av stor praktisk betydning. Ikke ulik js-hullet du linket til. Alle produkter av noe størrelse vil ha sikkerhetshull i seg. Det som er viktig er at de ansvarlige for produktene har en bevisst og årvåken holdning til sikkerhet, både når det gjelder design og oppfølging. Har Google feilet her ift Apple? Hvis ja, vil jeg se noe dokumentasjon på det. (...) men jeg skjønner virkelig ikke at du ikke kan se at det er et potensielt sikkerhetsproblem at Android-enheter ikke blir oppdatert innen rimelig tid av leverandørene. Selvsagt er det et problem! Jeg har vel ikke hevdet noe annet heller? Men det er et problem for de spesifikke leverandørene, og ikke for Android som sådann. Google kan ikke bebreides for sikkerhetsglippene til Samsung eller HTC. Hullet har kun blitt fikset i 2.3, noe kun de med Nexus S har foreløpig. Ja, det er soleklart et sikkehetsproblem. Og jeg håper at min leverandør (jeg har en SGS) eller en 3.-part slipper en oppgradering snart som tetter det hullet. Hvor lang tid tok det før Google fikset dette hullet? Og, nok en gang, har du noe dokumentasjon på at Android har en verre sikkerhetshistorikk enn iOS? edit: litt flere detaljert. Endret 15. januar 2011 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg