Gå til innhold

Hva har iOS som ikke Android har?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som svar på førstepost:

Brukervennlighet, responsivitet i menyen, en enkel programvare-butikk med programmer som garantert virker på din enhet, enkel oppgradering av operativsystem. Det var det jeg kom på i farten.

Igjen store forskjeller på de x antall modellene som finnes, men:

1) Kan ikke på noen måte se at Android generelt er mindre brukervennlig.

2) Kommer an på hvilken modell du har. Ja, endel modeller er tregere, men da koster de som oftest mindre også (ikke alltid).

3) De fleste kan nå også oppdatere OTA (som iPhone?). Særlig mye enklere blir det vel neppe?

Lenke til kommentar

En kan vel si (og det er vel litt av poenget i min opprinnelig post) at det jeg spesifikke apper teller "kun" hvis de ikke er mulig å få til samme på Android. Slik jeg ser det er alle apps på iOS fullt mulig å lage samme eller bedre på Android, og de aller fleste vil nok etterhvert komme på begge plattformer. Er det derimot noe tekniske begrensninger i OS eller hardware som gjør ting umulig å portere så blir det noe annet (mener nå jeg).

Skjønner hvor du vil hen, men er uenig i prinsippet. Om det for eksempel finnes for få brukere som er villige til å betale OmniGroup noen hundrelapper for å lage OmniFocus til Android er det ikke de tekniske hindringene i systemet som stopper utviklingen, men demografi, salgskanaler mv. Dette medfører et begrenset programvareutvalg, selv om det ikke skulle være noe teknisk i veien for å lage et program like godt som OmniFocus på Android. Årsakene til at et program kun finnes på et av systemene kan være mange, men om resultatet er at de gode applikasjonene uteblir er dette uinteressant.

Android har selvsagt en tilsvarende fordel her: selv om iOS-enheter teknisk sett skulle være best egnet til å kjøre et bestemt program vil det finnes tilfeller der Apple velger å holde disse utenfor App Store, og dermed blir det beste verktøyet tilgjengelig i praksis en Android-telefon til disse formålene.

Lenke til kommentar

Som svar på førstepost:

Brukervennlighet, responsivitet i menyen, en enkel programvare-butikk med programmer som garantert virker på din enhet, enkel oppgradering av operativsystem. Det var det jeg kom på i farten.

Jeg har brukervennlighet, responsive menyer og enkel oppgradering av operativsystem på min 1800-kroners Androidtelefon. Garanti for at alle apps virker har jeg dog ikke, men jeg har enda til gode å finne en app jeg vil ha som ikke virker. I såfall går det på androidversjon, noe produsenter av androidtelefoner mildt sagt kunne skjerpet seg på.

"Brukervennlighet" er et Apple-mantra jeg aldri har forstått meg på. Er det så vanskelig å bruke en androidtelefon, eller er det bare jeg som er ubersmart?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

En kan vel si (og det er vel litt av poenget i min opprinnelig post) at det jeg spesifikke apper teller "kun" hvis de ikke er mulig å få til samme på Android. Slik jeg ser det er alle apps på iOS fullt mulig å lage samme eller bedre på Android, og de aller fleste vil nok etterhvert komme på begge plattformer. Er det derimot noe tekniske begrensninger i OS eller hardware som gjør ting umulig å portere så blir det noe annet (mener nå jeg).

Skjønner hvor du vil hen, men er uenig i prinsippet. Om det for eksempel finnes for få brukere som er villige til å betale OmniGroup noen hundrelapper for å lage OmniFocus til Android er det ikke de tekniske hindringene i systemet som stopper utviklingen, men demografi, salgskanaler mv. Dette medfører et begrenset programvareutvalg, selv om det ikke skulle være noe teknisk i veien for å lage et program like godt som OmniFocus på Android. Årsakene til at et program kun finnes på et av systemene kan være mange, men om resultatet er at de gode applikasjonene uteblir er dette uinteressant.

Android har selvsagt en tilsvarende fordel her: selv om iOS-enheter teknisk sett skulle være best egnet til å kjøre et bestemt program vil det finnes tilfeller der Apple velger å holde disse utenfor App Store, og dermed blir det beste verktøyet tilgjengelig i praksis en Android-telefon til disse formålene.

Saklig og fint innlegg. Kan vi holde den tonen? Please

• Liker 1
Lenke til kommentar

En god grunn til å velge iOS er sikkerhet. På grunn av at Android-telefoner sjelden blir oppdatert til nye versjoner, så ender man opp med at alvorlige sikkerhetshull ikke blir fikset. F.eks. så er det et hull som lar et nettsted hente data fra SD-minnekortet uten at brukeren gjør noe. Hullet har kun blitt fikset i 2.3, noe kun de med Nexus S har foreløpig.

I tillegg er det en root exploit for en god del modeller som ble fikset med 2.2.1 som heller ikke mange telefoner har blitt oppdatert til.

Hvis jeg skulle hatt en Android telefon igjen, så hadde jeg kun sett på Nexus-serien, siden det er eneste måte å være sikker på at man blir oppdatert innen rimelig tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Som svar på førstepost:

Jeg har brukervennlighet, responsive menyer og enkel oppgradering av operativsystem på min 1800-kroners Androidtelefon. Garanti for at alle apps virker har jeg dog ikke, men jeg har enda til gode å finne en app jeg vil ha som ikke virker. I såfall går det på androidversjon, noe produsenter av androidtelefoner mildt sagt kunne skjerpet seg på.

"Brukervennlighet" er et Apple-mantra jeg aldri har forstått meg på. Er det så vanskelig å bruke en androidtelefon, eller er det bare jeg som er ubersmart?

Jeg har dårlig brukervennlighet, lite responsive menyer. Garanti for at alle apps, selv betalings apps virker, har jeg ikke. Jeg har fortsatt til gode å finne en app jeg vil ha som ikke har bugs, feil, mangler eller fungerer dårlig. Jeg er og sikret en vanskelig oppgradering da jeg ble nødt å legge inn custom ROM for å få min 4000-kroners Androidtelefon til å virke tilfredstillende.

Poenget med å snu argumentene dine på hodet (selv om jeg ikke var ironisk over), var å vise at oppfatning av brukervennlighet er høyst subjektivt. Du kan jo spørre deg selv: "Er en task manager virkelig brukervennlig eller unødvendig forstyrrende? ". Svaret på det varierer nok høyst etter hva du ønsker av mobilen din. Det er vel heller ingen som har lagt sjul på at Apple konsentrerer seg om den gruppen brukere som ikke har interesse av å vite hva en task manager måtte være.

Personlig mener jeg Apple har skjønnt en ting, at en telefon må kunne være avansert uten å måtte være avansert å bruke.

Det er jo heller ikke slik at god brukervennlighet på iOs skulle utelukke god brukervennlighet på Android ? (eller vice versa)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Du gikk litt over hodet på meg der. Føler dog med deg. Tror du tok manges opplevelse på kornet :)

Når jeg tenker meg om så kom jeg vel med en halv sannhet. Sånn rett ut av eska var ikke min x8 mye å skryte av. Der har iPhone en fordel. På den andre siden har android den fordelen at de som liker å tilpasse dingser til eget bruk, har muligheten for det. For min del er det halve sjarmen, og en av hovedgrunnene til at jeg ikke trives med appledingser.

Synes Apple skal ha kritikk for for mye kontroll, mens Google gjerne kunne tatt litt mer kontroll over hva telefonprodusenter foretar seg. Androidtelefoner burde kjørt stock android, og heller hatt med en programpakke/interface fra produsenten som man kunne brukt om man ønsket det. Men det var vel en avsporing...

Endret av Dummst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god grunn til å velge iOS er sikkerhet. (...)

Har du en troverdig kilde som tilsier at iOS har jevnt over bedre sikkerhetshistorikk enn Android?

I tillegg er det en root exploit for en god del modeller som ble fikset med 2.2.1 som heller ikke mange telefoner har blitt oppdatert til.

Denne forstod jeg ikke. root *exploit*? Man ønsker jo gjerne å skaffe seg root-rettigheter på en androidtelefon (av diverse årsaker).

Relatert til disse begge punktene -- kan man forby individuelle applikasjoner på iPhone å ha tilgang til nett, samtidig som tillate andre? Det kan man nemlig med Android (iptables, opplagt). Opplagt ekspempel -- forby "angry birds" å aksessere nettet, uansett om telefonen har wifi/edge/gprs på.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at telefoner ikke får sikkerhetsoppdateringene som kommer, det problemet er mye mindre på iOS. Det er først nå med 4.3 at iPhone 3G ikke vil bli oppdatert.

Root exploiten gjør at man får tilgang til root via et sikkerhetshull og ble tettet i 2.2.1: http://www.androidpolice.com/2010/09/29/2-2-1-update-for-nexus-one-breaks-universal-androot/

Det har vært lignende hull i iOS, nå sist i høst hvor man jailbreaket telefonen ved å gå inn på jailbreakme.com. De vanlige måtene å roote en Nexus One på er vel å koble til med USB lokalt og så roote? Det er helt annerledes enn at programmer kan gi seg selv tilgang til root gjennom et sikkerhetshull uten din viten.

Og nei, man kan ikke bruke iptables til å forby programmer tilgang til internett.

Lenke til kommentar

Poenget med å snu argumentene dine på hodet (selv om jeg ikke var ironisk over), var å vise at oppfatning av brukervennlighet er høyst subjektivt. Du kan jo spørre deg selv: "Er en task manager virkelig brukervennlig eller unødvendig forstyrrende? ". Svaret på det varierer nok høyst etter hva du ønsker av mobilen din. Det er vel heller ingen som har lagt sjul på at Apple konsentrerer seg om den gruppen brukere som ikke har interesse av å vite hva en task manager måtte være.

Så ikke installer noen task manager da. Jeg har aldri hatt task manager på min Android-telefon, og etter snart et år har jeg heller ikke hatt noe behov for en.

Greit, det er tåpelig å bruke ens egne begrensede opplevelser som målestokk for en hel plattform, men så er det også stort sett det alle andre gjør ("man må ha interesse av å vite hva en task manager er for å kunne ha glede av Android").

Android rett ut av boksen er ufattelig lite mer komplisert enn iOS, om det da ikke bare er jeg som er ekstremt intelligent og lærenem. Du har noen knapper og en stor skjerm med ikoner på, og om du ikke gidder å forholde deg til noe mer så trenger det ikke å bli mer avansert enn det. Det at du så har muligheten til å bruke widgets, endre launcher og konfigurere litt her og der er en bonus som man slett ikke må dille med om man ikke har lyst eller synes det er vanskelig. Man trenger jo ikke å slå på cruisekontrollen i bilen heller om man har nok med å holde øynene på veien, eller ikke føler noe behov for å bruke den. Det skader ingen at muligheten er der.

Det som kan være mindre brukervennlig med Android er at flere modeller, spesielt de billige modellene, hakker litt og kan være trege. Du har også en del modeller som har altfor lite lagringsplass, noe som helt eller delvis kan omgås på enkelte modeller og OS-versjoner, men som uansett ikke er brukervennlig. Nye modeller i dag i samme prisklasse som iPhone4 er imidlertid mye mer brukervennlige på disse punktene.

Selv hadde jeg ikke hatt noe problem med å eie en iPhone, men for øyeblikket frister det mer å oppgradere til en av de nye Android-telefonene som dupper i horisonten, som LG Optimus 2X. Så får vi se om kommende sommers iPhone 4G(?) blir spennende nok til å vippe toppmodellene med Android av sikletronen :-)

Lenke til kommentar

Nå er diskusjonen her på et nivå som ikke interesserer mitt hode. Men en ting er sikkert. All programvare har sikkerhetsissues. Også iOS. At det er færre problemskapere som har saumfart iOS med den hensikt å lage problemer (virus) er ingen garanti for at systemet er bedre.

Lenke til kommentar

Så du syns ikke det er et problem at folk ikke får sikkerhetsoppdateringer til telefonene sine? Foreløpig har det kanskje ikke vært noen eksempler på ondsinnet programvare som har utnyttet disse hullene, men det kan absolutt bli et problem.

Ja, mye KAN skje..

Lenke til kommentar

Så du syns ikke det er et problem at folk ikke får sikkerhetsoppdateringer til telefonene sine? Foreløpig har det kanskje ikke vært noen eksempler på ondsinnet programvare som har utnyttet disse hullene, men det kan absolutt bli et problem.

Det er da strengt tatt ikke hardwareprodusentene sin oppgave, de skal bare pushe enheter som microbølgeovner.

Sikkerhetsproblemene til android og oppdateringsløsninger er rene ettertanker, kanskje virker det spesielt slik for samsung sin del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og den trusselen gjelder ikke iOS? Er det din påstand?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...