Gå til innhold

Antistatiske "problemer"


Anbefalte innlegg

Jeg var hos en kamerat i dag for å hjelpe han og skifte ut hovedkortet sitt. Jeg tok med meg mine 2 antistatiske armbånd og min antistatiske matte.

Da vi skulle begynne koblet jeg armbånd og matte til jordingsklipsene i et jorda uttak. Heldigvis hadde jeg armbåndet på meg en stund før jeg tok i kortet...for jeg kjente plutselig noe rart! Det var som om det "kilte" i kontaktpunktet mellom armbåndet og huden, faktisk ganske ubehagelig! Jeg prøvde på flere jorda kontakter i huset hans med samme resultat. Jeg torde ikke ta i hk'et med dette, så til slutt fikk jeg kobla meg til komfyren hans...og der kjente jeg ikke noe. Så jeg fikk skifta hk'et og ingen problemer :grin:

 

Men det jeg lurer på er følgende:

Hva er det som forårsaka dette? Er det strøm?

Kan dette være skadelig for komponenter? (mest trolig, vil nå jeg si...)

Kameraten min bor i et gammalt hus med like gammelt strømanlegg, men det er jo rart at det funka på komfyren? Er de ekstra jordet/sikret?

Hjemme hos meg er det ganske nytt el anlegg, og jeg har alltid satt de i jordingsklipsene uten å ha kjent noe. Kan det være skadelig å bruke jordingsklips generelt, og er det noen måte å måle de på? (med et multimeter feks?)

 

Noen synspunkter på dette?

 

En annen ting også, jeg kjøpte mine armbånd og matte hos Clas Ohlson (bra sjappe...jobba der for noen år tilbake :razz: )

Er det noen stor kvalitetsforskjell på antistatiske armbånd/fotlenker/matter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel ikke noe svar til deg men heller et spørsmål.

 

Er ikke poenget å jevne ut en evt. spennings forskjell mellom seg selv å PC'n målet? Du kan da godt feste lenka rett på PC'n. Eller er jeg helt på jordet?

 

Foresten!

En gang jeg var på oppdrag ute hos et lite firma som skulle ha satt opp en "ny" server opplevde jeg noen "artig"! Der hvor serveren skulle stå var det lednings spagetti ut av en annen verden, så jeg fant meg en annen kontakt for å plugge i nok en skjøte ledning. Når jeg koblet på koax'en etterpå fikk jeg en rar følelse i hånda, kjente strømmen godt ja! Ringte en elektrikker og han målte 110V (!) mellom koax'en og chassiet på serveren. Mon tro om det var sundt?

Lenke til kommentar

tror du unngår slike problemer hvis du tar av deg alle antistatiske armbånd og fjerner andre slike ting.

 

jeg har drevet å rotet innvendig i PC'er i sikkert 3 år nå, og har aldri fått støt eller noe lignende, og har heller aldri ødelagt noe som helst... vet ikke engang hvordan dette jordingsystemet fungerer... :smile:

pleier ikke alltid å huske å ta ut strømen fra PSU'en engang...

 

Er jeg dritheldig, eller er antistatisk tilbehør/kunnskaper unødvendig?

 

:smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-02-01 20:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


GeeZuZz skrev (2002-02-01 19:58):

...

og har heller aldri ødelagt noe som helst

...


 

Har du aldri eid en eneste komponent som har vært ustabil? Aldri fått heng på maskina? Det er ikke alt som er MicroSoft sin skyld (selvom det jo hadde vært fint :wink: ) Mange ustabile maskiner kan skyldes at skjermkort eller hovedkort eller ram har fått seg en ekstra trøkk en gang. Det behøver ikke nødvendig vis å dø, det er faktisk heller skjeldent det gjør, men det kan lett få mindere skader.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 19:58, GeeZuZz skrev:

tror du unngår slike problemer hvis du tar av deg alle antistatiske armbånd og fjerner andre slike ting.


jeg har drevet å rotet innvendig i PC'er i sikkert 3 år nå, og har aldri fått støt eller noe lignende,


Er jeg dritheldig, eller er antistatisk tilbehør/kunnskaper unødvendig?



 

du har nok vært litt heldig.. antistatiske armband er lurt...

jeg knerta to hk på samme tid, vet ikke om det var min skyld, men overpsenning ble det..

Lenke til kommentar

Quote:


RogueFreak skrev (2002-02-01 18:56):

Jeg var hos en kamerat i dag for å hjelpe han og skifte ut hovedkortet sitt. Jeg tok med meg mine 2 antistatiske armbånd og min antistatiske matte.

Da vi skulle begynne koblet jeg armbånd og matte til jordingsklipsene i et jorda uttak. Heldigvis hadde jeg armbåndet på meg en stund før jeg tok i kortet...for jeg kjente plutselig noe rart! Det var som om det "kilte" i kontaktpunktet mellom armbåndet og huden, faktisk ganske ubehagelig! Jeg prøvde på flere jorda kontakter i huset hans med samme resultat. Jeg torde ikke ta i hk'et med dette, så til slutt fikk jeg kobla meg til komfyren hans...og der kjente jeg ikke noe. Så jeg fikk skifta hk'et og ingen problemer
:grin:

Men det jeg lurer på er følgende:

Hva er det som forårsaka dette? Er det strøm?

Kan dette være skadelig for komponenter? (mest trolig, vil nå jeg si...)

Kameraten min bor i et gammalt hus med like gammelt strømanlegg, men det er jo rart at det funka på komfyren? Er de ekstra jordet/sikret?

Hjemme hos meg er det ganske nytt el anlegg, og jeg har alltid satt de i jordingsklipsene uten å ha kjent noe. Kan det være skadelig å bruke jordingsklips generelt, og er det noen måte å måle de på? (med et multimeter feks?)


Noen synspunkter på dette?


En annen ting også, jeg kjøpte mine armbånd og matte hos Clas Ohlson (bra sjappe...jobba der for noen år tilbake :razz: )

Er det noen stor kvalitetsforskjell på antistatiske armbånd/fotlenker/matter?



 

Hallo!!!!

 

Poenget er ikke å jorde seg med hele verden da :lol: :lol: :lol:

 

Dwet er bare for å jevne ut spenningsforskjell mellom deg og pc.

Det kan holde å stryke litt på godset i kabinettet, men for å unngå at man lader opp spenning under arbeidet er det fordel å bruke ei armlenke eller.no

Lenke til kommentar

"Jord" er ikke bestandig "jord"!!

 

For meg høres det ut som om det er jordfeil i el-anlegget til kompisen din!

Dette er det faktisk ganske enkelt å sjekke, om du har tilgang til et voltmeter / multimeter.

Måler du spenningen mellom en fase og "jord" i en jordet stikkkontakt, skal du få ca 110 volt,da er alt i orden med el-anlegget. Om meteret viser 0, eller 220 volt, har han garantert en jordfeil!

Kobler du deg da til "jord" i en stikkontakt med armbåndet ditt, vil du dermed bli "bærer" av 220 volt!

Og alt du "tar i" vil avhengig av ledningsevnen, danne en motpol for "dine" 220 volt!

Og et PC-kabinett i metall har definitivt god ledningsevne! Men er allikevel avhengig av hvordan det er plassert. Står kabinettet f.eks. på et fuktig kjøkkengulv, vil den kilende / prikkende følelsen faktisk nærme seg et elektrisk støt, i motsetning til om kabinettet er plassert på f.eks. et trebord i et tørt rom, gjerne på et teppe. Spør gjerne en elektriker om dette, sannsynligvis vil han bekrefte utsagnet.

Om du skal være 100% sikker på å utlade deg selv for statisk elektrisitet, kan du faktisk bruke nærmeste vannkran! Vannledningsnettet i de aller fleste hus består av kobberrør, som nesten garantert vil gi deg skikkelig kontakt med jord, og dermed utlade den statisk elektriske spenningen du eventuelt bærer i deg. Men NB!! ADVARSEL!! INGEN av disse metodene bør brukes i forbindelse med PC-jobbing eller for den saks skyld andre elektriske /elektroniske apparater som kan være følsomme for statisk elektrisitet!!!!(TV etc).

Årsaken til dette er følgende: TV-chassiet / PC-kabinettet kan av og til være spenningsførende når de kobles til en stikkontakt. Er du da samtidig koblet til vannkranen, så får du garantert en "karamell"!

 

Den beste metoden for å unngå skade på hovedkort osv. er allerede beskrevet i et tidligere innlegg, miniguru har en grei forklaring! Fest armlenken til kabinettet / chassiet på PC / TV før du tar i elektronikken. Eventuell statisk elektrisitet vil da lades ut til kabinett / chassi, slik at du da kan være ganske trygg på at du ikke skader elektronikken.

 

Puh! Mitt lengste innlegg på disse sider, så langt!

Håper noen og hver finner dette "matnyttig" :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-02 00:14 ]

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri hatt antistatisk lenke og har heller aldri hatt problemer med det. Jeg sier bare knerter du et hk eller to kjøp deg en matte hvis ikke spar pengene.

 

Det er mye dritt i verden som blir prakket på oss og jeg er overbevist om at dette er en av de tingene.

Lenke til kommentar

Jeg har UPC kabelmodem.

 

Tar jeg på baksiden av det, og på kabinettet, kiler det i begge henda...

 

Det er 130V mellom.. Jeg har målt...

 

Koaxen er jorda rett i Modemet, og det fører strøm..

 

Pluggen fra stereoen min er _VELDIG_ ubehagelig å ta på hvis du tar i kabinettet samtidig. Får grisestøt... Men lydkortet tar jo ikke skade...?

 

Er ikke så veldig bekymra for statis elektrisitet.. Hvis PC'n ryker, er det en god unnskyldning til å bytte'n ut..

Lenke til kommentar

En del av innleggene her gir en god pekepinn på hvorfor det er så mange ustabile PC-er rundt i landet, og også hvorfor databutikkene får tonnevis av komponenter i retur pga det kundene påstår er produksjonsfeil. :wink:

 

En statisk utladning til f.eks en minnebrikke kan være så liten at du ikke merker det selv, men det er nok til at brikken blir mer og mer ustabil etter som tiden går.

 

BRUK ANTISTATISK UTSTYR!

 

PS! Må bare tilføye en ting til, hvor mange PC-er er tilkoblet en jordet stikkontakt..

Det er nok mange som burde ta en kikk i papirene som følger med de tingene de kjøper. :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Rusmusa på 2002-02-02 01:12 ]

Lenke til kommentar

det er høyest å anbefale å ha antistatisk armbånd osv. når man "mekker" på hardwear men er ikke nødvendig hvis man er forsiktig.

 

noen punkter som er viktig når man ikke har antistatisk utstyr.

 

* Ta og lad ut spenning før du begynner med å ta på kabinettet i 3-4 sek. ( prøv å holde kontakten ved feks. noe så akrobatisk som å ta av deg sokken og ha foten borti kabinettet til en hver tid. litt stusselig men funker. man legger gjerne ned kabinettet når man skrur ol. og dermed er det ikke så vanskelig )

 

* ikke gå med klær av syntetiske stoffer mens du "mekker"

 

* ikke sitt å "mekke" på teppe.

 

har i hvert fall funket greit her! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Skrue skrev (2002-02-02 00:11):

"Jord" er ikke bestandig "jord"!!


For meg høres det ut som om det er jordfeil i el-anlegget til kompisen din!

Dette er det faktisk ganske enkelt å sjekke, om du har tilgang til et voltmeter / multimeter.

Måler du spenningen mellom en fase og "jord" i en jordet stikkkontakt, skal du få ca 110 volt,da er alt i orden med el-anlegget. Om meteret viser 0, eller 220 volt, har han garantert en jordfeil!

Kobler du deg da til "jord" i en stikkontakt med armbåndet ditt, vil du dermed bli "bærer" av 220 volt!

Og alt du "tar i" vil avhengig av ledningsevnen, danne en motpol for "dine" 220 volt!

Og et PC-kabinett i metall har definitivt god ledningsevne! Men er allikevel avhengig av hvordan det er plassert. Står kabinettet f.eks. på et fuktig kjøkkengulv, vil den kilende / prikkende følelsen faktisk nærme seg et elektrisk støt, i motsetning til om kabinettet er plassert på f.eks. et trebord i et tørt rom, gjerne på et teppe. Spør gjerne en elektriker om dette, sannsynligvis vil han bekrefte utsagnet.

Om du skal være 100% sikker på å utlade deg selv for statisk elektrisitet, kan du faktisk bruke nærmeste vannkran! Vannledningsnettet i de aller fleste hus består av kobberrør, som nesten garantert vil gi deg skikkelig kontakt med jord, og dermed utlade den statisk elektriske spenningen du eventuelt bærer i deg. Men NB!! ADVARSEL!! INGEN av disse metodene bør brukes i forbindelse med PC-jobbing eller for den saks skyld andre elektriske /elektroniske apparater som kan være følsomme for statisk elektrisitet!!!!(TV etc).

Årsaken til dette er følgende: TV-chassiet / PC-kabinettet kan av og til være spenningsførende når de kobles til en stikkontakt. Er du da samtidig koblet til vannkranen, så får du garantert en "karamell"!


Den beste metoden for å unngå skade på hovedkort osv. er allerede beskrevet i et tidligere innlegg, miniguru har en grei forklaring! Fest armlenken til kabinettet / chassiet på PC / TV før du tar i elektronikken. Eventuell statisk elektrisitet vil da lades ut til kabinett / chassi, slik at du da kan være ganske trygg på at du ikke skader elektronikken.


Puh! Mitt lengste innlegg på disse sider, så langt!

Håper noen og hver finner dette "matnyttig" :smile:


[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-02 00:14 ]


 

Veldig matnyttig!!!

 

Seriøse innlegg er alltid morsomt å lese.

 

Keep up the good work! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 09:29, Miniguru skrev:

Quote:


Skrue skrev (2002-02-02 00:11):

"Jord" er ikke bestandig "jord"!!


For meg høres det ut som om det er jordfeil i el-anlegget til kompisen din!

Dette er det faktisk ganske enkelt å sjekke, om du har tilgang til et voltmeter / multimeter.

Måler du spenningen mellom en fase og "jord" i en jordet stikkkontakt, skal du få ca 110 volt,da er alt i orden med el-anlegget. Om meteret viser 0, eller 220 volt, har han garantert en jordfeil!

Kobler du deg da til "jord" i en stikkontakt med armbåndet ditt, vil du dermed bli "bærer" av 220 volt!

Og alt du "tar i" vil avhengig av ledningsevnen, danne en motpol for "dine" 220 volt!

Og et PC-kabinett i metall har definitivt god ledningsevne! Men er allikevel avhengig av hvordan det er plassert. Står kabinettet f.eks. på et fuktig kjøkkengulv, vil den kilende / prikkende følelsen faktisk nærme seg et elektrisk støt, i motsetning til om kabinettet er plassert på f.eks. et trebord i et tørt rom, gjerne på et teppe. Spør gjerne en elektriker om dette, sannsynligvis vil han bekrefte utsagnet.

Om du skal være 100% sikker på å utlade deg selv for statisk elektrisitet, kan du faktisk bruke nærmeste vannkran! Vannledningsnettet i de aller fleste hus består av kobberrør, som nesten garantert vil gi deg skikkelig kontakt med jord, og dermed utlade den statisk elektriske spenningen du eventuelt bærer i deg. Men NB!! ADVARSEL!! INGEN av disse metodene bør brukes i forbindelse med PC-jobbing eller for den saks skyld andre elektriske /elektroniske apparater som kan være følsomme for statisk elektrisitet!!!!(TV etc).

Årsaken til dette er følgende: TV-chassiet / PC-kabinettet kan av og til være spenningsførende når de kobles til en stikkontakt. Er du da samtidig koblet til vannkranen, så får du garantert en "karamell"!


Den beste metoden for å unngå skade på hovedkort osv. er allerede beskrevet i et tidligere innlegg, miniguru har en grei forklaring! Fest armlenken til kabinettet / chassiet på PC / TV før du tar i elektronikken. Eventuell statisk elektrisitet vil da lades ut til kabinett / chassi, slik at du da kan være ganske trygg på at du ikke skader elektronikken.


Puh! Mitt lengste innlegg på disse sider, så langt!

Håper noen og hver finner dette "matnyttig" :smile:


[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-02 00:14 ]


 

Veldig matnyttig!!!

 

Seriøse innlegg er alltid morsomt å lese.

 

Keep up the good work! :smile:

 

Takk miniguru :smile: Hyggelig å få en slik tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Quote:


Skrue skrev (2002-02-02 00:11):

"Jord" er ikke bestandig "jord"!!


Måler du spenningen mellom en fase og "jord" i en jordet stikkkontakt, skal du få ca 110 volt,da er alt i orden med el-anlegget. Om meteret viser 0, eller 220 volt, har han garantert en jordfeil!

Kobler du deg da til "jord" i en stikkontakt med armbåndet ditt, vil du dermed bli "bærer" av 220 volt!



 

Bra innlegg, men bytter du ikke verdiene litt her? I Norge har ve 230V strømnett. Alt elektrisk utstyr som selges her i landet er merket 230V. Hvis du måler 110V på nettet ditt hjemme betyr det at alt utstyr du kobler til (PC, TV, stereo, komfyr, micro osv) blir matet med mye mindere spenning enn det de er dimensjonert for og de vil ikke funke.

 

Dersom du har 110V hjemme hos deg betyr det at du må stille PSU på PC'en din til 110V (det er ofte en liten bryter bak). Også hvis du gjør det motsatt; stiller PSU'et til 110V og kobler det til et 230V strømnett griller du PSU'et ditt.

 

110V er det de har i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...