Gå til innhold

Hjelp til valg av avansert kompaktkamera?

Gjest Slettet+7412534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+7412534

Hei alle sammen

I det vi gikk over i det nye året sa mitt Canon Ixus 870 takk for seg, og med tanke på årene som har gått siden anskaffelsen hadde det uansett vært tanker om et nytt kamera. Jeg har et Nikon D300 med en stor utstyrsliste, men ønsker et godt supplement til de gangene når jeg ikke ønsker eller har mulighet til å ta med meg speilrefleksen.

De viktigste kriteriene for meg er:

- God lysstyrke så bildene inne i dårlig lys blir bra

- Kompakt nok til å ta det med seg

- Lett å betjene

Mulighet for RAW og videopptak i HD er ønskelig, men ikke et krav.

Til nå har jeg sett på: Canon Powershot S95, Panasonic LX5, Leica D-lux 5 og Sigma DP1X.

Jeg har forstått at Leicaen og Panasonicen er begge laget av Panasonic i Japan og er i realiteten det samme kamera bortsett fra firmware, utsene og medfølgende programvare på Leicaen.

Jeg synes Canon G12 og Nikon P7000 blir litt for store i størrelsen selv om også dette virker som strålende gode kameraer.

Hva anbefaler dere folkens?

NB: når det kommer til pris så har jeg ikke satt noe tak (innenfor rimelighetens grenser) da jeg gjerne har kameraene i 3-5 år før jeg bytter dem ut, men hvorfor betale 6000 for noe du kan få like mye ut av til 3000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+7412534

Jeg liker LX5. Hvis du ikke har og vil ha Lightroom 3, da er Leica D-lux et meget godt valg. Fullversjon av LR3 er inkl.

Det kan være greit å vente litt, hvis du kan. Vet ikke når Olympus XZ-1 kommer ut på markedet, mulig om en måned eller to?

Ja, olympusen så heller ikke så gal ut. Jeg har ingen råhast, men da jeg ikke har kamera nå så hadde det vært fint å få ordnet det så raskt som mulig. Nei, jeg har ikke Lightroom, men grunnen til at jeg tenker D-LUX 5 er at det er jo en Leica:P. Virker litt mer kvalitet på en måte.

Nei, får stikke innom FotoVideo til uka og se mer på de ulike modellene tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+7412534

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra Fotomessen (Lillestrøm) og snakket med en del flinke folk på Leica Standen. Nå har jeg helt forelsket meg i Leica X1 (ja, 15 000 kroner er MYE penger) og lest en del om det på nettet. Utfra bildene jeg ser må jo det være et av de beste "kompakt" kameraene på markedet.

Eneste jeg er redd for er at et X1 vil erstatte mitt Nikon D300, noe som ikke er meningen. Heller ment som et supplement. Har så lyst på Leica nå altså. Og da jeg gikk mot Leica standen for 3. gang var det med den hensikt å kjøpe D-lux5. Men så fikk jeg holde å prøve et X1 og så var det gjort.

De hadde ikke noen tilbud på annet enn tilbehør og jeg må IKKE ha kameraet denne måneden. Et X1 må det spares en stund til.

Men hva synes dere? Har jeg andre reelle alternativer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Hva med det kommende Fujifilm X100?

Visste jeg faktisk ikke om. Takk for tipset.

Virker som et bra kamera. Skal jo ikke forhåndsdømme, men Fujifilm:P.

Får liksom ikke følelsen av at dette kan være kjempekvalitet.

Håper dog jeg tar feil.

Release i mars ser det ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...