Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

saksomkostninger for selvprosederende

JMBL

Anbefalte innlegg

har prøvd å søke litt på nett, men har ikkje funnet ut stort om dette.

saken er att jeg skal vere selvprosederende i en tvistesak. Det er jeg som er den saksøkte, og jeg mener att han har en så dårlig sak, att jeg velger å vere selvprosederende.

Så skal vi levere oppgave over saksomkostninger.

Jeg har funnet ut att dersom jeg vinner saken, kan jeg ha krav på å få dekket en del av den tiden jeg har brukt på å forberede saken.

Men jeg lurer på hvor mye? og til hvilken timesats?

og hvor detaljert skal en slik oppgave over sakskostnader være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosederer du i forliksrådet? I så fall er det tvisteloven § 6-13 som gjelder, og den begrenser hvilke omkostninger du kan få dekket:

§ 6-13. Sakskostnader

(1) Erstatning for sakskostnader i forliksrådet gis bare for følgende poster:

a) gebyr for behandlingen i forliksrådet, samt gebyret for utleggsbegjæringen når en sak behandles i forliksrådet etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-7,

b) reiseutgifter for parter med personlig møteplikt,

c) et beløp inntil halvt rettsgebyr for utgifter til møte for parter uten personlig møteplikt,

d) et beløp inntil fire ganger rettsgebyret for rettshjelp ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, men inntil rettsgebyret dersom klageren i tillegg krever erstatning for kostnader ved utenrettslig inndriving etter annet ledd, og

e) et tillegg til beløpene i bokstav c og d for den generelle satsen for merverdiavgift når ikke sakens rettsforhold hovedsakelig skriver seg fra virksomhet hos parten som er merverdiavgiftspliktig.

(2) Krav om erstatning for kostnader ved utenrettslig inndriving (inkasso) regnes ikke som sakskostnader etter denne paragrafen.

(3) Krav om erstatning fra staten etter § 20-12 for feil ved behandlingen i forliksrådet settes fram for tingretten.

(4) Kongen kan gi forskrift om normalsatser for rettshjelp etter første ledd bokstav d.

Som du ser er det du kan få dekket som person kun reiseutgifter, og hvis du ikke har møteplikt får du bare dekket reiseutgifter inntil et halvt rettsgebyr (cirka 430 kroner). Møteplikt har du hvis du har verneting (bor i) kommunen eller en nabokommune. Det gjelder tilsvarende begresninger for tingretten hvis kravet føres etter reglene for småkravsprosess (§ 10-5).

Dersom du fører sak for tingretten og saken føres etter reglene for allmennprosess, kan du kreve såkalt "rimelig godtgjøring for eget arbeid med saken". Det er to alternative vilkår for at du skal få dette (i tillegg til kravet om allmennprosess):

1) Saken har vært særlig omfattende, altså relativt avansert, eller

2) Arbeidet ellers ville måtte vært utført av prosessfullmektig eller annen fagkyndig hjelper. Dette siste alternativet henspeiler på at saken er såpass stor/avansert at hvis du ikke hadde gjort arbeidet selv så ville du måtte ha hyret inn advokat / annen hjelp.

Dette er ment å være relativt strikte krav. Forarbeidene til loven legger til grunn at alle må selv finne seg i å bruke tid og penger på sine forhold, både forretningsmessige og private, selv om de leder til rettssak.

Hvis først vilkårene er oppfylt så er det i hovedsak ditt direkte tap som skal dekkes - altså det du har tapt av arbeidsinntekt m.m. ved å ta deg fri.

Lenke til kommentar

har prøvd å søke litt på nett, men har ikkje funnet ut stort om dette.

saken er att jeg skal vere selvprosederende i en tvistesak. Det er jeg som er den saksøkte, og jeg mener att han har en så dårlig sak, att jeg velger å vere selvprosederende.

Så skal vi levere oppgave over saksomkostninger.

Jeg har funnet ut att dersom jeg vinner saken, kan jeg ha krav på å få dekket en del av den tiden jeg har brukt på å forberede saken.

Men jeg lurer på hvor mye? og til hvilken timesats?

og hvor detaljert skal en slik oppgave over sakskostnader være?

Krikkert har vel svart på spørsmålet ditt, jeg vil bare skyte inn det følgende:

Det spiller egentlig ingen rolle hva du mener. Du kan være hellig overbevist om at du må vinne. Motparten din deler tydeligvis ikke ditt syn (han har jo saksøkt deg). Oppgaven din blir å overbevise retten/forliksrådet om at han tar feil og at du har rett. Dette gjelder både mht. sakens fakta og mht. den relevante jussen.

Når motparten har advokat, kan oppgaven bli tøff. Advokater er spesialister i å argumentere overbevisende i en rettslig setting. Kan du si hva saken gjelder?

Lenke til kommentar

Takker for svar.

saken har vert i forliksrådet, og skal nå opp i tingretten. er egentli almenprosess, mulig det blir småkravsprosess p.g.a justering av beløpet.

vil ikke si så mye om hva saken angår, men jeg har utført en jobb etter fastpris, og når jobben var ferdig, ble det uavhengig av jobben jeg utførte behov for å utføre mer jobb. jeg jobbet noen timer med dette, før jeg måtte si fra meg jobben p.g.a for lite tid(lovet aldri å gjøre jobben ferdi, da dette var ekstrajobb som ikkje var avtalt). så han fikk en kompis til å gjøre jobben ferdig. i den forbindelse klarte dei å ødelegge jobben jeg hadde utført p.g.a uvørenhet.

så nå påstår han att jeg leide inn denne andre personen til å gjøre jobben ferdig, og att jeg dermed er ansvarlig for det han har ødelagt.

dette mener jo eg blir svært vanskelig for han å bevise, da jeg aldri har fakturert kunde for noe av jobben som denne personen utførte, denne personen har aldri fakturert meg for noe jobb han har utført eller vert ansatt hos meg, altså jeg har aldri på noen måte vert mellomledd for denne jobben som ble utført av han andre. det er kun en historie han har diktet opp for att det er vanskelig å saksøke en kompis som har jobbet gratis/ev. jobbet svart.

Lenke til kommentar

Ok, du skal i tingretten. Siden du har vært i forliksrådet, er du litt kjent med rettslige prosesser allerede. Du vil også vente tingrettens bistand (men dommeren vil jo ikke bli advokaten din).

Reglene om sakskostnader kan du lese selv på lovdata. Hvis saken behandles etter reglene om småkravsprosess, må du se § 10-5.

Lykke til. Måtte dommen bli riktig. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da fikk eg dommen i posten i dag, og kan dele den med dere :-)

mitt firma ble frifunnet og motpart må betale oss 9000kr i saksomkostninger( det var det jeg la ned påstand om)

så da endte saken bra for min del :-)

verre med motpart, som nå må betale egne sakskostnader med over 50000kr+ 9000 til meg.. :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...