Gå til innhold

Hvilket kamera bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Poenget er å argumentere mot udokumenterte påstander. Kan ikke se at noen andre har sagt så mye om akkurat disse påstandene om at Canon EOS7d skal være best på en rekke områder. Det virker som om Canon-klanen repeterer det mange nok ganger for å få det som en universell sannhet at Canon er "best".

Nei, det er godt at fanboys i andre klaner tar tak i gaaamle debatter med påstander som slett ikke er blitt motsagt. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på dpreview.com

Der kan du sammenligne kameraer mot hverandre og man kan se grafer etc.

Ifg. testen jeg så når jeg sammenlignet K-5 med 7D var som følger:

Byggekvalitet/ergonomi: 7D best.

Fokus nøyaktighet: Like gode

Bildekvalitet/støy: K-5 best

Ytelse: 7D best

Video: 7D best

Value for money: 7D best

Sammenlagt vant 7D med ett prosentpoeng over K-5.

Så får det være opp til hver enkelt hva man legger vekt på når man leser slike tester.

Har det ikke noe å si at 7D ble testet i 2009, mens K-5 ble testet i 2011? Jeg ville tro at kriteriene for høy score er strengere nå enn da. Det de scorer etter er vel hva de oppfatter som gjeldende "gjennomsnitt"/forventning til kamera i den klassen, og det vil vel forandre seg over tid?

edit; sorry, ser det var 18.desember 2010 K5 ble testa.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Har det ikke noe å si at 7D ble testet i 2009, mens K-5 ble testet i 2011? Jeg ville tro at kriteriene for høy score er strengere nå enn da. Det de scorer etter er vel hva de oppfatter som gjeldende "gjennomsnitt"/forventning til kamera i den klassen, og det vil vel forandre seg over tid?

Der tror jeg du har et poeng. Men på den andre siden +/- et poeng med de poengsummene? Det har ingenting å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gå inn på dpreview.com

Så får det være opp til hver enkelt hva man legger vekt på når man leser slike tester.

Det vet jeg ikke. Var ikke ment som noen hype av Canon detta. Bare en link til en side hvor man kunne sammenligne direkte disse to.

Så får det være opp til hver enkelt hva man legger i det.

Er vel uansett svært få som tester kameraer like grundig som dpreview.com gjør vil jeg tro....(?)

Dessuten så kan jeg vel ikke forestille meg at at "reglene" har blitt forandret såpass på to år at dette vil utgjøre den helt store forskjellen.

K-5 sin sore styrke er jpg/raw kvaliteten rett fra kameraet i forhold til 7D. På de andre punktene klarte det seg ikke fult så bra (når det gjaldt sammenligningen altså)

Til syvende og sist ble 7D en knapp vinner. Mye på grunn av at bildekvalitet nok ble vektlagt ganske høyt.

Jeg er Canon-fan selv, men er ikke så veldig opptatt av slike tester egentlig. Jeg kjøper Canon fordi jeg har objektiver og utstyr til Canon, og jeg føler man har best utvalg og lettere tillgeng til deler.

Lenke til kommentar

Gå inn på dpreview.com

edit; sorry, ser det var 18.desember 2010 K5 ble testa.

Tja,vet ikke helt, husker da Nikon D300 kom, den ble jo rost opp i skyene som beste kamera og de testene ble det jo linket til i årevis :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...