Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol grense for kjöring?

Gutt19år

Anbefalte innlegg

Hei, hvis jeg drikke 3 sånn omkring 120ml glass av champagne som er 13% alkohol mellom 6 og 12. 1 noen minutter over 6, 1 omkring 10 og et klokka 12. Så venter jeg til klokka halv 5 og kjører så hjem. Har jeg da lov å kjøre? Sjekket det opp på google og fikk ut fra noen kalkulatorer at jeg hadde på den tiden 0% alkohol hvis jeg blåser men hvis de tar blodprøve så finner de alkohol i blodet. Er det riktig eller? Jeg er 70kg og 180 på høyde, jeg følte aldri noen effekt av champagnet heller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er såklart litt personlig, men det er nok med ganske høy sikkerhet at du er klink edru. Du er i det minste good to go med tanke på bilkjøring.

Sitert fra folkehelseinstituttet:

For menn: Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 70%) - (0,15 x timer fra drikkestart) = promille

* 120ml champagne med 13 % alkohol betyr 15,6g alkohol.

* 70 % av 70KG = 49

15,6/49 = 0,31836 (det betyr med andre ord at du får ca 0,3 i promille etter ett glass om alt går rett i blodet)

Du forbrenner 0,15 i promille hver time, og det betyr at du trenger litt over 2 timer på å bli edru for hvert glass.

Når du tar ditt andre glass klokka 10 så er du med andre ord helt edru. Ved slaget 12, rett før du inntar ditt tredje glass så har du en promille på: 0,0183. Etter det tredje glasset har du en promille på 0,3366.

Du er rent teknisk i stand til å kjøre bil klokka 1 (grense på 0,2 i promille), mens du er å regne som edru klokka halv 3. (da også tatt i betraktning at det siste glassen trenger litt tid på å virke)

Siden den lovlige grensen for føring av motorvogn er 0,2 i promille eller lavere så er du garantert under dette.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...