Gutt19år Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Hei, lurer bare på hva folk synes om at menn går i dress. Hadde det f.eks vært rart å ha på dress på universitet som student eller på byen når man fester? Føler at Norge har sånn frigort måte å kle seg på, mer "casual". 1 Lenke til kommentar
Baki Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Det er det samme som klementin eller mandarin, folk driter i det. Lenke til kommentar
Gutt19år Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Det er det samme som klementin eller mandarin, folk driter i det. Hadde ikke sagt at folk driter i det, hvis jeg hadde tatt pá dress pá min vgs som jeg gár pá sá hadde folk sett rart pá man og gjort narr av man for det. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jeg mener man kan bruke dress til hverdags om man ser komfortabel ut i den. Det innebærer ikke at man kan bruke joggesko eller ha skjorten utenfor buksa, det ser bare dumt ut. Det jeg mener med komfortabel, er rett og slett ser ut som du ikke gjør noen "big deal" ut av at du har på deg dress, at dress er din "casual" stil. Du har kanskje rett i at det er mindre dressfaktor i Norge enn i andre land. Kanskje kommer det av at vi ikke har skoleuniformer på skoler og universiteter i Norge? Det er kanskje ikke passende å komme i blådressen på universitetet, jeg ville hvertfall syntes det var litt rart om noen satt i det på lesesalen. Da ville jeg kanskje heller brukt en blazer eller tweed. Uansett ville hvertfall ingen sett rart på deg om du kom i dress på fest; i alle fall ikke hvor jeg kommer fra. Men igjen handler det om å føle seg bra i det du går i. Endret 2. januar 2011 av Dassen Lenke til kommentar
Baki Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Det er det samme som klementin eller mandarin, folk driter i det. Hadde ikke sagt at folk driter i det, hvis jeg hadde tatt pá dress pá min vgs som jeg gár pá sá hadde folk sett rart pá man og gjort narr av man for det. På Vilberg vgs er det mange gutter som går med dress Edit: Og en jente faktisk Endret 2. januar 2011 av Baki Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Alt handler om formalitetsnivå og en dress er meget høyt oppe på den stigen. - Blazer - Dobbeltspent blazer - Dress - Dobbeltspent dress - Smoking - Kjole og hvitt Selv blazer er for høyt oppe på den stigen for de fleste skoler. Hvis det av en eller annen grunn er forventet at du skal bruke dress, ja da bruker du dress, men ellers kommer du langt med skjorte, v-hals og chinos, cords, flanellbukser e.l.. Det fungerer i de fleste sammenhenger. Å bruke dress i en sammenheng hvor de ikke forventes eller ikke er normen vil bare sette deg i et dårlig lys. På byen er da dress eller blazer helt normalt. Bare synd de fleste misforstår og slenger på seg en billig blazer med trykk på brystet, lar være å kneppe opp skjorte og lar slipset med den stygge knuta henge og dingle mens skjorta stikker ut under den alt for korte vesten. Endret 2. januar 2011 av lokeland Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 På NTNU ville nok folk oppfattet deg som at du tror du er mye bedre enn alle andre. Det passer seg ikke som student. Folk tenker automatisk "indøk"... Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 På NTNU ville nok folk oppfattet deg som at du tror du er mye bedre enn alle andre. Det passer seg ikke som student. Folk tenker automatisk "indøk"... Det er jo bullshit Det kommer helt an på hvem som ser! Jeg synes det er stilig med gutter som bryr seg så mye om stil at de dresser seg opp skikkelig daglig. Ser flere av dem på Dragvoll, men det er kanskje ikke så rart? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg har aldri satt min fot på Dragvoll, men det er ikke spesielt mange gløsere som kler seg i dress til hverdags. Man skiller seg garantert ut. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Som sagt, dress blir feil selv på høyskole/universitet i forhold til formalitet. Blazer går, dress blir for mye. Lær heller litt av Ivy League. Les f.eks. denne boka: Eller, se, ettersom det er bilder. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Hei, lurer bare på hva folk synes om at menn går i dress. Hadde det f.eks vært rart å ha på dress på universitet som student eller på byen når man fester? Føler at Norge har sånn frigort måte å kle seg på, mer "casual". På byen funker det med dress eller blazer, selv for studenter, så fremt passformen er god. Å gå med dress eller blazer på eksempelvis forelesning blir veldig voldsomt og vil oppfattes som litt spesielt av medstudenter. Når dette er sagt var det en student i mitt kull som møtte opp på forelesning iført navy blazer og en finere bukse. Jeg må innrømme at jeg ble litt stor i øynene. Han gjentok dette 2-3 ganger før han falt tilbake på noe litt mer casual. Jeg ser det blir nevnt Ivy League, men i Norge har vi ingen prestisjeskoler, og så langt jeg vet finnes det heller ikke skoler som har strenge kleskoder i Norge. Boken "Take Ivy" ble for mange oppstarten av den populære og for såvidt udødelige preppy-klesstilen. For øvrig er det en veldig fin bok som er vel verdt en titt for dem som er engasjerte innenfor den nevnte klesstilen. På NTNU ville nok folk oppfattet deg som at du tror du er mye bedre enn alle andre. Det passer seg ikke som student. Folk tenker automatisk "indøk"... "Tror"? Neida, men jeg ser ingenting galt i å kle seg pent. I mine øyne tyder det på selvsikkerhet og ambisjoner. Endret 3. januar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg ser det blir nevnt Ivy League, men i Norge har vi ingen prestisjeskoler, og så langt jeg vet finnes det heller ikke skoler som har strenge kleskoder i Norge. Boken "Take Ivy" ble for mange oppstarten av den populære og for såvidt udødelige preppy-klesstilen. For øvrig er det en veldig fin bok som er vel verdt en titt for dem som er engasjerte innenfor den nevnte klesstilen. Det var jo litt spøk da Hørte dog om en skole som hadde en stram kleskode, men kommer søren ikke på hva den heter ... Men poenget var at på eliteskolene i USA, på den tiden, kledde folk seg ganske casual. Mao ingen grunn til å bruke blazer eller dress. En annen ting: Emnetittelen er ikke akkurat A++. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå