appelsinbrus Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jeg lurer på så mangt, og har mange tanker om så mye rart. En ting som slår meg er at "finanskrisen" ikke er så veldig krise for så veldig mange - folk handler tilsynelatende like mye som før, gjerne mer. Jeg har da bare vennekrets, slekt og bekjente å vise til, men jeg antar det er mye det samme andre steder og. Jeg lager denne tråden som et slags eksperiment, forhåpentligvis et langvarig et, der jeg ikke er på jakt etter noe spesielt resultat. Et slags samfunnsvitenskapelig eksperiment, om du vil, kun av nysgjerrighet. Det jeg da lurer på er dette: Om du går en tur i stua di eller rundt i huset, hvilke ting er det du ser på som eksklusive og som du aldri hadde savnet om den ikke hadde vært der? I samme setning kan man spørre: Hvilke eksklusive gjenstander i ditt hus har du aldri tatt i/berørt (gjenstander som strengt tatt er fullstendig unyttige, dog flotte å se på) Jeg kan være den første til å fortelle litt. "Eksklusive" gjenstander jeg aldri hadde savnet: en del afrikanske gjenstander; litt gamle, dyre blåseinstrumenter som henger på veggen, som fadern har interesse av; noen møbler av eldre dato; et piano; stor tv og stort stereoanlegg. Værsågod neste. Håper ikke dette blir en fjolletråd, jeg er faktis interessert i å høre hva folk har å komme med. Endret 2. januar 2011 av appelsinbrus Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Hmmm mulig denne posten skulle vært flyttet til Off Topic. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg er i og for seg med på hva du er ute etter, men er litt usikker på noen av definisjonene. Hva som er eksklusive ting er veldig relativt. Feks nevner du stort TV og anlegg. Selv om det kan være dyre ting er de nødvendigvis ikke eksklusive, dette er jo noe de fleste nå til dags har. Videre spør du etter ting du ikke hadde savnet om ikke var der. TV og stereoanlegg er jo, med unntak av sofaen det jeg hadde savne mest om hadde forsvunnet fra min stue. Skulle jeg plukke meg en ting måtte det være en værstasjon, georg jensen jeg fikk for noen år siden som jeg har stående. Ser nesten aldri på den og en sak fra clas olson til 1/10 av prisen hadde nok gjort samme nytten. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Har ikke rukket å kjøpe noe jeg ikke har bruk for ennå. Flyttet hjemmefra nå i høst, kjøpte leilighet og begynte å studere. Det meste som har blitt kjøpt inn har vært av det billige slaget. Eneste kan vel kanskje være en pulsklokke med gps og landeveissykkel. Kunne vel i utgangspunktet klart meg med en enklere klokke med speedometer og en sykkel som ikke er i karbon, men alt er jo mer moro med skikkelig utstyr. Endret 2. januar 2011 av Sink Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Skikkelig varer er halve moroa ja. Kjedelig å ta bilder med et drittkamera, feks, noe jeg gjør i dette øyeblikk. Jeg kunne jo klart meg med et bedre kamera, men jeg kjøper likevel et som er bedre... Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 At norske husholdninger ikke merker stort til finanskrisen er nokså naturlig; arbeidsledigheten er svært lav, kombinert med at nordmenn som oftest har flytende rente på boliglån – en kjempefordel i disse dager. Reis litt rundt og snakk med jevnaldrende fra andre europeiske land, så skjønner du fort litt mer av hvilke økonomiske problemer som finnes.* *Her er det verdt å legge merke til at en vesentlig komponent er strukturell (i motsetning til det økonomer kaller «konjunkturell», og altså har med midlertidige forhold å gjøre), så det er på ingen måte finanskrisen som har skyld i all elendigheten. 2 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Vi vanlige lønnsmottakere merket ikke stort til finanskrisen. Det eneste jeg merket var at verdien på fond og aksjer sank endel. Men det er et luksusproblem og ikke noe å gråte over. Vi kjøper stort sett det vi har lyst på uten at det er så mye. Selv om vi har penger nok liker vi ikke å sløse. Det mest unyttige vi har må være en smoothie maskin. Den kunne jeg godt greid meg uten, men ikke ta fra meg espressomaskinen. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 At norske husholdninger ikke merker stort til finanskrisen er nokså naturlig; arbeidsledigheten er svært lav, kombinert med at nordmenn som oftest har flytende rente på boliglån – en kjempefordel i disse dager. Reis litt rundt og snakk med jevnaldrende fra andre europeiske land, så skjønner du fort litt mer av hvilke økonomiske problemer som finnes.* *Her er det verdt å legge merke til at en vesentlig komponent er strukturell (i motsetning til det økonomer kaller «konjunkturell», og altså har med midlertidige forhold å gjøre), så det er på ingen måte finanskrisen som har skyld i all elendigheten. Det er nok ikke helt riktig at norske husholdninger ikke merker stort til finanskrisen. Jeg bor i en typisk industribygd og det er en god del uten jobb her nå. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Unntak finnes alltid, og i dette tilfellet er unntaket knapt representativt for norsk økonomi som helhet. Også her kan det være verdt å diskutere konjunktur vs struktur, mye tulletiltak til dødsdømte bedrifter som blir innført med konjunkturtilstanden som syltynn begrunnelse. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå