Gå til innhold

Kjøp av ny gaming/allround PC

Anbefalte innlegg

Hei. Skal gå til innkjøp av ny stasjonær, som skal brukes til det meste, inkludert en av mine store hobbyer, gaming (stort sett alle genre)

Overkommelig pris vil være ca. 12000 +/-

Har smålest litt noen steder og kommet frem til et utkast av en handleliste:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=877226&su=D1714C7B-6232-455C-BE4E-2096C01B6F16

eller:

Antec Nine Hundred Midi Tower Sort Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, Vindu eller CM Storm Sniper Black Edition

Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 DHX, CL8-9-8-24, for Core i7, w/Fan& Connector, 1.65v

Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1600~2000 RPM, 120mm Vifte

Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket

Gigabyte GA-X58A-UD3R ATX, Socket-1366, DDR3, 4xPCI-Ex(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Rev2.0

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

Har en 600W strømforsyning i en 3,5 år gammel stasjonær, men er usikker på om den er tilstrekkelig / fornuftig å viderebruke, eller om jeg bør investere i en ny. noen tips til modeller, muligens i 750W området?

I tillegg er grafikk-kort noe jeg stusser litt på, og er interresert i innspill angående, da jeg gjerne kunne tenke meg en litt mer stillegående rigg enn min tidligere

Skjermer, div. hdds, dvdrom etc. skal jeg bare viderebruke.

Er takknemmelig for alle inspill =)

Endret av Maiko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var ditt tidligere skjermkort da, som bråkte sånn? Samtidig.. vil du få plass til minnebrikkene og CPU vifta? Har ikke Dominator GT brikkene et ganske stort viftesystem? Selv ville jeg valgt noen andre minnebrikker, de koster jo veldig mye, de Dominator GT brikkene.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618002

Disse er jo fine, og Mhz er enkelt å overklokke. Disse kan du dessuten fjerne kjøleribbene på, slik at CPU vifta garantert får plass på hovedkortet. Og de klokker visst like bra uten kjøleribber, ifølge en annen bruker her på forumet.

6950 og GTX 570 er fine grafikkort det, til henholdsvis 2300 kroner (2100 kroner på Komplett nå, tilbud vett) og 2900-3000 kroner. Men vet jo ikke helt bruken din når det gjelder spill og sånt. Støysvake? Tja, ikke under full load, selvfølgelig. Men med et kabinett med god luft gjennomstrømning kan du jo sette vifta litt ned slik at det bråker fint lite. Pass på temperaturen isåfall.

Strømforsyningen, er den modulær? Selv ville jeg unngått en standard strømforsyning i et miditower, det forhindrer luftgjennomstrømningen en del. 600 watt holder i massevis det, men om du har planer om Sli/Crossfire, burde du skaffe deg 750 watt.

Lenke til kommentar

Takk for innspill! Godt poeng det med rammen og CPU-vifte plassen, hadde tenkt å prøve den "enkle" vannkjølingen som er i lista, men er åpen for luftkjøling på CPU, men trenger noen alternativer.

Har også tenkt på kabinettet CM Storm Sniper Black Edition, som helt sikkert er mer ideell for luftkjøling

Tror grafikk-kortet var GeForce 6600

Tror jeg må kjøpe ny strømforsyning, har du noen gode forslag? 750 watt kan jo være aktuelt, da det er kjekt å ha muligheten for SLI o.l. ved en senere anledning

Lenke til kommentar

Corsair er nok kvalitetsprodusenten over alle når det gjelder strømforsyninger. Er lett tilgjengelig på komplett.no, men veldig dyr mtp prisene til Chieftec og Cooler Master Silent Pro. Men jeg synes å betale 1200 kroner for en 750 watt's modulær strømforsyning med så god garanti og kvalitet som Corsair er helt greit.

Corsair Hx 750 watt er et bra valg visst du vil sikre deg når det gjelder oppgradering og ikke vil kjøpe ny strømforsyning på en good del år. Den er sertifisert til 80+ silver, men er god for gull. Chieftec leverer også gode strømforsyninger, billigere enn Corsair men ikke sertifisert til silver eller gold av 80plus.org som Corsair.

Gå for en modulær løsning. 750 watt vil jeg anbefalt uansett - prishoppet fra 600/650 watt til 750 watt er lite. Og med 750 watt belastes ganske lite av strømforsyningen med et "normalt" oppsett med ett skjermkort, noe som gjør at den holder svært lenge. Merker du forskjell mellom kvalitetsprodusent som Corsair og andre produsenter som Chieftec/Cooler Master? Tvilsomt, kun om du tyner PSU'en til bristepunktet. Se på budsjettet ditt og de forskjellige produsentene. Det er viktig å tenke på hvilken belastning du setter strømforsyningen under. Og selvfølgelig - produsent. En dårlig produsent vil kunne gi deg mye watt for en billig penge, men samtidig ha så dårlig kvalitet at den ryker fortere enn en kvalitetsprodusent's strømforsyning med mindre watt.

Og bytt til noen billigere brikker. De brikkene er overdimensjonert til en gaming PC. Du sparer 600 kroner på å bytte brikker, noe som budsjettet ditt trenger når du skal ha med SSD ;)

Er en viss fare for at innlegget mitt blir veldig langt nå - men har du tenkt på AMD oppsett? Du sparer en tusenlapp på å skifte til Amd Phenom II X4 965 Black Edition prosessor og Asus Crosshair IV Formula hovedkort. Bytter du dette og minnebrikkene, får du 1600 kroner ekstra som kan brukes på strømforsyning og skjermkort.

Vil ikke ta meg for store friheter her - men du sier du vil ha innspill, og siden jeg kjeder meg nå på natta, mekka jeg sammen et oppsett du kan vurdere. Det er ganske ulikt ditt oppsett - men jeg tror du vil få glede av det.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=877263&su=A9F8DB59-A332-4DEB-8ABB-662F810A1551

(Håper linken funker, visst ikke får jeg liste opp oppsettet)

Prisen er på 11,000, og selv da kan du slenge på et til par med de Vengeance brikkene og få 8GB (kun om du absolutt trenger det), og dermed få en pris på 11,500. Visst du skal ha det sendt som servicepakke, blir den endelige prisen rundt 12,000.

Bare et forslag, skjønner selvfølgelig godt om du vil ha ditt eget oppsett - menmen, innspill :) Ellers, les gjennom noen guider her på underforumet, da får du større innsikt når det gjelder komponenter og lignendge. Jeg liker også brukeranmeldelsene på komplett - sier noe om hvordan produktet presterer "in-real-life" og ikke bare på tester.

Lenke til kommentar

Slått meg til ro med en build i retningen:

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=a2d249f14b4b495bb96170cf4bbc8109

Mitt lille usikkerhetsmoment nå er:

Hovedkort - hva er bra / tilstrekkelig for oppsettet. Ser på noen brukermeldinger om det jeg har satt opp midlertidig, at det skal regulere støy fra vifter / hdd relativt bra

Kabinett - følger alle 200 mm viftene med? ^^står at en vifte mangler på dustin - regner med det er 140 mm vifta, mens det står at kun en 200 mm vifte og 230 mm vifte følger med på komplett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...