ZoRaC Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Stua mi er ikke helt dimensjonert for særlig mange elektriske enheter og har bare en dobbel stikk der TVen står. Jeg kunne gjerne tenkt meg å bytte ut denne slik at jeg slipper å ha en løse forgreiner liggende å slenge bak TV-benken. Jeg lurer på om det da finnes stikkontakter med innebygget overspenningsvern? Evt, vil det være en enkel/rimelig sak å ettermontere finvern i sikringskapet for kursen til stua? Jeg har hovedsikring i kjelleren i naboblokka (antar et evt grovvern må inn der?), så det er egentlig uaktuelt. Det er skjultanlegg - vil det være mulig å bytte ut den dobble stikkontakten med en 4'er eller 6'er, uten å måtte utvide hullet i veggen? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Hvis det er skjult anlegg, sitter det nok en boks i veggen bak kontakta om det er utenpåliggende kontakt. Uansett, så lenge du dekker hele hullet til boksen og fester den nye kontakta skikkelig, kan du bytte den ut med en 4-veis kontakt som du får kjøpt på f.eks. biltema, clas ohlson osv osv. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Ja, 4-veis stikk er geeie å sette utenpå veggbokser. Gjerne flere ved siden av hverandre hvis nødvendig. Det finnes små finvern som legges i veggboksen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Og dette er selvdagt en jobb for elektrikker. 1 Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Ja, 4-veis stikk er geeie å sette utenpå veggbokser. Gjerne flere ved siden av hverandre hvis nødvendig. Det finnes små finvern som legges i veggboksen. Flott! Vet du ca hva det koster for slike 4-veis stikk og finvern? Må det tas på enda et hull i veggen ved siden av det eksisterende for å få plass til 2 x 4 stikk? Tror du en elektriker trenger lang tid på å montere noe slikt? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) 4-veis stikk av forskjellige typer. Garo finvern Garo2 finvern Obo.. Den siste har listepris på 697,- + mva Legg slik i boksen, og monter så mange 4-veis du vil på veggen intil hverandre. Elektriker gjør det kjapt hvis det finnes jord i kontaktene fra før. Husk Grov/mellomvern i skapet. Endret 3. januar 2011 av PROuser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå